Het jaar is 1995, oftewel “born power,” zoals Cappadonna in zijn verse zegt. De Wu heeft hun legendarische debuutalbum Enter The Wu-Tang: 36 Chambers iets meer dan een jaar daarvoor uitgebracht en er een aardverschuiving in het raplandschap mee veroorzaakt. Ze hebben met Meth’s Tical kort daarna het eerste album in wat later bekend zal komen te staan als de klassieke “eerste golf” van Wu-Tang soloplaten uitgebracht. Dat album werd op zijn beurt weer snel gevolgd door Ol’ Dirty’s Return to the 36 Chambers: The Dirty Version en Raekwon’s Only Built 4 Cuban Linx…, in de New Yorkse volksmond ook wel bekend als de “purple tape,” een album waarvan de invloed op de New Yorkse rap nog jarenlang na bleef galmen. Met Gza’s Liquid Swords gepland voor het einde van het jaar (het is bijna niet te geloven dat al deze klassieke albums zo snel op elkaar volgden), startte de productie van wat uiteindelijk het laatste album in de eerste serie Wu-Tang releases zou zijn, alvorens het tweede groepsalbum uitkwam.

ironmancoveritem03

Ironman markeerde het einde van wat producer Rza zelf zijn dictatorschap over de groep noemde: “Ze gingen ermee akkoord mij gedurende vijf jaar de dictator te laten zijn. En in die vijf jaar, hebben we veel van wat beschouwd wordt als ons beste werk uitgebracht. Het werk ging door met Wu-Tang Forever, maar dat was ons eerste democratische album.” Alles, van welk platenlabel de leden kozen voor hun solodeals, tot het sequencen van de tracks en verses, werd besloten door Rza. De Wu-Tang-leden stonden onmiskenbaar bovenaan in de rapgame, nadat ze zowel de manier van zakendoen als de creatieve kan van hiphop opnieuw vormgegeven hadden. Op Raekwon’s Only Built 4 Cuban Linx… hadden ze niet alleen de wereld kennis laten maken met hun Wu-Gambinos aliassen, ze hadden er ook Cappadonna op geïntroduceerd. Tot kort daarvoor was hij een voor het publiek onbekende rapper in de periferie van Wu-Tang, maar hij maakte naam op Raekwon’s Ice Water en de hit single Ice Cream. Op Ironman zou zijn rol nog groter worden, en werd hij “co-star” naast Raekwon op Ghostface zijn solodebuut. Dat album bevat ook de track waarmee hij zijn naam binnen de hiphophistore bijschreef met permanente marker; zijn 60 bars durende monster van een verse op Winter Warz.

Wat direct opvalt op zijn verse is de honger, een onverzadigbare drang om zijn talent te bewijzen en de pure lol van het slagen daarin. “De manier waarop ‘t flowde, ik wilde gewoon niet dat er een eind aan kwam. Ik wilde het daar niet eens laten stoppen, het had nog wel langer kunnen zijn maar er was niet meer track over!” vertelt Cappa. De manier waarop zijn verse maar door bleef knallen verbaasde iedereen. “Iedereen vond ‘t ill. Ik was er zelf zelfs ondersteboven van!” Waar die honger vandaan kwam was minder verrassend. “Dat was geen trucje, ik was gewoon lang hongerig. Ik had net mijn vrijheid weer, ik ging heen en terug [naar de bajes – HIJS ] in die tijd.”

cappa_nycoveritem

Rza gebruikte een sample uit Z.Z. Hill’s I Think I’d Do It voor de drums, een nummer dat vaker een effectieve bron voor samples was geweest. Maar verbazingwekkend genoeg schreef Cappadonna de oerversie van zijn verse niet eens op die beat. “Er was helemaal geen beat, ik freestylede ‘t in mijn appartement in Park Hill.” Aangezien hij nogal in de zone zat, besloot hij zijn freestyle op te schrijven. Zijn spontane moment van creativiteit zou goed van pas komen, toen hij een paar weken later voor een sessie langskwam in Wu-Tang’s nieuwe werkplaats op Staten Island.

