Er zijn veel muzikanten die het huidige quantaine-tijdperk aangrijpen om nieuwe muziek uit te brengen. Daarnaast zijn er extreem veel artiesten en dj’s die van Instagram Live een dagtaak hebben gemaakt. Waarom zou je die twee niet combineren, dacht de Nederlandse producer Spanker. Wekelijks verschijnt er nieuwe muziek van zijn hand. Hij werkt ervoor samen met een hele hoop prominente rappers en noemt het de Spanker Sessions. Een overzicht van de bangers tot nu toe.

Het concept is even simpel als doeltreffend. Tevin Irvin Plaate, alias Spanker, zet zijn telefoon in een stabiele standaard vlakbij zijn laptop, gaat live op Instagram en lijkt met achteloos gemak een dikke beat eruit te slaan. Vervolgens schakelt hij met rappers heen en weer, die één voor één in het scherm verschijnen. Zij horen de beat ontstaan of horen al een versie die voor een groot gedeelte af is. Het publiek hoort alles; hoe een beat razendsnel de vorm aanneemt van een volledige productie, de eerste schetsen van de rappers, Spanker die nog een extra geluidje op de achtergrond in de beat verwerkt. Als kijker krijg je elk detail mee.

En dat terwijl de studio toch vaak een heiligdom is van de producer. Het corona-tijdperk dwingt tot nieuwe creativiteit. Spanker is er niet vies van om grote hits te scoren. Vanaf het moment dat hij in 2014 Misschien Wel Hè? produceerde voor CHO, zit zijn carrière in de lift. Op zijn palmares prijken superhits als Nu Sta Je Hier van SFB en Lil Kleine’s Vakantie, maar hij draait ook zijn hand niet om voor een heel album samen met Hef. Hij is onderdeel van de New Wave-familie, en begin dit jaar stond zijn naam vier keer in de credits van Murda’s succesvolle Turkse album DOĞA.

Aan die mc is begin april dan ook de eer om het project af te trappen. “Ik ga live onder de noemer Spanker Sessions, samen met Murda en Josylvio”, laat Spanker daags voor de sessie weten op zijn Instagram-account. Ook de rappers nemen een soortgelijk bericht op en delen het. Maandag, 19:00, klaarzitten dus. Op een snel geflipte tokkel-sample met een trapritme eronder maken Murda en Josylvio evensnel een track. De kijker ziet Murda zijn telefoon wegzetten, naar de microfoon lopen en hoort hem vervolgens de eerste zinnen rappen. In zijn verse rijgt hij moeiteloos Nederlandse, Engelse en Turkse zinnen aan elkaar, en hij vergeet ook de straattaal niet. Nadat hij heeft opgeschept over diverse dure merken en kettingen, besluit hij het couplet met “Para pis ama ruhumuz temiz”, de zin waaruit de titel van de track wordt gehaald. Vrij vertaald: Mijn geld is zwart, maar mijn ziel is rein. Dirty money, clean hands, dus.

In de weken erna blijkt maandag, 19:00 steeds een terugkerend startpunt. Spanker begint iedere week met een clean sheet. Zondag of zelfs maandag pas kondigt hij aan met wie hij live gaat, en de artiesten die langskomen zijn niet de minste. In de tweede week is er de reünie van SFB, die allemaal afzonderlijk van elkaar in quarantaine zitten en waarmee continu geschakeld wordt. De één heeft een brug, de ander een refrein, en weer een derde heeft razendsnel een couplet af. Er blijkt nog iemand te werken aan een hook. Welke is het beste? Het maakt niet uit of ze bij elkaar in de studio zitten; Jandro, Frenna, Priceless en KM hebben zelfs een gruwelijke chemie op afstand. Spanker levert niet alleen de pianotrap, maar is ook de mediator en laat hen de projecten aan elkaar horen, om het vervolgens in de juiste bestandsformaat door te sturen, zodat de volgende vocalist naadloos kan aansluiten op wat de collega’s tot dan toe hebben gedaan.

Jonna Fraser en Kevin zijn next in line. Zij krijgen een heel ander ritme voorgeschoteld. Op zomers gitaarspel wisselen ze hun bars uit, en Kevin lijkt uitgedaagd door het feit dat hij met Jonna op een track springt; midden in zijn verse wisselt hij van rap naar twee maten zang, om vervolgens terug te schakelen en de essentie van de Spanker Sessions te vangen in één zin: “We maken weer een nieuwe banger in die quarantine life!” En ligt het nou aan ons of dropt Jonna hier niet minder dan een zieke verse? De ballin’ lifestyle gaat hand in hand met een zelfverzekerdheid zo hoog als het Empire State Building. Nadat hij een dame betrapt op het ‘dieken in zijn story’, rapt hij: “Ze zag een foto van m’n kind, nu wil ze ballen zonder connie.” Tja, zo’n bar tovert een grijns op je gezicht. Villa is de eerste Nederlandse zomertrack van 2020 die we op alle festivals van 2021 nóg willen horen.

