Paraplu’s, vele poncho’s en een enkele Vetements-regenjas voerden afgelopen weekend de boventoon in Amsterdam waar alweer de zeventiende editie van Appelsap Festival gehouden werd. En het weer was niet het enige dat wat te wensen overliet, zo ook headliner Lil Wayne. Ondanks dat hing er een goede sfeer en liet het festival zien dat jong en oud samen een prima vibe creëren, maar vooral dat Nederlandse hiphop niet onderdoet aan zijn buitenlandse concurrentie.

Kappa-broeken, petjes van Nike en Daily Paper-sweaters trekken afgelopen weekend in een lange stoet door Amsterdam-Oost richting het Flevopark. Zoals hiphop en mode altijd al onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, blijkt ook dit jaar de fashiongame op Appelsap on point. De nonchalante maar stiekem zo doordachte outfits zijn onmiskenbaar terug te vinden in het publiek. Waar het festival overigens handig op in speelde door afgelopen week hun eigen merch in samenwerking met Order te verkopen in hun pop-up store.

Bokoesam
Maar niet alleen de modebewuste menigte valt op wanneer je rondloopt in het park. Ook het brede publiek is noemenswaardig. Een publiek dat bestaat uit twintigers, dertigers en veertigers (en zelfs een aantal vijftigers), dat afgewisseld wordt door tieners en jonge kids. Een grote massa die samen losgaat. Bij het hoofdpodium bijvoorbeeld, dat de thuisbasis biedt voor talent van eigen bodem. Geprogrammeerd op de stage, naast Young M.A. en Lil Wayne, blijken het de Nederlandse artiesten te zijn die hier uitblinken. Afkomstig uit eigen stad zelfs, want Bokoesam (Amsterdam-Oost) brengt met zijn optreden heel Flevopark in beweging. Eerder stond ie er met New Wave, nu is het hele podium voor hem alleen. Maar de 24-jarige rapper is niet onwennig met het gezegde ‘hoe meer zielen, hoe meer vreugd’ en brengt collega’s als Idaly, Yung Nnelg en Ray Fuego on stage. Waarbij de laatste positief verrassend gecontroleerd en goed verstaanbaar komt, zonder daarbij zijn rebelse karakter te verliezen. Bokoesam, uitbundig in zowel zijn uitvoering als in zijn verschijning – dit keer met geblondeerde krullen -, trekt vervolgens ook nog een kleine boy het podium op, want zoals hij later zelf zegt: “Dat is waar Appelsap om gaat, jong en oud die samen feesten.”

J Hus en Jarreau Vandal
Naast de dansbare nummers van Bokoesam en onder andere DJ Drivah en Yung Felix op de main is zoals altijd ook de Noisey-stage weer aanwezig voor de liefhebbers van grime en UK hiphop. Al wordt er daar dit jaar niet minder gedanst. De Britse J Hus combineert zijn grimegeluid met dancehall-invloeden en afrobeat waardoor het extra beweeglijk en vernieuwend wordt. Zelf gooit de jonge artiest er ook wat danspasjes uit, ondanks de regen die ineens met bakken uit de hemel komt. Zijn inmiddels platina-hit Did You See maakt zijn show helemaal af.

Dan zijn er nog de twee wat kleinere podia die desondanks hun afmetingen niets te klagen hebben over de aandacht die ze krijgen. Red Light Radio en Boiler Room hosten beiden een stage waar hiphop gecombineerd wordt met bijvoorbeeld de eigenzinnige sound van Jarreau Vandal, die eerder al een Boiler Room-set deed. Hits van Rihanna of Kanye West worden gepersonaliseerd, wat kan betekenen dat ze ineens heel mellow of soulachtig klinken of juist totaal upgespiced worden.

Lil Wayne
Sfeervol en vooral dansbaar dus. Toch heeft Appelsap één nare bijsmaak: headliner Lil Wayne. Al onderweg naar zijn optreden (hij is net begonnen), blijkt er een complete volksverhuizing plaats te vinden. Groepen mensen stromen weg, op zoek naar een plek waar ze hun plezier wel kunnen vinden. Een puntje voor Weezy om een live drummer mee te nemen, een puntje minder voor de uitwerking die het blijkt te hebben. In combinatie met zijn DJ is het niet anders dan chaos. De hits van vroeger (Lollipop bijvoorbeeld) komen redelijk ongemerkt voorbij zonder dat er een klein beetje extra aandacht aan besteed wordt; niet door de rapper, niet door het publiek.

Een (heel goed) buurtfeestje
Toch mag het enigszins teleurstellende optreden van Lil Wayne uiteindelijk de pret niet drukken. Vooral niet als je je bedenkt dat het ook een positieve kant heeft. Er mogen dan nog zo’n grote namen op het podium staan, de Nederlandse hiphopgame laat zien dat zij zeker niet minder is. Al is het zonde dat de jeugd die er staat niet écht kennis mag maken met het briljante brein dat de jeugdheld eerder heeft laten zien.

Het leuke aan Appelsap is juist dat er zo’n jong publiek meer ziet en hoort van hiphop. Vijftienjarige jochies die voor het eerst met hun vrienden naar een festival gaan, afgewisseld met de nog veel jongere kids. Een hele nieuwe generatie die op sleeptouw wordt genomen door hun ouders, maar zich net zoveel hebben vermaakt als de rest. Zesjarige ukkies die de aandacht stelen met hun schaamteloze dansmoves, terwijl hun mama’s en papa’s zich op de achtergrond vermaken met hun vrienden en een drankje: dat is wat Appelsap is, wat soms aardig in de buurt komt van een goed (heel goed) buurtfeestje.

Een paar extra foto’s (de rest komt later op onze Facebookpagina!):

Meer Party reports