Uit $hirak’s ‘Talou’ vloeien vast een hoop toekomstige hiphoptrends

$hirak produceerde ooit Murda’s EP Goeie Dingen. Daarna ging het razendsnel. Zeven jaar later is hij de man achter twaalf nummer 1-hits, produceerde hij het baanbrekende New Wave, zat hij achter de knoppen bij de belangrijke hits van Lil Kleine, Ronnie Flex en Boef en heeft hij onder meer een MTV EMA en de Popprijs gewonnen. Een eigen album ontbrak nog. Tot vandaag, want met Talou zet hij ook daar anno 2021 een vinkje achter.

Van Jack Chiraq naar $hirak. Julien Willemsen maakte niet alleen transities door op het gebied van artiestennamen, maar ging ook dwars door barrières als het om geluid gaat. Hij maakte bombastische Chicago-drill en toen Drank & Drugs ontplofte sprongen meerdere hiphopartiesten op de tech house-beats. Willemsen is niet alleen een hitmaker, maar ook bepalend voor het seizoen. Het succes daarvan bouwde hij uit met aanstekelijke akkoorden en panfluit-melodieën. Of het nou grof, humoristisch en simpel is of ritmisch aanstekelijk; hij weet wat speelt en waar het tempo moet liggen. De clubs en festivals houden al jaren van $hirak.

Ondanks dat hij weet met welke ingrediënten hij richting een gouden plaat kan koken, duikt hij ook regelmatig de diepte in. Hij is op jonge leeftijd geschoold in klassiek pianospel, wat hoorbaar is in bijvoorbeeld nummers van Lil Kleine en met Bokoesam dook hij de dancehall in voor een plezierige EP. Die veelzijdigheid laat hij de sleutel zijn van zijn langverwachte debuutalbum. Talou, vernoemd naar de bijnaam van zijn moeder, is niet alleen een staalkaart van welke fijne kneepjes $hirak beheerst. Het album is ook een dwarsdoorsnede van wie er nu welke rol speelt in de Nederlandse rapgame.

Willemsen is de regisseur en weet precies waar hij iedereen op welk moment wil inzetten. Voormalig kemphanen Frenna en Mula B laat hij trappen op donkere pianotonen en harde bassen, terwijl hij een track verderop voortborduurt op wat Pop Smoke deed met Ginuwine’s Differences. Funky disco is er ook, net als popliedjes die rechtstreeks uit 90’s weggelopen lijken te zijn. Daarboven zorgt hij voor spannende combinaties; Yssi SB’s couplet op het uptempo UH UH kenden we al, maar Cor op de laid back-funk van Body Op Mij klinkt ook behoorlijk fris. Of Esko die na zijn eigen hoogstpersoonlijke album hier met bars komt gooien. “Je moet gaan stressen als je vrouwtje al m’n teksten kent / ik heb geplust heel de dag, nu worden stacks gespend / ik ga never meer skeer, ik ben echt geblessed.”

Van die harde raptracks staan er een aantal op Talou. Ronnie Flex kanaliseert zijn Nori-alias op Straight Up. “Ik ben op Kruiskade bij de goudsmit / Ik zeg die Chino ‘Kom, drop de prijs!”, rapt hij. En ook op Gasoline is het volgens Henkie T ‘real hiphop’ dat de klok slaat. Op een almaar doorronkende sample rapt de Bijlmer-MC over zijn business en grind. Hij benadrukt het feit dat hij alleen oude vrienden heeft en dat hij niet in de kuilen valt waarvan zijn collega’s wel de bodem hebben gezien. Als na bijna een minuut de drums invallen schakelt hij een tandje bij. Totdat zijn bars zo complex worden dat hij er genoeg van heeft en besluit de track gewoon af te kappen. Harde, no nonsens-hiphop!

Tussen die rapjoints vinden we hiphophelden van toen en nu. Kempi en Willem draaien al wat langer mee, terwijl ADF Samski, BryanMG, Cor en KA relatief nieuw zijn. Laatstgenoemde doet mee op slotstuk Oase, in een onverwachte line-up. Idaly verzorgt het refrein, waarna KA de coupletten mag verzorgen. Zodra $hirak de beat een nieuwe elektronische kant op stuurt, is er Willem, die ook het album mocht openen, met de fijngevoelige afsluiting. Een wonderlijke collage van stemmen, genres en ideeën; dat typeert het hele album, dus een betere finale had Talou niet kunnen hebben.

Dat er radiovriendelijk materiaal op dit album te vinden is, is duidelijk. Maar geen van de tracks lijkt gemaakt om een megahit te scoren, daarvoor klinkt het plezier te goed erin door. $hirak biedt met Talou een kijkje in zijn interesses en ideeën. Of dat nou ziekelijk harde hiphopbeats zijn, een vleugje disco, funk-invloeden, trapdrums, sampling, blikkerige 80’s-pop, eigen pianopartijen, electro of Franse volkszangers zijn. Zijn muzikale speeltuin wordt nog leuker omdat alle grote rappers mee willen doen. Talou is een kleurrijke plaat waar vast weer een hoop trends uit gaan voortvloeien.

Geplaatst door bowie op 5 november 2021