Tussen de Regels met Melodee: The Notorious B.I.G. – Party and Bullshit
Credits: Witflits (Tekst) | Joël Frijhoff (Foto)
The Notorious B.I.G. – Party and Bullshit (verse 1)
I was a terror since the public school era
Bathroom passes, cuttin classes, squeezing asses
Smoking blunts was a daily routine
Since thirteen, a chubby nigga on the scene
I used to have the trey duce
And the duce duce in my bubblegoose
Now i got the mack in my knapsack
Loungin’ black, smoking sacks up in Ac’s
And Sidekicks with my sidekicks rockin fly kicks
Honeys want to chat
But all we wanna know is “Where the party at?”
And can i bring my gat?
If not, I hope I don’t get shot
Better throw my vest on my chest
‘Cause niggaz is a mess
It don’t take nothin’ but frontin’
For me to start somethin’
Buggin’ and buckin’ at niggaz like i was duck huntin’
Dumbing out, just me and my crew
Cause all we wanna do is…
Party and Bullshit is afkomstig van de soundtrack van de film Who’s The Man? uit 1993, een jaar voordat Biggie’s classic album Ready To Die verscheen. Het nummer is geproduceerd door Easy Mo Bee. De uitdrukking party and bullshit leende Biggie van de track When The Revolution Comes van The Last Poets, die met de nieuwe betekenis niet zo blij waren.
Waarom?
“Sinds back in the days is Biggie een van die mc’s door wie ik geïnspireerd werd om te gaan rappen, dus het leek me goed om wat van hem te kiezen. Ik bestudeerde vroeger zijn flow en delivery, elementen die ik net als stemgeluid echt superbelangrijk vind. Zijn flow is lazy en I love that. Qua topic is deze verse en hele track ook sick.Party and Bullshit beschrijft hiphop zoals het altijd is geweest tot aan dit moment. Zeker, hiphop was ook van oorsprong een manier voor mensen om zich te uiten, hun message naar buiten te krijgen en political topics aan te kaarten, maar het party-element is altijd al enorm belangrijk geweest. En zo is het nog steeds; je draait deze op een feest, de beat komt er in: dat is al bam. En dan nog de verses van Biggie eroverheen…crazy.
Die eerste line I was a terror since the public school era is al gelijk fuckin’ hard. Veel mensen herkennen zich daar in, want wie was er niet vervelend gedurende z’n schooltijd? Hoe hij woorden combineert, erg dope, bijvoorbeeld in de tweede regel: Bathroom passes, cuttin classes, squeezing asses. Simpele woorden op zich, maar toch maakt hij er door de combinatie en flow een advanced rhyme van. Als je hoort hoe dat klinkt is het al van: hotdams… Of since thirteen, a chubby nigga on the scene; hij weet dat hij big, black en ugly is, daar kun je hem al niet meer op pakken. Eigenlijk zou ik zo elke zin kunnen gaan analyseren waarom die zo dope is."
Flow & rowdy feesten
“Ik luister altijd eerst naar de beat. Wanneer ik die niet voel, haak ik af. Nou dat is bij Party and Bullshit al hard natuurlijk. Vervolgens vind ik content minder belangrijk dan flow, stem en delivery. Als het flowt, de vibe goed is en ik voel de track, I’ll eat it. Door Biggie ben ik gaan focussen op flow en laat ik ook pauzes vallen. Dat is die lazy flow waarbij je net een split second later dan de eerste tel van de maat begint te rappen.
Ik denk dat ik Party and Bullshit enkele jaren na de release voor het eerst gehoord zal hebben en ik ben er wel haast zeker van dat dit tijdens een illegale Samplism party in Eindhoven geweest moet zijn. Nog steeds is het zo dat wanneer je deze draait iedereen rowdy wordt. En dat is het sfeertje waar ik vandaan kom. Feesten in kraakpanden, bier en wijn voor een gulden en doorgaan tot de politie er een eind aan maakt. Tegenwoordig ben ik ook vaak actief als MC/host op feesten en bij deze track gaat sowieso altijd het dak eraf. Everybody wildin’ out haha. Dat is sick gewoon."
Melodee bracht op 1 april haar album My Tape Deck uit, dat helemaal geproduceerd is door Cookin’ Soul. De komende periode is ze op verschillende podia te zien, zoals tijdens het Op de Block festival in Amsterdam op 25 mei.