Vast Aire is natuurlijk naast Vordul Megilah de man achter de New Yorkse hiphopact Cannibal Ox die in 2001 debuteerde met het geweldige album “The Cold Vein”. Wat mij betreft een van de weinige klassiekers die de afgelopen drie jaar zijn gedropt. Hoewel er vorig jaar geruchten de ronde deden dat Cannibal Ox uit elkaar zou zijn, is mij dat nog steeds onduidelijk vanwege wisselende berichten op internet. Wel staat er op dit debuut een gastbijdrage van Vordul Megilah en is het opvallend dat dit album niet op Def Jux uitkomt, maar op het label Chocolate Industries.
Na een intro begint “Look Mom… No Hands” met “KRS-Lightly” feat. Camu Tao. Op een bouncy partybeat wisselen Vast en Camu Tao elkaar af. Vooral Vast Aire is goed op dreef in deze track met punchlines als: “MC’s better eat their veggies/I’m four times Fantastic/Unseen, rock hard and flexible/Plus my flesh is fire suitable.”
“Pegasus” heeft een beat met een pornsample die zo gemaakt zou kunnen zijn door El-P en is een echte bragging & boasting-track (“When will you learn/Man I smoke so much you can have my turn/And I rap so much you won’t get no burn/Be icegrillin’ you son, I’m not concerned/Fenix wings touch sky that’s the purpose/You gotta fake smile and you’re worthless/When I catch you in the street you’ll be nervous/Holding your cellphone asking for service”). Dope track!
“Candid Cam/Wetlands 1996” klinkt industrieel door de complexe beat en eindigt met een stukje freestyle. Toegankelijker is het door Jake One geproduceerde “Viewtiful Flow” (“There’s two things you should know/I had a ill life so I got a ill flow”) dat rust uitstraalt. Hierop wordt weer eens duidelijk dat Vast Aire een oprechte MC is met een poëtische inslag die ook gevoel in zijn stem durft te leggen. “Zenith” feat. Blueprint heeft niet echt een pakkende beat die je bij de les houdt. Toch komen beide rappers hierop niet verkeerd, maar ontbreekt er wel iets.
Een goede song is “WHY’SDASKYBLUE?” met enkele poëtische rhymes die Vast ook uit z’n writersblock las in de VPRO-uitzending over Def Jux die zo’n twee jaar geleden werd uitgezonden (“I just wanna get my point across like Jesus/So I look to the sky like Jesus/You got answers ’cause I got questions/I fold my arms, peek the cloud and receive lessons/First we stop the stressing/Then we learn mathematics and we count blessings”).
Lekker nonchalant is “Da Supafriendz” met gastraps en de productie van een immer zwaar relaxt klinkende MF Doom. De partyvibe hier is dik door de ongedwongen beat met een vrolijke pianosample. Waar “Poverty Lane 16128” serieus en maatschappijkritisch is (“I’m in the city where the buildings fall down and the drugprize go up/The government be lying how airplanes blow up/I think this whole system’s corrupt/They rather fly outta space to fill an empty cop”), werd “Elixir” geproduceerd door Ayatollah. Een chilltrack die het ook in de clubs goed kan doen en vooral lekker klinkt door de uitstekende bijdrage van Sadat X.
Madlib is de man die achter de knoppen zat voor het titelnummer “Look Mom… No Hands / A.S.C.F.” wat duidelijk te merken is aan de energieke oldschool beat met pakkende samples. Een dope nummer waarop Vast Aire scherp komt en gelukkig eens wat sneller rapt dan hij op de meeste songs doet (daarin klinkt ie soms wat sloom). Op het einde horen we een lauwe Vast Aire rapper Esoteric dissen. Dit doet hij direct daarna ook in het door RJD2 geproduceerde, melodieuze “9 Lashes” (“Two more tears then we tip the cop/We ended careers tonight that’s what’s up” (…) "You gotta make dope music before you come out/The closet and I think it’s a walk in/With 7L behind you and he ain’t even talking’).
“Posse Slash” feat. Karniege, Breeze Evahflowin’, Poison Pen & Aesop Rock weet me niet echt te boeien door de monotone beat.
“Could You Be” is net als “Viewtiful Flow” en “Elixir” radiovriendelijk, maar daardoor zeker niet minder, omdat de straat niet uit het oog verloren wordt. De zang en piano maken het een relaxte track die iets spiritueels heeft.
In “12 Noon” geeft Vast zijn reflectie op zijn debuutalbum en wordt hij persoonlijk door shoutouts te geven en zijn verhaal te doen (“Peace to every crazy chick I dated/I know I learned something from you”). Afsluiter “Life’s Ill Pt. II” feat. Breezly Brewin (Juggaknots) en Vordul Megilah werd eveneens geproduceerd door Madlib. De beat is lekker snel en het is tof weer eens wat te horen van Breezly Brewin en Vordul Megilah.
Dit album staat vol inventieve beats, maar door het gebruik van uiteenlopende producers als Madlib, RJD2, MF Doom, Da Beatminerz en Ayatollah is er niet echt een centraal thema terug te vinden op de plaat. Het lijken daardoor soms meer losse tracks dan een echt geheel. Neemt niet weg dat “Look Mom… No Hands” een gevarieerde plaat is geworden die liefhebbers van Def Jux en Cannibal Ox waarschijnlijk niet teleur zal stellen.
Tracklist:
01. His Majesty’s Laughter (intro)
02. KRS-Lightly feat. Camu Tao
03. Pegasus
04. Candid Cam/Wetlands 1996
05. Viewtiful Flow
06. Zenith feat. Blueprint
07. WHY’SDASKYBLUE?
08. Da Supafriendz feat. MF Doom
09. Poverty Lane 16128
10. Elixir feat. Sadat X
11. Look Mom? No Hands / A.S.C.F.
12. 9 Lashes
13. Posse Slash feat. Karniege, Breeze Evahflowin, Poison Pen & Aesop Rock
14. Could You Be?
15. 12 Noon (outro)
16. Life’s Ill pt 2 feat. Breezly Brewin & Vordul Megilah
Meer info: http://www.chocolate-industries.com