Ondanks dat het vandaag al meer dan twintig jaar geleden is dat The Notorious B.I.G. overleed, is hij nog steeds de favoriet van veel Nederlandse rappers. Ronnie Flex kijkt tegen hem op, Willie Wartaal houdt van hem en Hef is algemeen bekend Biggie-fan. Dat is ‘ie geworden door zijn broer Adje, die al vanaf zijn vijftiende alles leest, kijkt, luistert wat ook maar met Biggie te maken heeft. Hij vertelt erover.

“Born sinner, the opposite of a winner
Remember when I used to eat sardines for dinner”

“Dat waren de eerste zinnen van Biggie die me echt in mijn hart raakten. Wij aten dat vroeger ook thuis. Rijst met sardientjes. Het was een oplossing voor als we geen vlees hadden. We zagen het niet als armoede, het was zoals het was. Zo aten we ook corned beef als vlees. Dat is het niet, maar ik vond die shit lekker! Achteraf weet ik dat het gewoon altijd in de kast lag voor het geval dat er geen vlees in huis was. Volgens Biggie’s moeder wilde hij alleen maar een imago neerzetten: er was genoeg te eten in huis en was Biggie allesbehalve gangster. Mijn moeder zou hetzelfde gezegd hebben. Maar iedereen kan iets willen schrijven over moord; tenzij je zo dicht bij zo’n situatie geweest bent, kun je dat nooit goed beschrijven. Biggie vertelde niet dát er iemand neergeschoten was. Hij vertelde je waar, wanneer en hoe laat. Dat is moeilijk te verzinnen.”

“I love it when they call me big poppa!”

“Biggie is mijn vader als het gaat om rap, ondanks dat het een tijdje geduurd heeft voordat ik mezelf in hem ging verdiepen. Ik leerde hiphop kennen door rappers als Dr. Dre, Snoop Dogg en Tupac. Toen het alleen nog maar luisteren was, kon ik het verschil niet horen tussen hem of Pac. Pas toen ik rond mijn vijftiende zelf serieus begon, en het steeds beter leerde, besefte ik hoe goed Biggie was. Later, rond mijn vierentwintigste, kwam Hef erbij, ik was toen helemaal into Biggie. Hij en Crooks hebben dat van me overgenomen. En door Hef ben ik nóg beter naar hem gaan luisteren. In het begin was ik heel erg bezig met Biggie’s flow, dat was het enige waar ik op lette. Hef luisterde juist niet naar de flow, maar naar de inhoud. Hij had zich op een ander vlak gefocust wat ik helemaal niet had gehoord. Doordat ik de uitwerking bij hem zag, ben ik weer opnieuw gaan luisteren waardoor ik een andere visie kreeg. Dat is denk ik ook een van de redenen dat Hef en ik behoren tot de meest eerlijke rappers in Nederland, omdat we ook precies zo rappen. Letterlijk. We gaan niks veranderen aan de waarheid, net als Biggie. Dat heb ik van Hef geleerd.”

“Mad I smoke hydro, rock diamonds that’s sick
Got paid off my flow, rhyme with my own clique”

“Van Biggie heb ik flow-wise heel veel geleerd. Ik denk ook zeker als je wilt leren rappen, Biggie iemand is die je moet bestuderen. Ik beveel hem aan iedereen aan, ook aan Cho bijvoorbeeld. Ik heb heel lang geprobeerd, en dat doe ik nog steeds, om hem te evenaren. Ik wil dat mijn raps even flawless zijn. Er zijn bepaalde momenten geweest in mijn carrière dat ik zoiets had van ‘nú’. Als hij deze had gehoord dan had hij gezegd: ‘ja’. Hele Meneer is een van de tracks waarin ik zo warm was. Toen ik de tweede verse af had, dacht ik: ‘ja, dit is hoe Biggie het ook had gedaan’. Dat kun je er ook in terughoren. In het begin ging ik veel van zijn flow proberen na te schrijven. Ik zeg je: dat lukt niet. Pas later toen ik dat had opgegeven, had ik door dat het een beat is die hij volgt in zijn hoofd die verandert op het moment dat de woorden op zijn. Sinds 2009 schrijf ik ook niet meer, alleen toen in de gevangenis. Ik bedenk mijn teksten ter plekke eigenlijk. Ik schrijf daarom ook maar heel zelden zonder muziek. Het kan zo zijn dat ik straks hier wegrijd en iets zie staan, een bordje bijvoorbeeld, wat me inspireert. Dan komen er drie, vier zinnen in me op, en als ik het vergeet dan was het niet tof genoeg. De goeie teksten onthoud ik, omdat ik mezelf heel lang heb geconditioneerd om het moment niet te missen. Wat ik daarmee wil zeggen is dat ik gewoon elke dag naar de studio ga. Mocht er een brain thought langskomen; we record that shit.”

“Poppa been smooth since days of Underoos”

“Ik kan niet kiezen wat ik zijn beste album vind. Wel geniet ik soms meer van Life After Death, omdat ik het gevoel heb dat hij daar meer zijn koppigheid heeft losgelaten. Op Ready to Die is hij heel veel aan het schreeuwen en toont ‘ie weinig emotie. Op Life After Death vind ik dat hij qua muziek, maar ook qua emotie veel losser is. Ook zijn stemgebruik is nog toffer geworden. Ik denk dat wij, rappers, dat allemaal hebben. Toen ik pas begon met rappen, rapte ik ook schreeuwend. Nu heb ik de kunst gevonden hoe lekker het klinkt als ik gewoon rap. Het duurt even voordat je dat onder controle hebt, ook in de booth. Het is op stage nog veel moeilijker, maar in de booth heeft het te maken met of je confident bent of niet. Veel mensen vinden namelijk hun eigen stemklank niet mooi.”

“Hangin’ pictures on my wall
Every Saturday Rap Attack, Mr. Magic, Marley Marl”

“Wat Biggie doet, is geen stoerdoenerij, het is werkelijk zo. Hij heeft schijt en zegt wat ‘ie wil. ‘Ik ben een Jamaicaan, opgegroeid in Brooklyn. Drugs is wat we deden en joints roken we. Nu heb ik de beste bitches om me heen, en ik ga jou vertellen hoe dit leven eruit ziet.’ Ik ben echt groot fan, heb alles gekeken wat met hem te maken heeft. Wat misschien gek is, maar wel waar: op al mijn schermen waarop ik muziek maak, heb ik een foto van hem. De manier waarop hij kijkt: you better don’t fuck this up. Op die manier motiveert hij me nog steeds. Elke dag.”

Meer Achtergronden, Interviews