6 oktober 2007, Bitterzoet, Amsterdam. Op deze avond presenteerd DJ Knowhow zijn album Straatwaarde, met daarop een verzameling van rappers en zangers. Het album probeert te laten zien wat de DJ in huis heeft. En grijpt de muziek terug naar het 'boombap' geluid. Pompende beats, rhymes en flows worden uitgestrooid over oude hiphoppers die alles weten van pompen en hozen. En een nieuwe generatie die vooral hip is.
En test nu de waarde van je kennis, match de naam bij het nummer:
6 oktober 2007, Amsterdam. Metro 54 stopt op het Amstel station, deur gaat open, een dame heeft een 1 in de hand. Fotocamera hangt op mijn rug. Straatschoffies kijken me aan: ‘Hmm, interessante waarde.’ En ik kijk terug. In hun ogen zie ik twijfel, geen toerist dat is duidelijk. Maar wat dan wel?
2: “Madame, gaat deze metro naar Parijs?”
3: “Ja. Dus u kunt instappen monsieur.”
2: “Merci.”
We worden bestudeerd. Op Weesperplein stapt een reus van een kerel uit.
2: “Monsieur, dit is Berlijn. Geen Parijs.” Hij antwoordt zenuwachtig in een Achterhoeks accent: “Maar hier moet ik zijn?!”
3: “Man, die kerel was groot.” En kijkt nog verwonderd naar het plafond van de metro uitgang waarvoor de man moest bukken.
Onderweg naar 4 om de CD release bij te wonen van 5’s 6. Bij binnenkomst ontdekt 3 dat er allemaal tags op de muur in de hal van 4 staan. Dop eraf, naam erop. Ik maak een foto met lensdop er nog op. Een kerel ziet het gebeuren: “Dat is zoooo eigthies!”. Waarop 3 hem antwoordt. “Ja, en?”
DJ 5 heeft het podium van 4 aangekleed met allemaal klassieke album hoezen. Voor de B-boy en B-girls onder het publiek een spelletje: ‘Welke heb en ken ik ook? En welke ken ik niet?’ Ik verklaar 5 voor gek om zo die hoezen op te hangen, hij zou ze moeten inlijsten. Onder het publiek veel mensen die erg hip zijn. Maar ook veel oude, bekende gezichten. We doen een biertje met 7 van de 8 uit Groningen. 9, 10, loopt heen en weer rond op het podium. Hij heeft er duidelijk zin in. Achter de bar tref ik niet minder dan de enige echte 11 van de 12. Die ik voor het eerst ontmoette terwijl ik voor 13 nr 1, 1995, 14 aka 15 interviewde.
Op het videoscherm komt in zwart-wit de acapella versie van 6 voorbij. 16 is prachtig in beeld gebracht. Het is de start van de optredens. “Let me hear yoooooooo!”, deze strijdkreet kan van niemand anders zijn dan van 17. Het gezicht van 18. Niet iedereen die mee deed aan het album is er, serieus jammer. Graag had ik 19 True Colors van 20 ten gehore zien brengen, 21 zien swingen en 22 zijn lyrics droppen. Opvallende afwezigen zijn ook 23 waarvoor 5 beats heeft geproduceerd op het debuut album Door Merg En Brain. En 24 waarvoor de DJ 25 top 40 hit maakte. Zodra 9 zijn lyrics dropt, hoor ik een ‘poing’ in mijn gedachten en realiseer me dat ik in de recensie van 6 op 26, Tim, Seven en Illco door elkaar had gehaald.
Gelukkig komen wel 29, 30 en 31 langs. Acte de presence wordt ook gegeven door 32, Vic en 28. Zodra de koninklijke dame enkele malen blijft hangen in haar lyrics als een naald in de plaat, vraagt ze beschonken aan 5 waarom zij of een andere female MC niet zijn gevraagd voor het album. 3: “Wel, ze bewijst net waarom niet dus. Op een avond als deze mag je je niet zo laten kennen.”
