Het festival is simpelweg te omschrijven als vreemd. Heel vreemd. Direct naast de ingang lopen hangbuikzwijnen, kippen en ander vee rond. Het aantal honden dat op het festival rondloopt, de meeste zonder baasje in zicht, is bovendien ook niet te tellen. Het terrein wordt de rest van het jaar bewoond door een aantal krakers, hippies en veganisten. Tussen al hun woonwagens en caravans door, lopen de paden die je naar de verschillende podia brengen. Langs de kant van deze paden staan de bewoners ijsjes, zelfgemaakte koekjes, tosti’s, kleding, zelfgebrouwen bier, sangria en andere versnaperingen te verkopen voor een paar centen. Een heerlijke ongedwongen sfeer, waarin iedereen vrij is om te doen waar hij/zij zin in heeft, heerst volop op het festival. De meest uiteenlopende figuren lopen gearmd rond en het bier vloeit rijkelijk. Vreemde gezelligheid!
In het begin is het even zoeken, maar wanneer je om de mainstage heen loopt, voorbij de reggae en de rock ’n roll bar gaat, is daar toch eindelijk de hiphopstage. Verstopt in een hoekje naast een enorme tipi en twee woonwagens staat een kar met daarop behoorlijk wat apparatuur, twee draaitafels en een grote banner met daarop de tekst “The Tunnel”. Hiphop cultheld Soeki is de man die hiphop naar het alternatieve festival in Groningen bracht. Wat bewoog hem om dit te doen?
“De bedenker van het festival, Chris Garret, ken ik sinds mijn schooldagen en hij staat volledig achter mij en wat ik doe. Hij weet dat ik niet om geldzaken sta te zeuren en dat ik er een leuk feestje van ga maken. Verder krijg ik de vrijheid, de kans, en de mogelijkheden om simpelweg te doen wat ik wil doen.”
De gedachte achter de hiphopstage en de line-up hiervan past geheel bij het vrije karakter van het festival. “De hele invulling van de hiphopstage wordt gedaan vanuit The Tunnel. Aangezien The Tunnel geen vaste crew maar meer een open formule is, betrek ik zoveel mogelijk anderen erbij. Gasten als G.A.A.F. (Guerilla Ant Army Federation), VJ Crew ZoekDekking en natuurlijk de harde kern van The Tunnel (DJ NBC, Arc-S, DJ Bite, DJ LowPro en ikzelf) zijn er allen als de kippen bij om te laten zien wie ze zijn en wat ze doen. De enige regel die ik hanteer is simpel: geld moet geen issue zijn!”
Ondanks de low budget aanpak heeft The Tunnel het toch gepresteerd om een behoorlijke line-up neer te zetten. Naast de vaste DJ’s staan HT & Freez en DJ Irie garant voor goede hiphop. Ook nieuwkomers Da Shogunz, SirOc en Charlie Koja rocken meerdere shows. “De mensen die ik benader stel ik twee simpele vragen: ’Wat kan je en wil je kosteloos hiphop promoten? Gastenlijsten doen we ook niet aan bij Gideon. Alleen als je echt iets doet, kom je gratis binnen. We kunnen niet voor elke act die iets doet vijftig man op de gastenlijst zetten omdat ze kosteloos komen optreden. Gastenlijsten verpesten de scene. Acts gaan dingen vragen die ze niet waard zijn. Zonder inkomsten van bezoekers kunnen er geen volgende parties gegeven worden en sterft alles uit. Vandaar dat we alleen mensen hebben die vanwege de liefde voor hiphop er staan.”
Wanneer je als hiphopliefhebber verder naar het programma van het festival kijkt, zullen de meeste van de namen je weinig zeggen. Tussen alle bandnamen (110 in totaal) staan echter een tweetal bekenden: Dope D.O.D. en Def P. Dope D.O.D., in Groningen lokale helden, is wellicht niet een bijzonder grote verrassing. De crew, die momenteel behoorlijk aan de weg timmert, gaat deze zomer meerdere festivals en podia rocken, dus een aantal extra sessies voor vertrouwd publiek om de show te perfectioneren kan geen kwaad. Wat wel bijzonder te noemen is, is het tijdstip waarop ‘The Illest’ optreden; om kwart over zes ’s avonds is het nog klaarlicht buiten maar staat de groep vol overtuiging hun duistere tracks te rocken. “Het ging op zich allemaal best oké ondanks een aantal tegenslagen in het begin. Zo waren er maar twee mic’s on stage en deed een van de twee aanwezige cd-spelers het niet. Hierdoor was het in scratchen van bepaalde tracks bijvoorbeeld compleet onmogelijk”, aldus DJ Dr Diggles.
Def P treedt dit jaar op met The Howling Coyotes, maar ook de andere Posse leden zijn op komen draven. En niet voor de eerste keer: “Ik speel altijd graag op Gideon omdat ik de sfeer heel relaxed vind en de mensen gezellig. Het is zo’n typisch zeldzame, alternatieve vrijplaats die me een beetje aan Ruigoord of zelfs Mad Max doet denken. Wat mij betreft mag dit bijzondere festival een traditie worden. Het publiek gaat ook altijd lekker los. Ze zeggen vaak dat Groningers zo nuchter zijn, maar Gideon laat zien dat ze zeker ook verdomd goed zijn in een feest bouwen.”
Met behoorlijk wat bier achter de kiezen wandelen we terug naar de hiphopstage. Soeki is volop bezig achter een rits aan analoge bakken en 24K oldschooler Arc-S heeft inmiddels alle artiesten die een show gerocked hebben erbij geroepen voor een gezamenlijke freestyle-sessie. De liefde voor hiphop en de fun staan hierbij duidelijk voorop. Na elke freestyle vat Arc-S het kort samen: “You’ve got to give respect, to get respect!”