“Het was de eerste plaat die we opnamen buiten mijn studio” herrinnert Rza zich. De studio in de kelder van zijn huis had twee stevige lekkages te verwerken gekregen die de hele boel onder water hadden gezet, het meeste vernietigend van wat Inspectah Deck’s solodebuut had moeten worden. “De tweede overstroming vernielde mijn studio, dus we moesten een studio huren op Staten Island genaamd ‘Mystic Studio’.” Op hun vorige albums had hij een rigide “geen vrouwen in de studio” beleid afgedwongen. “Ik was daar heel strikt in. Maar toen we Ironman deden liet ik het allemaal wat losser gaan en lette ik niet meer zo streng op. Het ging er behoorlijk gek aan toe.” Het was tijdens één van die sessies dat Cappadonna besloot zijn verse los te laten. “Ik kwam langs de studio op een dag en Rza zei ‘Yo Papi, wil jij er een eentje kicken?’ en ik kickte er een. Leverde een verse af voor The Rza om ermee aan het kokkerellen te gaan, er zijn speciale recept van te maken.”

camaycoveritem05

Ondanks de improvisationele oorsprong ervan, heeft de verse wel een aantal sterke stilistische kenmerken, zoals het archaïsch Engels in put your bi-focal on, watch me a-cometh, wat Cappa als een soort handtekening beschouwt: “Ik probeer er altijd een extra woordje in te gooien dat weinig gebruikt wordt. Zo krijgt ‘t die official hip-hop, slang-therapeutic vibe.” Het duurde uiteindelijk wel even voordat de track in 1996 het daglicht zou zien, eerst op de soundtrack van de Wayans brothers hood movie spoof Don’t Be A Menace, en later op het album Ironman. “Om iets goed uit te laten komen moet je er zeker van zijn dat je het juist klaarmaakt. Er was gewoon tijd voor nodig om de structuur van het nummer neer te zetten. Rza had tijd nodig om van iedereen een passende verse te krijgen.” Één ding was echter al van meet af aan duidelijk wat betreft de structuur.

“Ik verander nogal eens de volgorde van verses op het laatste moment” vertelt Rza in zijn boek The Wu-Tang Manual. Met hem nog steeds stevig in het zadel als dictator had hij op Winter Warz ook naar hartelust kunnen schuiven. Maar Cappadonna’s verse kon alleen maar de finale zijn, ongeacht wat The Abbot in eerste instantie bedacht had. “Daar viel niks aan te veranderen, once I hit ‘em in the head with that big loaf of bread, was ‘t zo gewoon onderdeel van het systeem geworden” zegt de schrijver ervan lachend. “Rza had de mogelijkheid het iedere richting op te duwen die hij gewild had, wat voor combinatie van emcees ook die er voor handen was. Maar met mijn afsluitende touch zal hij gedacht hebben ‘ja, dit is ‘m. Dit is Winter Warz.”

You heard other raps before but kept waiting
For the Son of Song, I keep dancehalls strong
Beats never worthy of my cause, I prolong
Extravaganza, time sits still
No propaganda, be wary of the skill
As I bring forth the music, make love to your eardrum
Dedicated to rap nigga, beware of the fearsome
Lebanon Don, Malcolm X beat threat
CD massacre, murder to cassette
I blow the shop up, you ain’t seen nothing yet
One man ran, tryna get away from it
Put your bifocal on, watch me a-cometh
Into your chamber like Freddy enter dream
Discombumberate your technique and your scheme
Four course applause, like a black jack to dat
You’re stuck on stupid like I’m stuck on the map
Nowhere to go except next show bro
Entertaining motherfuckers can’t stop O
In battling, you don’t want me to start tattling
All up on the stage cause y’all snakes keep rattling
Bitch, you ain’t got nothing on the rich
Every other day my whole dress code switch
So just in case you wanna clock me like Sherry
All y’all crab bitches ain’t got to worry
Can’t get a nigga like Don dime a dozen
Even if I’m smoked out I can’t be scoped out
I’m too ill, I represent Park Hill
See my face on the twenty dollar bill
Cash it in, and get ten dollars back
The fat LP with Cappachino on the wax
Pass it in your thing, put valve up to twelve
Put all the other LPs back on the shelf
And smoke a blunt and dial 9-1-7
1-6-0-4-9-3-11
And you could get long dick hip-hop affection
I damage any MC who step in my direction
I’m Staten Island best son, fuck what you heard
Niggas still talking that shit is absurd
My repertoire, is U.S.S.R
P.L.O. style got thrown out the car
And ran over by the Method Man Jeep
Divine can’t define my style is so deep
Like pussy, my low cut fade stay bushy
Like a porcupine, I part backs like a spine
Gut you like a blunt and reconstruct your design
I know you want to diss me, but I can read your mind
Cause you weak in the knees like SWV
Tryna get a title like Wu Killa Bee
Kid change your habit, you know I’m friends with the Abbott
Me and RZA rhyme name printed in the tablet
Under vets, we paid our debts for mad years
Hibernate the sound and now we out like bears
In Born Power, born physically, power speaking
The truth in the song be the pro-black teaching

Meer Achtergronden