Beter Dan Goed is het eindproduct van de vierde week. Daarop haalt Spanker twee legendes tevoorschijn die zelf al jaren op constante basis muziek uitbrengen; Hef en Sticks. Laatstgenoemde zit in een soortgelijke flow als de producer, want wekelijks verschijnt er op donderdag een nieuwe track van Sticks. Dit doet hij er ook nog even tussendoor: “Vanavond bouwen we live en track met Hef, da’s niet de minste natuurlijk”, laat de Zwolse mc weten op Instagram. En ook Hef is gebrand om te presteren tijdens de Spanker Sessions: “Sticks en ik been doin’ this”, vertelt Hef, doelend op het sparren over lyrics. Beiden hebben krap vijftig minuten na de start van de stream al een deel van hun couplet klaar. “Je wilt dit niet, Sticks!” roept Hef zelfverzekerd in zijn camera, terwijl zijn Zwolse collega net weer is ingeschakeld nadat hij hij zijn dochter naar bed heeft gebracht. Die dad life-bezigheid is later te horen in de lyric. “Oh, je gaat al tapen?”, vraagt Spanker boven in het scherm. “Natuurlijk”, zegt Sticks. Geen half werk. Vervolgens rapt hij zijn hele verse op de beat en a capella, zodat de luisteraars geen woord missen. “We moeten nog wel een refrein fixen”, voegt hij eraan toe. Hef wilde liever gewoon rappen: “Een refrein maken is net als leg day, uitstellen of skippen.” Uiteindelijk wordt een compromis gesloten. En hebben we het al gehad over die gruwelijke sample die Spanker hier uit de hoge hoed tovert?

Wie die competitie niet in zijn nek voelt hijgen is Henkie, de Amsterdamse rapper die deze week aan bod kwam. Hij mocht een productie in zijn eentje invullen. Spanker maakte in een ziekelijk tempo een beat met een westcoast-bounce, á la DJ Mustard. In de comments gaat het los: “Die beat is gezeik”, valt er te lezen. En: “dit is een Oeh Na Na pt. 2!” De synthbaslijn lijkt inderdaad wat op die van de hit van Henkie’s voormalige groep SBMG. Henkie lijkt in volledige rapmodus te gaan en leest samen met Spanker tegelijk de comments door. “Schrijf je of freestyle je?”, vraagt een kijker. “Meestal freestyle ik, maar als ik een beat zoals deze hoor moet ik m’n a-game brengen, dus dit wordt lekker pennen.” Even later rapt hij de eerste vier maten vol. “Je gaat op die boze motion, hè?”, vraagt Spanker tussen neus en lippen door. “We moeten niet teveel prijsgeven, toch?”, is het antwoord. Het resultaat is Kantjes, zo’n track waarvoor het woord clubbanger is uitgevonden.

Spanker Sessions geeft zo een mooi kijkje in de dynamiek tussen producer en rappers, toont het competitieve én het vriendschappelijke aspect en laat het hele maakproces zien. Je wordt meegezogen in een creatieve flow die je normaal nooit zou zien; een stukje achterkant van de muziekindustrie. De werkethiek van de Amsterdamse producer is gigantisch, net als zijn veelzijdigheid. Als de rappers even volledig in schrijfmodus gaan, tikt hij doodleuk nóg een beat of geeft hij opkomend talent een kans om vragen te stellen. Als de rappers klaar zijn met de opnames komt de engineer in hem naar boven en polijst hij track waar nodig. Het team om hem heen zorgt voor het passende artwork en de master, waarna er nog in dezelfde week een video bij wordt geschoten én uitgebracht. Elke track ademt een soort vriendschappelijke concurrentie die het beste in alle betrokkenen naar boven haalt. De monsterlijke snelheid, zijn hoorbare veelzijdigheid en het plezier waarmee alles gebeurt maakt van de Spanker Sessions een must watch. Hopelijk houdt dit voorlopig nog niet op.

Volg Spanker op Instagram via deze link om op de hoogte te blijven van de Spanker Sessions en check hieronder alle tracks in een playlist (en ja, we gaan ‘m updaten zodra Spanker weer iets nieuws dropt!).

Meer Achtergronden