10 jaar ‘Hele Meneer’: de track waarmee Adje en Reverse alles veranderden

“Wait Deh Man, Sloddervosgang!” Met die paar woorden planten we bij iedereen boven de 23 jaar meteen de rest van de track in het hoofd. Hele Meneer van Adje en Reverse kan tien jaar na de release nog altijd rekenen op gejuich, moshpits en een meebrullende menigte. Het blijkt een mix van inspiratiebronnen Cutty Ranks en Henkie T, een ziekelijke werkethiek en een broederschap voor het leven. Samen met Adje en Reverse vieren we het tinnen jubileum van een moderne klassieker.

“Ik kan je precies meenemen naar de dag dat ik deze beat maakte…”, vertelt de producer van de twee op het kantoor annex studioruimte Baba MGMT – het management van o.a. Adje – in Den Haag. “… en eigenlijk was ‘ie bedoeld voor Rocks! Het is heel simpel, er zitten maar drie, vier geluidjes in. Daardoor is het wel heel doeltreffend; elk geluidje heeft een overduidelijke functie. Maar ik zag de waarde niet van die beat, omdat ik het letterlijk in twee minuten heb gemaakt.”

Samenwonen in de studio

De andere helft van het duo dacht daar anders over. Adje woonde samen met Reverse op IJburg, in een huis waar ze de deur altijd open hadden staan om muzikaal talent te ontvangen. “Alle IJburg-kids konden langskomen om met ons mee te kijken, te werken aan hun muziek, hulp te krijgen met schrijven of gewoon te chillen.”

Tegelijkertijd bood dat hem als rapper het voordeel de beats gemaakt te horen worden on the spot. “Ik had gewoon toegang”, vertelt de goedlachse mc. “We hadden allebei een ander ritme. Als Re al drie of vier beats had getikt in de ochtend, was de vijfde voor degene die die dag een beat had besteld. Het waren beats om warm te draaien. Niemand hoorde die ooit, maar ik wel; ik woonde bij hem in die studio.”

Hele Meneer blijkt zo’n onafgemaakte beat te zijn, vertelde Adje in 2014 al aan HIJS. “Het was versie 1.2 van een beat. Op versie 1.3 hadden we die dag samen een track gemaakt, dat is Hoor Ze Niet. Die beat vond hij veel dikker en machtiger. Versie 1.2 telde voor Reverse al niet meer. Maar ik ging dezelfde avond terug naar de studio en had beats nodig. Dus ben ik zonder zijn weten in zijn mapje gegaan. Ik heb meegenomen wat nog niet weg was en maakte vier tracks, waarvan Hele Meneer de laatste was. Het is gemaakt rond zes uur s’ochtends, in twintig minuten tijd.”

Anno 2022 breidt hij het verhaal uit: “Iedereen was al naar huis en ik zat al sinds twee uur ’s middags in de studio. Ik had al vijf tracks gemaakt. In de tijd dat ik moest wachten op de eerste tram heb ik uiteindelijk de track gemaakt die niet alleen mijn leven veranderde, maar ook heeft gered.”

Hele Meneer 0.5

Toen Reverse het resultaat hoorde, wilde hij het alsnog niet uitbrengen. “Ik vond het te makkelijk. Adje heeft uiteindelijk de clip geschoten en uitgebracht buiten mijn weten om, met alle gevolgen van dien.” Iets dat slechts 22 minuten tijd in beslag nam om te maken – en dat de producer ervan aanvankelijk niet voelde – groeide uit tot een iconische track. Qua ritme, bombasticiteit en de combinatie van dansbaarheid en moshpit-garantie blijkt Hele Meneer nog altijd grensverleggend. De chemie tussen Adje en Reverse staat buiten kijf. “We konden dag en nacht werken aan onze shit. Op een gegeven moment ontplofte het gewoon”, vertelt Reverse. Dat kostte wat van hun tijd en energie, maar die effort staken er ze er graag in.

Zo kent Hele Meneer volgens Adje een voorgeschiedenis. Op zijn mixtape Who The Fuck Is Adonis? uit 2008 werkte hij al met Reverse. “De track Mick Swagger is eigenlijk Hele Meneer 0.5”, lacht hij. “Het is qua sound niet zo dik en qua rap niet zo herkenbaar, maar het is voor mijn gevoel wel het begin van de transitie van Ado’nis naar Adje. Het was de eerste keer dat ik die losse, asociërende rapstijl aannam. Mezelf helemaal laten gaan, dat heb ik met Hele Meneer ook gedaan.” Het resulteerde in iconische lines. Adje brengt je binnen luttele woorden terug naar zijn kleutertijd. Wat te denken van “Was al een pimp in de poppenhoek.” Dan hebben we de uitsmijter van het eerste couplet nog niet eens genoemd: “Break a leg? Je kan ‘m niet eens kneuzen!”

Risico

Op Instagram geeft Adje de shout outs: “Naar Henkie T voor het onbewust inspireren van het woord ‘Hele Meneer’, oldschool dancehall legend Cutty Ranks voor de inspiratie voor de flow en Ivan die samen met mij het risico nam om deze track met jullie te delen. Daarnaast Giancarlo Sanchez en Jurgen Lisse voor de superharde video en uiteraard Reverse voor een van de hardste beats in NL hiphop. Maar bovenal wil ik alle dj’s en fans bedanken, voor het feit dat deze tune waarschijnlijk nooit meer de clubs gaat verlaten. Er zijn weinig pokoes die na tien jaar nog steeds gedraaid worden en nog steeds kunnen aanvoelen als een nummer dat gisteren is uitgebracht.”

Onbedoeld gunden ze alle dj’s van Nederland en ver daarbuiten een track die een set compleet uit het slop kan trekken. Men hoeft maar te selecteren en al gauw zit de grootste clubbanger van Nederland onder de vingers. Druk op play en je hoort binnen enkele seconden je publiek: “Wait Deh Man, Sloddervosgang!” Met dank aan Cutty Ranks voor de flow, Henkie T voor de titel, Reverse voor het niet weggooien van zijn ongebruikte beats en Adje om die bewuste studiodag door te trekken tot de volgende ochtend.

En dan nu, minimaal drie keer hieronder op play klikken. Vier het jubileum mee:

Credits: Bowie van Loon (tekst) | Dennis Branko (beeld)