Southbombing – Southbombing 2 (Noord-Brabantse HipHop)

Groot verschil is dat bij SB1 de acts individueel zijn benaderd voor deelname, in tegenstelling tot deze plaat, waarbij de uiteindelijke selectie op basis van inschrijving tot stand is gekomen. Dit opende de deur voor onbekende en minder bekende acts om zich te bewijzen, maar of de cd inslaat als een bom is nog maar de vraag…

Allereerst valt het op dat de producties veelal van achtenswaardig bevorderlijk niveau zijn en mede daardoor de eerste luisterbeurt gemoedelijk maken. Betreurenswaardig is dat de beats menigmaal door sloddervossen of kwalitatief gevoelloze stemmen worden ingekleurd. Zo is Kut Heh, de opener na de scratchinhoudende introductie een perfect voorbeeld van verkeerde interactie tussen beat en MC. Slappe, zielloze deliveries hinderen de offensieve instrumental die smeekt om een agressievere en veel strijdlustigere aanpak. Ook Furiuz Stylez in combinatie met Zo Moeilijk & Radja slaan vervolgens deels de plank mis met een té onsamenhangende hak-op-de-tak track, die bij vlagen alsnog vernieuwend en aardig aandoet, maar iets te overduidelijk “next-level” wil klinken.

Dat Brabanders ook beter in het Nederlands kunnen blijven rappen, bewijzen de Last Crewsaders. Hoewel Press Fast Forward is voorzien van een fraaie uptempo beat en welgevormde cuts doen de benauwde prikkelingen die je krijgt van de evident aanwezige Nederlandse tongval je de das om. Een minder goed begin van Southbombing betekent echter niet dat dit de toon zet voor de overige nummers, want al gauw is duidelijk dat deze schijf leidt tot het syndroom van ups en downs. Pluspunt, Van Kwaad Tot Erger en A.C. & Kwis zijn goede voorbeelden van de ups in deze heuvelachtige muziekexpeditie. De driftige aanpak van Van Kwaad Tot Erger op een sierlijke beat van producer Neoray en de nonchalante afmaak van A.C. & Kwis op Blaastest geven aan dat het zuiden duidelijk wat talentjes in het verschiet heeft.

Wat volgt zijn opnieuw drie Engelstalige tracks die het product van de voorgangers enigszins in ere herstellen, waarbij vooral Y-V-E en AK-Mal een goed product afleveren. Opvallend genoeg is er tot nu toe tekstueel niet veel diepgang te vinden en zijn onderwerpsgerichte tracks nog niet aan het licht gebracht. Misschien weten de Brabanders zich beter uit te drukken door zichzelf op de borstkloppende lyrics aan de man te brengen. Niks mis mee, maar na Borgsom komt toch het eerste nummer met een verhaal. DuBBel neemt je mee in de overvloed aan keuzes en gevolgen daarvan en weet met simpele en doeltreffende lines als “welke kant op, als elke kant klopt? ’T is een gevoelskwestie, ik leg die hand erop” en “doelstellingen vertellen niks over je echte doelen” toch de juiste snaar te raken.

Ché komt daarentegen na Kiespijn met een maatschappijkritisch clichétrack gevuld met banaliteit en alledaagse opmerkingen die al veelvuldig beter uitgewerkt zijn dan dit brouwsel. Jammer genoeg sluit de cd daarna af met een flauw nummer van duo Timbahawk & Geckusman, wat een bittere nasmaak geeft aan een bij vlagen goede nieuwe garde van Brabants talent. Southbombing 2 is een cd met vele ups en downs waarbij het percentage potentiël omvangrijke “jonge” MC’s is geslonken tot een zichtbaar kleiner percentage dan zijn voorganger. Desondanks staan er ook een aantal bekwame rappers op die een plaats in de spotlight verdienen en waarvoor een project als deze een uitgelezen kans is om die spot te claimen.

01. DJ Rachi & Shine – SBll Intro
02. Etnikz – Kut Heh
03. Furiuz Stylez Ft. Zo Moeilijk & Radja – Je Voelt Um