Met de feestdagen voor de deur en wat mooie jaarlijst-content in de planning voor de week tussen Kerst en Oud & Nieuw, kunnen we het niet laten om je even in de achtbaan te gooien die 2021 voor ons is geweest. We coverden hiphop in de breedste zin van het woord, en daarbij grepen we terug naar de basis. Hiphop groeide uit tot een wereldwijde cultuur, maar alle vertakkingen zijn terug te leiden naar de vier elementen: rap, dj’ing, breaking en graffiti. 2021 leek een jaar te worden waarin weer meer mogelijk was op live gebied, maar we moesten onze meerdere erkennen in de pandemie. Daarom focusten we vooral op online content en jullie hebben die flink verslonden. Dank jullie wel daarvoor. We blikken terug aan de hand van een aantal thema’s.
2020 eindigde letterlijk met een dreun. Vorig jaar moesten we op oudejaarsavond vernemen dat MF DOOM eerder in het jaar het leven had gelaten. De redactie begon noodgedwongen met een artikel in mineur. Het bleek de eerste necrologie in een eindeloze serie. Want want verruilden er veel hiphophelden in 2021 het aardse voor het hiernamaals. Ziekte speelde daarbij een grote rol, maar ook misdaad en geweld. Feit is dat er een aantal pioniers, smaakmakers en vaandeldragers zijn overleden.
De dood werd zodoende een soort onbedoelde rode draad door het HIJS-jaar. We herdachten ze met muziek, beeld en woord, maar vierden vooral hun leven met hun werk. Rust in vrede Double K, Ricky Powell, Chick Corea, DMX, Black Rob, Shock G, Chi Modu, Gift Of Gab, Biz Markie. Young Dolph en afgelopen week nog Drakeo The Ruler.
Naast de dit jaar ontvallen artiesten besteedden we ook aandacht aan Feis, Aaliyah, Biggie, Helderheid, Pop Smoke, Marvin Gaye, Nipsey Hussle en stond Jay Dee een hele week in de schijnwerpers. Daarnaast publiceerden we een playlist waarvoor we onze luisteraars vroegen naar welke track zij graag op hun begrafenis gedraaid zouden willen hebben. De zoektocht naar de ultieme outro is hier te vinden.
Naast de vele interviews die we met artiesten uit Nederland hebben gedaan, speelden we ook dit jaar weer een rol in de internationale scene. We spraken de Londense ENNY over haar single Same Old en haar band met Jorja Smith. En Eddie Kaine, die vanuit Brooklyn een album dropte met de gevierde en immer anonieme Big Ghost LTD. Of de voltallige STIKSTOF-crew in hun studio in Brussel over ‘FAMILIE BOVEN ALLES’. Ook het gesprek met de mc’s van Death At The Derby, die de voetbalcultuur van een land nemen en dat in een track verwerken, was een inspirerende. En wat dacht je van Jgrrey – ook uit broedplaats Londen -, die zich onder vele radars door een weg naar grootsheid freestyled?
We kregen de kans om de allereerste hiphopartiest ooit te spreken: graffiti-pionier Cornbread deed Amsterdam aan en wij blikten met hem terug op zijn early days als wall writer. Deden interviews met zowel DIKKE als Freddie Konings, die later samen een megaklapper scoorden met Paris Hilton. We spraken biograaf Rob Kenner over het boekwerk dat hij uitbracht over de hustle van Nipsey Hussle. Evidence wilde met ons in gesprek over zijn prachtplaat Unlearning, Vol. 1. Samen met Swizz Beatz haalden we in een video-call herinneringen op aan DMX en het albumproces van EXODUS. En in onze POW! WOW! Talks-podcast spraken we diverse internationale street artists en curatoren over hun werk en werkwijze.
Daarnaast zagen we, in de korte periode dat het mogelijk was, ook een aantal internationale acts Nederland aandoen. Onze fotografe Gina Saad was er als de kippen bij om in de poppodia onder meer IAMDDB, Pi’erre Bourne, STIKSTOF, Children Of Zeus, en diverse breaking- en andere dansevents die Red Bull had neergezet.
