De castingtape van één van de deelnemers zou een scene uit Puberruil XL kunnen zijn. Een blanke stadse puber verdrinkt bijna in een oversized Karl Kani-outfit, terwijl hij op een fietspaadje naast een leeg weiland zijn bars rapt.

In juli, voordat het programma startte, publiceerde HIJS al een column van Rule over Holland in da Hood. Ditmaal schreef Danny Veekens van The Find Magazine een stuk.

Ongemakkelijke rapbewegingen ondersteunen het geheel. “Dit is de shit waar ik woon. Nou, volg mij, deze shit komt gewoon hard aan”, rapt de 21-jarige G-Low alsof hij een paar rijmwoorden vergeet. Hij neemt je mee naar zijn hood in Munstergeleen, een klein plaatsje in Limburg waar nog minder gebeurt dan in Tsjernobyl.

Een hilarische scene uit Holland in da Hood, maar niet iedereen is te spreken over het nieuwe programma op RTL5. Vooral veel hiphopliefhebbers zijn op hun tenen getrapt. Afgelopen week was Aiky bijvoorbeeld te zien in RTL Boulevard, waar hij zijn zorgen uitte over het nieuwe programma. Het zou volgens de rapper niet representeren waar hiphop écht voor staat. Daar heeft hij zeker een punt. Holland in da Hood is verre van een realistische afspiegeling van de hiphopcultuur. Daarom is het initiatief Respect HipHop in het leven geroepen. Een petitie tegen het nieuwe tv-programma. Maar deze petitie slaat de plank compleet mis.

Holland in da Hood streeft er namelijk helemaal niet naar om een realistisch beeld van hiphop te schetsen. Sterker nog: dat wordt geen enkele keer beweerd. Holland in da Hood is geen objectieve documentaire; het is een entertainmentprogramma op een commerciële televisiezender. Hiphop wordt enkel gebruikt als thema. Het recept van een entertainmentprogramma is juist toegankelijk (en vaak hersendood) vermaak, excentrieke kandidaten en geënsceneerde gebeurtenissen.

Natuurlijk probeert een prime time entertainmentprogramma niet om de hiphopcultuur eerlijk neer te zetten. Zouden jouw ouders serieuze talenten leuker vinden dan karikaturen als MC Biggah of Jimsky? En vinden je oom en tante het leuker als ze een Engelstalige rapper vol zelfvertrouwen “Be prepared!” horen roepen, of een onzekere puber die in beroerd Engels “Be prepad, wacht… Be prepred” hakkelt? Er is geen enkel commercieel entertainmentprogramma dat prime time een representatief beeld schetst van welke cultuur of muziekstroming dan ook. Waarom zou Holland in da Hood dat dan voor hiphop wel moeten doen? De hiphopcultuur is geen superieure stroming die te allen tijde in een realistische context moet worden geplaatst.

De petitie tegen het programma, Respect HipHop, begint met een kort betoog. Hierin wordt Ali B’s “fenomenale” programma Op Volle Toeren aangehaald als een sterk voorbeeld van iets dat veel goeds heeft gedaan voor Nederhop. En Aiky fungeerde als woordvoerder in gossipprogramma RTL Boulevard. Als we dan toch moralistisch lopen te doen over de representatie van hiphop: hoe hiphop is knuffelmarokkaan Ali B, of hoe ‘real’ is het om als rapper via relnicht Albert Verlinde je punt te maken? Vooral als je vervolgens toegeeft jaloers te zijn op de acht fopgangsters, die veel geld gaan vangen voor boekingen als ze terugkomen in Nederland. Jaloezie, RTL Boulevard en een tv-programma van de TROS. Dat klinkt nog minder ‘real’ dan MC Biggah’s voorbereide freestyle in de eerste aflevering. Gotta go, gotta know, gotta go, gotta go…

Iedereen begrijpt dat dit tv-programma nepper is dan de nieuwe tieten van Barbie uit een vergelijkbaar tv-format. Willie Wartaal gooit meer geforceerde straattaal in zijn presentatieteksten dan in zijn Shenkie verse, alles wat de kandidaten doen wordt flink aangedikt, de coaches zijn een paar no-no’s uit South Central en de Hood waar de acht straatclowns wonen is slechts een verpauperde suburb. Natuurlijk dropt RTL de ongemakkelijke blanke slungels niet midden in Compton. Holland in da Hood is een aangedikte gimmick enkel in het leven geroepen voor vermaak van een brede doelgroep, niet om de hiphoppurist te voorzien van een realistisch tv-programma.

En laten we eerlijk zijn. Hoe triest het ook is, er zit een kern van waarheid in Holland in da Hood. De acht rappers zijn geen acteurs, het zijn échte rappers (ook al klinkt die woordkeuze raar in deze context). En ze zijn heus niet de enigen. Ons kikkerlandje zit vol met slechte wannabe’s die zichzelf veel te serieus nemen. Gasten die alleen maar ‘Real’ zijn omdat hun verzekeraar zo heet. We kunnen hiphop romantiseren, maar we weten allemaal dat er veel meer types als Jimsky of Otie actief zijn in de scene. Het stereotype dat Holland in da Hood volgens velen onterecht neerzet, is dus eigenlijk gewoon gedeeltelijk gebaseerd op de werkelijkheid.

We kunnen dat negeren en ontkennen of we kunnen er gewoon om lachen. Dat laatste is juist waar Holland in da Hood voor bedoeld is. In plaats van de eindeloze (en vermoeiende) discussie hoe ‘real hiphop’ is of moet zijn, laten we een luchtig tv-programma interpreteren zoals het hoort: luchtig. Wees blij dat je prime time op een commerciële omroep de plaats ziet waar Biggie neergeschoten is. Wees blij dat Gang Starr’s Full Clip te horen is op de achtergrond van de officiële promo. Ik beweer niet dat Holland in da Hood veel betekent voor hiphop, verre van dat, maar laten we samen lachen om deze gimmick. Hopelijk zet het de deur naar hiphop voor nieuwe kids op een heel klein kiertje, zodat die later ook de ‘echte’ hiphopcultuur ontdekken waar wij zo van houden en nu zo beschermend over zijn.

Meer Achtergronden