Het label HardHeaderz uit Rotterdam organiseerde een luistersessie van het debuutalbum van Kevtendencies. Op 24 augustus (deze donderdag!) verschijnt God[s] & Gold op alle digitale platformen, maar verschillende media, vrienden en collega’s uit de Zuid-Hollandse scene kregen de primeur in de Sober Collective Store te Rotterdam Noord, waarboven het label tevens een eigen studio heeft. Het werd een gezellige avond waarop een veelbelovend hiphopalbum ten gehore werd gebracht. Er werd gelachen en de totstandkoming van het album werd besproken door de artiest. Wij troffen de ‘dark one’ vlak voordat de winkel volliep met mensen in een openhartig gesprek over zijn muziek, controverse, zijn doelen en het verwachtingspatroon van de luisteraar: “Ik ben niet bang voor de reacties, maar wel heel benieuwd ernaar. Dit album gaat in elk geval íets doen.”

“Nu is het voor het echie.”

Kevin Josias (23) zit relaxed in een fauteuil en ondanks dat hij direct toegeeft niet echt een prater te zijn, spreekt hij vol lof over hoe het onafhankelijke label hem vrij laat in zijn muzikale keuzes: “Niemand vertelt mij hoe iets moet klinken en ik kan 100% mijn eigen ding doen. Die creatieve vrijheid hebben voelt heel lekker, als artiest zijnde. Ik heb dat ook echt nodig. Als ik controversiële dingen wil zeggen in een nummer, kan ik dat gewoon doen.” Toch staat de rapper stil bij het feit dat zijn album, in tegenstelling tot zijn EP’s en mixtapes die gratis verkrijgbaar waren op internet, een breder publiek moet aanspreken. Dat uit hij niet alleen op een snoeiharde boombapbeat in het slotnummer van de plaat (“Ik maak Soundcloud-classics maar moet switchen naar Deezer, Apple Music of Spotify”), maar licht het ook nog even toe: “Er komen factoren bij kijken waar ik normaal gesproken nooit rekening mee zou houden, zoals radiovriendelijke nummers maken. Dat genereert meer streams en meer YouTube-views, en ik wil met dit project toch wel naar een next level gaan, zeker qua bereikcijfers. Een voorbeeld van een radiovriendelijke track? Truth Love.” Het refrein van dat nummer is inderdaad catchy en makkelijker meezingbaar dan wat het publiek van Kevtendencies gewend is. “Je kan het op de radio draaien, maar het is nog steeds Kevtendencies dus dat rauwe randje zal er altijd aan zitten.”

“Ik wist drie jaar terug al met welke verse ik ooit mijn debuutalbum zou openen.”

Waar het EP-tijdperk in Nederland nog niet over lijkt en er elke week meer EP’s dan albums verschijnen, kiest de jonge mc nu voor een langspeler. “Nu is het voor het echie. Qua EP’s heb ik denk ik wel een bepaalde status behaald in de Rotterdamse scene. Ik heb voor mezelf al bewezen dat ik diverse sounds en concepten kan omsmelten tot een dope EP. Ik ben nu klaar om de volgende stap te zetten. Het zat al drie jaar in de planning, ik ben al drie jaar bezig met het concept. Al die tijd vond ik dat ik nog te onervaren was om het uit te brengen. Het leuke is wel dat áls ik ‘m toen had uitgebracht, het misschien écht heel controversieel zou zijn. Ik zeg dingen op het album over de nucleare frictie tussen Amerika en Noord-Korea, de waarde van de Bitcoin, Donald Trump die president wordt… nu wil ik niet zeggen dat ik dat allemaal voorspeld heb, maar als je mijn nummers van drie jaar terug luistert kun je zeker links vinden.” Er is dan ook niet enkel de laatste maanden gewerkt aan God[s] & Gold, sommige concepten hebben zelfs jaren op de plank gelegen. “De openingsverse is bijvoorbeeld al drie jaar oud”, vertelt Kev enthousiast. “Ik wist gewoon dat áls ik ooit mijn eerste album zou uitbrengen, ik ‘m met die tekst zou gaan openen.” In diezelfde openingstrack zijn, net als in veel van de overige tracks, een aantal verrassende beatswitches te horen en noemt Kevtendencies zijn inspiratiebronnen, waaronder Kendrick Lamar, Earl Sweatshirt, Mick Jenkins en DOOM. “Wat ik dope vind aan hen, is dat ze echt hun eigen ding doen. Als DOOM, mijn nummer één inspiratiebron, cartoonsamples wil aanpakken of Spiderman-shit, doet ‘ie dat gewoon, zonder zich iets van anderen aan te trekken. Het belangrijkste wat ik van dat soort guys heb geleerd is om een concept te nemen voor een project, waar omheen ik dan tracks bouw. Dat is gewoon iets wat DOOM of Earl zou doen. Dat vind ik dope.”