Ook vaderlandse acts zagen we gauw, in de tijden dat het Kabinet veel te vroeg de maatregelen had versoepeld, heel wat plafonds en podia slopen. Het optreden van BNNYHUNNA op BIRDfest, Ronnie Flex die zijn nieuwe album voorstelde in De Kuip, de middagshow van Antoon tijdens het jubileum-festival van de Effenaar en de klok rond feesten op Fire Is Gold in Antwerpen; het lijkt allemaal alweer een eeuwigheid geleden. Hang in there artiesten, organisatoren, podiumbouwers, technici, tentenleveranciers, boekers, marketeers, directeurs en PR-agenten. We zien elkaar hopelijk in de zomer van 2022!
Ook dit jaar vierden we weer veel jubilea mee: Jaap schreef uitgebreid over hoe ATLiens van Outkast zowel hém als hiphop 25 jaar geleden heeft gevormd, Bowie dook in drie essentiële Noah’s Ark-platen in het kader van het 15-jarig jublieum van het label. Ook schreven we over 4:21, waarvoor Method Man eveneens vijftien kaarsjes op de taart mocht uitblazen. Tien jaar geleden dropte Drake Take Care, waarmee hij het dichtst bij een c-predikaat kwam. We keken met grote bewondering naar de show die 101 Barz met het Metropole Orkest creëerde voor hun vijftiende verjaardag. En we gooiden een prachtpiece online over What’s Going On, de grootste Gaye-klassieker ooit, die alweer vijftig jaar bestaat.
We horen het en ervaren het: hiphop is a young man’s game. We maakten dit jaar kennis met geweldige debuut-projecten en de makers ervan. Q’n had met producer Owzy al twee EP’s onder de arm, maar spreidde dit jaar zijn vleugels om solo aan het werk te gaan. We spraken hem voordat hij tekende bij Ares’ 162 Records. Daarnaast coverden we de PYKE Mic, waarbij onder meer sor en Froukje letterlijk de spotlights pakten, en later Brohlin de bijbehorende contest won. We maakten kennis met Doevoe, Tycho Poort, Laylo en Brunzyn, maar er keerden ook oude bekenden terug op HIJS.
Zo bracht Rico een plaat uit met de jonge beatmaker Guan, die ongetwijfeld tot de hoogtepunten van 2021 gerekend mag worden. En was er CHO, die met zijn album CHOSEN onder de arm wilde praten en later ook de AFAS Live uitverkocht. Aan het begin van het jaar spraken we Regga en U-NIQ over nieuw werk. Én hadden we het met Bokoesam over zijn reggae-EP. Longreads waren er ook over M., de Rotterdamse spoken word-artiest die een pracht-EP uitbracht met Winterdagen. En over Delic, die samen met vrouwlief Huda een nieuw album en kunstwerken uitbracht met de titel LONE WOLF. Big2 spraken we op grote hoogte; bovenop de A’dam Toren gingen we met hem in gesprek over New Life. We spraken met veteranen SKAV en Dookie die de handen ineen sloegen als sloegen als Stallone en Snipes. En Momi ontmoetten we in zijn favoriete eetzaak in Rotterdam, om te praten over zijn independent moves.
Internationale verrassingen waren er ook; we deden verslag, gaven onze mening over- of gingen in gesprek met CHIKA, Baby Keem, Flee Lord X DJ Muggs, BERRY, Mach-Hommy, Lloyd Banks, Abstract Mindstate en Bryan Mg. Acts waarvoor op andere blogs weinig ruimte is, daar zetten wij graag de deur voor open. Fat Windjacks weet dat maar al te goed; ze kozen ons uit als medium om uitgebreid te praten over de surprise release van hun tweede album HOMMAGE. Een eer.
Ondanks de corona-pandemie en het zwalkende beleid met maatregelen die op willekeurige tijdstippen konden worden af- en opgeschaald, hebben we heel veel met kunst kunnen doen. Murals worden tenslotte gemaakt in de buitenlucht, en ook indoor boden we genoeg ruimte om afstand te kunnen bewaren. De Markthal veranderde dit jaar in een pop-up galerie voor onder meer Ilona Bal, NNAMARI Nadia van Luijk, Doodkonijn en Ox-Alien. We spraken veel van de kunstenaars ook voor artikelen, maar deden er nog een schepje bovenop; ook Jelmer Noordeman, Malu Bekker, Dodici, Pritty Artistic en Noortje Stortelder kregen ruimte om hun verhaal te doen op HIJS.
Met Marije Maria en Marloes de Kiewit werkten we aan murals naast De Hef in Feijenoord, als opmaat naar POW! WOW! Rotterdam. En als we over POW! WOW! Rotterdam beginnen… dan houden we voorlopig nog niet op. Dus we laten het in dit artikel voorlopig bij deze finale-foto’s en de aftermovie, dan kun je zelf zien hoe het er op Zuid aan toeging.
