Onze reporter in Belgica ging langs in Antwerpen waar de DJ BigBand ging rocken. Na de show waren Grazzhoppa en Lamont bereid om te vertellen over deze succesformule

DJ Grazzhoppa is al jaren van de jaren ‘90 bekend in de Nederlanden en daarbuiten schaarde een jaar geleden 5 DJ’s rond zich om aan een uniek project te beginnen: De DJ BigBand #1. Na een succesrijke tour besloot Grazzhoppa zijn project uit te breiden en dit deed hij met klinkend succes, de Bigband #2 is een dope show met een mix tussen jazz en topacts vanachter de draaitafel.

Na een show in Roma ter ere van de studentendag in Antwerpen met o.a. ook een optreden van ‘t Hof van Commerce duiken we in de kelders op zoek naar de vip-ruimte waar we languit wegzakken in de zetels terwijl Grazzhoppa en later Lamont plaats nemen in de ’P.I.M.P chair’ zoals ze hem zelf noemen. Gelukkig vinden de twee DJ’s (Grazzhoppa en Lamont) na hun show toch nog de energie om ons een interview te geven.

Grazzhoppa
Grazzhoppa vond de eerste stap die hij zette, optreden met zes DJ’s, een logische stap. Grazz: “Ik draaide al met vier DJ’s toen ik bij DiscoDuck zat en twee meer was niet zo speciaal dan.” Ook had hij samen met Lamont al veel sets gedaan en was de stap extra, naar twaalf DJ’s, ook snel gezet.
Stuk voor stuk zijn de DJ’s persoonlijke vrienden van Lamont en uiteindelijk ook van elkaar, zodanig zelfs dat ze nog nooit ruzie hebben gehad hoewel ze toch al een jaar met elkaar ‘opgescheept’ zitten. Grazz: “Daar had ik ook al aan gedacht voor de selectie, maar ik weet dat ze bij elkaar passen en dat ze allemaal op hoog niveau presteren. Persoonlijk vind ik deze BingBand ook beter dan de vorige, toen had ik het gevoel dat er nog iets bij moest.” De solo’s in de optredens zijn door de vaste DJ’s gebracht. Grazz wilde het niet maar nadat iedereen aandrong deed hij ze toch, samen met Lamont die van het DJ-battlen komt, een aspect dat ze ook duidelijk wilden maken.

Plaats voor improvisatie is er helemaal niet op het podium, best vreemd in een project dat gemaakt is door ellenlange jam sesies waarbij ze dan zelf een plaat hebben gemaakt en uiteindelijk daaruit geselecteerd hebben. Grazz legde ons dan ook uit dat met twaalf man iedereen in de problemen komt als er een iets begint te verzinnen, daarom het stricte partituur.

Hoelang touren jullie nu al en hoe ervaar je die optredens?
Grazz: “We zijn ergens vorig jaar rond november gestart dus al bijna een jaar. Daarvoor hebben we nog ongeveer twee jaar met Big Band #2 getourd. Ik, en ik denk de groep ook, beleef aan elk optreden nog altijd enorm veel plezier wat zeer belangrijk is natuurlijk. Qua sfeer merken we wel verschillen tussen bvb. België en Nederland, hier (België) blijft iedereen mooi zitten op zijn stoel terwijl in Nederland tegen het einde van de show iedereen vooraan staat te dansen, niet dat je hier geen sfeer hebt natuurlijk.”
De BigBand zelf tourt nog rond tot eind dit jaar, of er daarna nog een project komt is verre van zeker. 24 DJ’s zag Grazz wel als een uitdaging maar dat krijg je niet georganiseerd.

Hebben jullie nieuwe technieken gebruikt voor dit project? En ik heb niemand van jullie ook nog nooit met een MP3 of Cd zien werken, een afkeer?
Grazz: “Het komt hem eigenlijk neer op luisteren naar de anderen, in een Big Band spelen is eigenlijk een hele andere manier van werken, het is vaker ook beter om weinig te doen. Doordat iedereen samen doet krijg je eigenlijk een prachtig geheel. Het belangrijkste van allemaal is de juiste timing te hebben. MP3 en CD raak ik ook liever niet aan, de kwaliteit is niet de beste en er gaat niets boven dat unieke geluid van die naald, MP3 is eigenlijk als fastfood.”