De luistersessie breekt bijna aan en de eerste gasten zullen een half uurtje na het interview de winkel, die vanavond is opgezet in een soort kleine theatersetting, binnenlopen. Tegenover mij zit een jongen die behoorlijk welbespraakt is voor iemand die ‘geen prater‘ is. “Of mensen het album dope vinden, maakt me niet echt uit. Zolang ze maar horen wat ik te zeggen heb. Ik hoop dat mijn boodschap overkomt op de luisteraars, dat zou me dan weer wel blij maken.” Zijn labelgenoten waren in elk geval enthousiast: “Ze dachten dat ik meer controversiële dingen zou zeggen op het album, maar ze vinden het vooral veilig. Toch heb ik mezelf wel uitgedaagd om iets anders te doen dan anders. Waar ik normaal een concept pak en daar tracks omheen maak, heb ik nu geprobeerd om in elke track een apart concept te stoppen. Je moet m’n album zien als een Netflix-serie; elke tune is een episode, en sommige episodes sluiten op elkaar aan.”

Toch heeft God[s] & Gold wel een overkoepelend concept, een zogezegd groter plaatje. “Ik was een keer met een vriend van me, die helaas is overleden, aan het praten over dingen die een grote rol spelen in de wereld. Wat is eigenlijk het belangrijkste in onze samenleving? Wij kwamen uit op geld en religie. Elke oorlog die wordt gevoerd gaat óf om geld, olie en dat soort zaken, óf om religie. Ik heb die twee onderwerpen genomen en opgeboost naar God[s] & Gold; wie aanbid je in een religie? Sommigen een God, sommigen meerdere. En het meest waardevolle betaalmiddel ter wereld is goud. Daarbij schetst het een beeld van mijzelf; aan de ene kant ben ik in mijn muziek veel bezig met spiritualiteit, heel veel conscious dingen, maar aan de andere kant ben ik ook gewoon een jongen van Rotterdam-Zuid, die af en toe problemen heeft met meisjes, houdt van feesten en drank… per track schets ik een beeld waarin die twee paden kruisen. Vandaar de vergelijking met een serie; ik ben de hoofdpersoon in het verhaal.”

