M.O.P. – Street Certified (EP)

En dat doen ze met een deels ander geluid dan we van de heren gewend zijn. Het verschil met vorig werk is dat er naast duistere bangers met harde drums (zoals de singles 187 en Broad Daylight) ook melodisch toetsenspel is te horen op het door Beat Butcha geproduceerde (tevens hoogtepunt van de EP) Hustle, waarop Mr. Probz (die niet op de tracklist wordt gecredit) het heerlijke refrein verzorgt. Daarnaast zijn er de rollende drums met een elektrische gitaar-sample op No Shame, dat ook belachelijk rustig aandoet voor een M.O.P.-track. Gelukkig is ook het vertrouwde M.O.P. te horen op uitsmijter American Muscle, waarop Billy Danze één van zijn kenmerkende, schreeuwerige refreinen uit de hoge hoed tovert, en ook op de titeltrack waarop blijkt dat Mobb Deep en M.O.P. prima samengaan.

DJ Premier treedt op als uitvoerend producent op Street Certified, maar er is niets van zijn invloed terug te horen in de producties; die worden naast Beat Butcha geleverd door onbekendere namen als ChuckHeat, I Fresh en Phatboy. Fizzy Womack, de producersnaam van Fame, is verantwoordelijk voor de oneindig doorlopende toetsenloop die 187 heet. Met veel grimmigheid en venijn in hun kenmerkende stemmen en met rauwe straatraps komen Billy Danze en Fame nog altijd het best uit de verf. De stijl die M.O.P. zich in de afgelopen 20 (!) jaar eigen heeft gemaakt, werkt bij hen simpelweg het best. Vandaar dat 187, Broad Daylight (waarop Busta Rhymes ook niet onverdienstelijk een verse rapt en met een vocal sample uit Jay Z’s Success) en American Muscle meekunnen met Hustle als de betere tracks. Doordat ze hun stijl grotendeels trouw blijven, valt er voor de (How about some) hardcore fanaten genoeg te genieten met de aanschaf van de EP, maar de release zal over het algemeen geen potten breken. Dat wordt dus wachten op de door DJ Premier geproduceerde nieuwe full length die in 2015 het licht zal zien.

01. Welcome 2 Brooklyn (ft. Maino)
02. Broad Daylight (ft. Busta Rhymes)
03. Hustle