32 vertelt: “De mannetjes van AT5 vroegen mij waarom het zo lang duurde voordat dit album dropte. Ik zei ze dat je wel heel veel albums kan uitbrengen. Maar het gaat erom dat wat je uitbrengt gewoon goed is.” Daar valt wat over te zeggen. Aan de andere kant, de snelle beslisser brengt meer in de geldkist dan de perfectionist die de aansluiting mist. Met in het hoofd dat waarde niet altijd wordt uitgelegd in geld. Had ik zelf liever meer werk van 5 gezien zoals dit album. Het is zoals 32 eigen 12" illustreerde een 33.
De show is kort en krachtig maar de DJ die direct volgt geeft geen reden om lang te blijven hangen. Na afloop van de optredens wandelen we, een taggende 3 en ik, naar 34 via de Reguliersdwarsstraat. Vroeger altijd wel een gezellige straat, maar nu is er eigenlijk, figuurlijk, geen flikker te doen. Het is doods. In 34 twee vaasjes. Daar zijn we beide in geen jaren (meer dan vijf) geweest. De boel is verbouwd en is ruimer geworden. De bar aan de andere kant. WC’s in de kelder. Bijna iedereen is jonger dan wij. Zij hebben bijna allemaal hun ogen half of geheel dicht. Het is en blijft een momentopname, maar voor ons is het te dood. Onze herinneringen aan een op één gepakt hoopje hiphop liefhebbers met freestyles en schietpartijen zijn van lang geleden.
16 verwoordt ons gevoel goed, voor zijn generatie genoten: “…ik kwam met rap echt in contact in ‘87. I’ve been in it ever since. En waarschijnlijk ben ik één van de eertse hiphopbejaarden, hopelijk wel. Er komt een generatie aan van hiphopbejaarden. Neem het me nou niet af. Ik heb te veel dope dingen meegemaakt, te veel dope gasten gezien en gehoord. Neem het me niet af. Don’t put us to shame. Snap je. We geven de fakkel door. Maar hou die fakkel hoog. Hou die vlam brandend. Je moet wel kritisch zijn, want alleen op die manier blijft die kwaliteit hoog. If you got that love, show your love. Show your respect.”
Ik moet denken aan 32. Hij articuleert altijd zo duidelijk dat het me blijft verbazen, zijn flow en geluid herken ik meteen. Maar fok zijn statement, ik wil vaker deze dope tot me nemen. En nu zeg ik het dan ook maar eens luid en duidelijk; fok die hele industrie met langverwachte albums en gepeople en valse beloften. Fok een tweede huis in Spanje. Ik wil die boombap dope gewoon tot me blijven nemen. De maker wil ik betalen, degene die het verdient wil ik horen en zien. Maar fok de handelaar. Voor mijn generatie en alle boombap verslaafden, een quote uit 35, een B-film die tot een A-film klassieker uitgroeide: “We’ll always have Paris!”
2
Zet de volgende namen op de plaats van de cijfers:
Mental Kees, Kees de Koning, Murth the Man-O-Script, Too Tall, B-Boy Extravaganza, Kim, Cindi Lauper,U-Gene, Def P, Brainpower, Edding, AQ, Mickey, Bitterzoet, DJ Knowhow, Straatwaarde, Soekie, Zombi Squad, Tim, VSOP, Locomotief, Onderhonden, ART12, Extince, Spraakwater, HIJS, Empress, Complex, Yukkie B, Caprice, Deams, Mad Game, De Duivel, Casablanca.
Fixtures:
Entree: gratis
Bier: van Locomotief, ons kent ons
Gaberobe: 1,-
Geluid: goed
Hoogtepunt: Yukkie en Caprice
Dieptepunt: Empress
WC: gratis
Fotograferen: ja
Bezoekers: lekker vol
Cijfer: 7