Is leven van je muziek mogelijk?
Grazz: “We proberen maar makkelijk is het niet, velen van ons hebben hierbuiten ook nog een gewone job. We hebben ook nog wel sponsors zoals Equaleyez, maar hij is al lang een vriend van me dus is het ergens logisch dat we zijn tees dragen.”

Lamont

Lamont leerde Grazzhoppa ergens rond ‘97 kennen en werkt dan ook al jaren met hem samen, Grazz sprak hem aan over een ’projectje’ wat zou uitgroeien tot de BigBand #2. Dit kwam Lamont goed uit omdat hij juist was gestopt met battlen. Nu staat hij naast Grazzhoppa en is hij een van de hoogtepunten van de BigBand.

Reageerde het publiek naar je zin?
Vandaag was het echt een heel cool publiek maar dat is overal anders. De eerste keer hielden we ons hart vast maar echt zenuwen waren er niet, iedereen was zo ‘in-the-zone’ om geen fouten te maken dat je geen tijd had om zenuwachtig te zijn. Daarna val je gewoon ergens neer zoals hier en geniet je van je avond. We spelen ook voor een breed publiek, we zijn zelfs gedraaid op Klara (Vlaamse klassieke radiozender) en je zag wel dat er hiphoppers in de zaal waren maar toch ook niet allemaal.

Draai je nog steeds op feestjes?
Niet meer, tegenwoordig is het alleen nog maar Urban en RnB terwijl ik vroeger nog eens een break op kon leggen of hardcore hiphop. De scene in het Westen is eigenlijk grotendeels stilgevallen, zeker als je naar bvb. HiphopKemp gaat. Ik draaide daar vorig jaar samen met Grazz en daar leeft de hiphop echt, daar komen ook alleen maar independant acts wat wel voor dope shows zorgt.
Maar nu ik ook geen feestjes meer doe en ik geen gewone job meer heb omdat het wat op mijn systeem begon te werken na vijf jaar doe ik nu interims. Met de BigBand kan je wel wat rekeningen betalen maar een job is ook nodig. Op dat vlak kunnen we best een kijkje gaan nemen bij onze noorderburen, daar zijn ze flexibeler voor artiesten. Hoewel er dan ook genoeg reden is om te stoppen en een gewoon leven te gaan leiden heb ik er nooit aan gedacht. Artiesten kunnen dat gewoon niet, we’re special people!

Hoe sta jij tegenover de MP3 en CD?
Voor de MP3 ligt het me moeilijk, er is nog steeds geen deftige wetgeving maar als ik download betaal ik altijd! Als ik download wil ik ook altijd de vinyl hebben, meestal staat die eigenlijk maar te rotten. Ik weet hoeveel werk in een EP kruipt en het is hard om er dan niets voor terug te krijgen. Voor de CD heb ik CDX een tijdje geprobeerd maar dat is het toch ook niet, met je naald kan je gewoon zoveel meer bereiken, soms kom je op dope ideëen doordat je naald eens verspringt en als je Draggs met je plaat doet wordt het geluid normaal stiller en dat doet de Numark bvb. niet. Ik verschiet er soms nog van hoe goed Serato eigenlijk werkt, je WAV files verslijten niet, de drums behouden echt hun punch. Ik heb er ook al een paar scratchbeats mee in elkaar gestoken. Maar het is gewoon de combinatie, ik ben geen purist op geen enkel vlak. Dat is voor mij passé zo strictly dit of dat. Voor party DJ’s kan zo’n MP3 of CD wel handig zijn natuurlijk, als je al je platen moet meesleuren heb je binnen de kortste keren een hernia, ikzelf heb een organisator eens 300€ extra laten betalen voor mijn bagage.

Tenslotte nog, zijn er nog grote plannen in de toekomst?
Buiten de BigBand ben ik hard aan het werken aan mijn solo project. En ben ook bezig met Too Tall, we hebben nu al drie nummers en eerlijk gezegd zijn ze echt heel dope. Binnenkort gaan we ook nog de soundtrack maken van een nieuwe film

Meer Interviews