De Rewriters010 app is overigens vanaf nu geheel gratis te downloaden voor je iOS- of Android-toestel. Kun je de Kerstvakantie doorkomen met fijne wandelingen of fietstochten langs de mooiste straatkunst van Roffa! You’re welcome.
Naast dat bekende festival, dat vanaf 2022 een nieuwe naam krijgt (!) en onafhankelijk gaat opereren (!!), bliezen we ook een nieuw concept de lucht in. Met de HIJS HOF Hook-ups kregen oudgedienden uit de graff- of street art-scene de kans om aan te geven met welke new gen-writer of artist ze zouden willen samenwerken. Wij faciliteerden de locatie en de materialen en diverse hook-ups waren afgelopen zomer een feit. De collabo’s zijn terug te vinden onder het kopje Rewriters op de site. Wat vinden jullie, moeten we dit vaker doen?
En dan was er nog dat mega-project rondom het Eurovisie Songfestival. Met #UPStreetRotterdam kregen we de kans om de stad te verfraaien als Citydresser. Tymon de Laat schilderde een levensgroot en prachtig portret van de Nederlandse deelnemer Jeangu Macrooy recht tegenover Rotterdam Ahoy, en naast de ingang verscheen een kunst-installatie waarbij zes kunstenaars uit de big 5-songfestivallanden én het gastland ieder een container mochten beschilderen. De bezoekerscijfers, Insta-likes, talloze berichten in gedrukte media en op nationale televisie logen er niet om.
Om het jaar af te sluiten openden we ook nog de HIJSkamer. Een eigen expositieruimte, waar Kirsten Spuijbroek met haar FACSZES als eerste gebruik van mocht maken. Aan de Delftsestraat 25, op de begane grond van ons kantoorpand, exposeerde zij een hele maand lang met haar keramische kunst. In 2022 volgen er meer plannen met deze ruimte, dus blijf ingeschakeld
Dit jaar kende de HIJS Poetry-categorie op de site een heleboel nieuwe gezichten. Marco Martens nodigde een aantal van hen uit in zijn podcast Tekstuur, om het te hebben over regels die hen hebben geïnspireerd. Persoonlijk, emotioneel en dichtbij. In het najaar kwamen Marrit Jellema, Onias Landveld en Amara van der Elst langs. Dat was ver nadat de eerste helft van het seizoen live werd opgenomen in WORM en zij hun deuren noodgedwongen weer moesten sluiten. Dat gebeurde echter niet voordat Insayno, Lizette Ma Neza, Justin Samgar en Sjaan Flikweert waren langsgekomen om voor te dragen uit eigen werk. Met laatstgenoemde organiseerden we ook nog een online preview van haar audiovisuele dichtbundel.
Daarnaast spraken we ook Monique Hendriks, Manu en Jaimee Brown en bezochten we het spoken word-festival Tell ‘Em, waar we de diversiteit van de scene met eigen oren konden horen. Spoken word kende prachtige ontwikkelingen en het was fijn om het te mogen verslaan.
In totaal publiceerden we dit jaar, tot 24 december, 318 artikelen. Je hebt zojuist nummer 319 gelezen. Daaronder vallen onder meer 72 diepte-interviews; precies, méér dan er weken in het jaar zitten. Er waren 76 achtergrond-artikelen, een bijna wekelijkse Spotify-update (wat volgend jaar ook een nieuwe twist krijgt!), 58 release-updates en talloze nieuwsberichten.
Het was een druk jaar voor de HIJS-redactie. Ik (Bowie) wil, als hoofdredacteur, dan ook iedereen bedanken die een steentje eraan heeft bijgedragen. Alle (gast)journalisten, fotografen, podcast-hosts, videomakers, kunstenaars, artiesten, labels, PR-agenten, bloggers, Rewriters-wandelaars, podia, organisatoren, boekers maar bovenal onze lezers en luisteraars. We waarden jullie. Stuk voor stuk.
Proost op een mooi 2021, en een beter 2022. Een jaar waarin we elkaar hopelijk weer (letterlijk) tegen het lijf gaan lopen, op een of andere festivalweide met een drankje in de hand.
Dan proosten we nog eens. Voor ’t echie. Tot dan!