HIJS Beatbattle: winnaar Carmine Galante

Marnix Jan Landman (1979) is tegenwoordig woonachtig in Utrecht. “In het prille begin heette ik DJ Wizz, dat werd later DJ Lavarock. Momenteel doe ik andere dingen dan alleen dj’en, dus ik wilde ook een andere identiteit eraan geven. Vandaar Carmine a.k.a. Ferry Nice.”
Zoals gezegd is hij al in 1996 begonnen met dj’en. Wat kan hij vertellen over de beginjaren? “In het begin was ik onderdeel van de groep Hiphopstand. We hebben toen een demo opgenomen en een aantal shows gedaan. Daarna heb ik met twee vrienden waarmee ik ben opgegroeid de groep Arsis opgericht. Robert Jan Dokter a.k.a. Medic en Thijs Spit, a.k.a. Toni Shift en ik vormden die groep. We hebben veel optredens gedaan in Enschede en omstreken met als hoogtepunten het verzorgen van het voorprogramma van Extince én we hebben verloren van Opgezwolle in de finale van de Oogst van Overijssel”, lacht hij. “Later heb ik met mensen uit de Enschedese hiphopscene feesten neergezet onder de noemer SoulSonic. In die tijd heb ik ook veel samengewerkt en shows gegeven met LTH en DLQ (Da Lyrical Queen). Meer recentelijk trad ik op als dj voor de groep Eastside Rhythm Freaks. Van die formatie is een album uitgebracht genaamd Gotta Be Known.”

 

Dat dj’en ging Carmine dus al snel aardig af, maar het maken van beats, hoe is hij daar dan mee begonnen? “In de tijd dat ik in Arsis zat, heb ik me alleen bezig gehouden met dj’en en rappen. Niet met produceren want ik zat met, in mijn ogen, een van de beste producers van Nederland in een groep: Toni Shift. Hij maakte de beats, en hoe! Ik ben altijd al met muziek bezig geweest en de drang om zelf aan de slag te gaan, is altijd gebleven. Een aantal jaar geleden ben ik me gaan verdiepen in het produceren zelf. Ik had via een vriend een MPD 32 overgenomen. Vroeger heb ik muziekles gehad. Dat ging van blokfluit naar orgel, en van orgel naar keyboard. Het keyboard dat ik toentertijd heb aangeschaft, heb ik nog steeds: een Roland E15. Een oud dingetje nu en hij valt bijna uit elkaar, maar heeft een midifunctie en aanslaggevoelige toetsen, dus werkt prima. In combinatie met Ableton produceer ik dus nu onder andere wat je op mijn Soundcloud page kan vinden. Dat is overigens niet mijn eerste ervaring met produceren. In de tijd dat ik keyboardles had, heb ik van mijn toenmalige docent tijdelijk een Atari geleend waar Cubase op zat. Wat ik toen maakte, stelde niet veel voor maar is wel mijn eerste ervaring in eigen muziek maken.”

 

Hoe Carmine zijn stijl omschrijft? “Ik denk dat het als basis hiphop heeft, maar ik luister zelf nu ook veel naar aanverwante stijlen zoals r&b, trap, bass, baltimore, jersey, juke, footwork etc. Dat hoor je denk ik ook terug in wat ik maak.”
Wat betekent hiphop precies voor de producer? “Het is een muziekstroming die de geschiedenis van muziek enorm heeft beïnvloed en veranderd. De impact van hiphop is niet te missen als je naar de charts kijkt tegenwoordig. Het is een cultuur die zijn stempel op de wereld heeft gedrukt. Het heeft mij onder andere gemaakt tot wie ik nu ben.”

 

Over de winnende inzending heeft Carmine het volgende te vertellen: “Die sample. Dat is waar het mee is begonnen. Mijn ouders luisterden vroeger naar Yes, Alan Parsons Project, Sade, Joe Jackson, Jethro Tull, Focus, Supertramp, dat soort werk. Waaronder ook Genesis, en dan met name het werk wat in de tijd met Peter Gabriel is gemaakt. De gelijknamige track waar de sample van komt, is van het album Selling England By The Pound. Eerder gebruikt in tracks van o.a. Outkast en Atmosphere. Vroeger dus thuis veel gehoord. Ik luister er tegenwoordig nog steeds naar. Heerlijk album. Evenals Nursery Cryme trouwens. Anyway, heel lang hoorde ik dat gedeelte van het nummer al als loop in mijn hoofd en dacht altijd: als ik de middelen heb, wil ik die een keer flippen. Zodoende. Ik ben gaan zitten, heb die loop gemaakt en daar de rest omheen gebouwd. Thuis. In mijn ’studio’tje’. De setup die ik gebruik is Ableton, een MPD 32 en dus die Roland E15.”

 

De ideale setting voor mij is wanneer ik aan het werk ben en het ‘werkt’. Dat is moeilijk uit te leggen, maar de energie moet kloppen. Waar dat is maakt niet zoveel uit. Soms begin ik ergens aan te werken, maar merk ik dat niets lukt. Dan moet ik ermee stoppen en wat anders gaan doen. Forceren heeft geen zin. Dat in de eerste plaats. Een andere ideale setting zou een professionele studio met allerlei muziekinstrumenten en hardware zijn die ik nooit zou kunnen betalen. En daar een half jaar lang leven en muziek maken, haha. Dus als iemand die hook-up weet, holla!”

 

Die professionele studio is een droom van Carmine, maar hoe ziet hij zijn toekomst als producer echt? “Ik kijk vooral naar de korte termijn nu. Ik wil gewoon blijven groeien. Meer tracks remixen en eigen tracks maken. Mijn sound is nog lang niet waar het moet zijn. Het afmixen bijvoorbeeld is een vak apart waar ik nog heel weinig kaas van heb gegeten. Gezien de woorden van MP doe ik iets goed, maar vraag me niet hoe. Je kunt dat ook horen aan de verschillen van downmix in tracks die ik online zet, denk ik. Elke keer dat ik aan het werk ben leer ik meer. Op de lange termijn wil ik ooit een instrumentaal album uitbrengen.”

 

Meedoen met de HIJS Beatbattle van april? Dat kan nog tot vanavond 00:00! Klik hier voor alle informatie. In mei is de laatste editie van de HIJS Beatbattle. Als je komende zomer een dag de studio in wil met alle winnaars om daar te werken aan een speciale #hijsbeats release (waar ook divers raptalent aan mee gaat werken) raden we je aan deze kans te pakken!

Geplaatst door bowie op 28 april 2014