Kevtendencies is vastberaden en na Rotterdam nu klaar om de rest van Nederland kennis te laten maken met hem. “Met het album wil ik grotere stappen gaan maken, wellicht partnerships aangaan met andere labels of instanties en mijn carrière naar een hoger level tillen. Sinds ik bij HardHeaderz zit, is de interesse in mij behoorlijk gestegen, maar ik ga niet weg. Ik wil laten zien dat de nieuwe generatie Rotterdamse artiesten klaar is voor meer. Dat is de reden dat ik sleutelspelers van de Rotterdamse scene (Josimar Gomes, Sammie Sedano e.a., red.) op het album heb gezet. Ik wilde een statement maken; van de nieuwe generatie rapt de helft in het Engels en de andere in het Nederlands, zonder met elkaar samen te werken. Ze denken dat dat niet kan, ofzo. Ik wilde het tegendeel bewijzen en laten zien dat dat wél kan, en it makes sense omdat ik al sinds het begin Engels en Nederlands met elkaar mix in mijn raps. Ik wil dat er licht schijnt op de nieuwe generatie Rotterdamse artiesten.”
De hongerige rapper heeft met God[s] & Gold een album gemaakt waarmee hij zijn veelzijdigheid (er staat zelfs een vaporwave-track op) ook aan de mensen buiten Rotterdam wil laten horen. “In tegenstelling tot mijn EP’s, waarop ik vaak één sound ten gehore bracht, is mijn album heel gevarieerd. Ik wil geen labeltje opgeplakt krijgen, zo van; ‘dit is Kevtendencies en dit is wat hij doet‘. Nee, ik wilde juist gaan voor die variatie. Daarnaast hoop ik dat mensen echt de message meekrijgen. In elke track, al is ie iets vrolijker, zit een boodschap. In een van de tracks zeg ik ook dat als je mijn album beluistert je niet alleen moet luisteren, maar ook moet leren.”

“Als je vanaf de Erasmusbrug naar Zuid kijkt, is het pikkedonker. Vandaar darkside.”

Op het album hoor je hem regelmatig refereren naar zijn woonplaats. “Rotterdam-Zuid is belangrijk voor mij als persoon, maar ook als artiest. Het feit dat ik daar woon zegt al iets over mij, het is namelijk niet de leukste plek van Rotterdam als je snapt wat ik bedoel. Ik refereer er ook altijd aan met verschillende woorden die ik zelf verzonnen heb, maar ook als de ‘darkside’, die term komt van een aantal generaties geleden, uit de oldschool hiphop. Zal ik je vertellen waarom ze het zo noemden? Wanneer je namelijk op het midden van de Erasmusbrug gaat staan en je kijkt naar het westen, zie je heel veel licht uit de stad komen. Maar als je naar Zuid kijkt, is het pikkedonker. Vandaar darkside. Als je mijn muziek beluistert, weet je ook gewoon dat ik daar vandaan kom. In de eerste track heb ik het bijvoorbeeld over een incident met de politie, en verderop kom je nog meer situaties tegen. Ik ben niet echt een prater, maar als ik het verwerk in mijn muziek kan ik toch mijn hoofd legen. Het heeft een soort therapeutische werking op me.”

Op donderdag 24 augustus wordt de lancering van God[s] & Gold gevierd met een releaseparty in BIRD. “Een Kevtendencies-show is meer dan een show, het is meer een ervaring. Er gebeurt van alles. Ik wil mensen erbij betrekken. Ik wil je het album daar écht laten voelen. Hoe ik de tracks zie, wil ik meegeven aan de bezoekers. Het gaat heel anders zijn dan wanneer je thuis gewoon een Spotify-stream aanzet.” Kevtendencies een rapper die er qua verschillende aspecten van raptechniek uitspringt. Met zijn energieke en vloeiende flow vol syllables, zijn taalgebruik, ongebruikelijke topics, een team van steengoede beatmakers om hem heen en een uitgebalanceerd debuutalbum onder de arm lijkt een doorbraak niet heel ver weg. “Ik wil niet stoer klinken, maar ik weet dat ik nieuwe dingen heb gebracht in de Nederlandse game. Het team (HardHeaderz, red.) is veel sterker dan een paar jaar geleden. Dit label is de juiste keuze geweest voor mij. Als het niet lukt met dit album, dan gaan we gewoon pushen tot het wel lukt. Ik geloof er heilig in dat ik op een dag doorbreek, de vraag is alleen wanneer. Tot die tijd zit ik safe bij mijn broeders van HardHeaderz.”

Aanstaande donderdag moet je voor een turnup in BIRD zijn. Daar presenteert Kevtendencies zijn plaat aan de wereld en WatWatIs is de support-act. Entree is gratis!

Meer Interviews, Rotterdam