Zwangere Guy is de belichaming van de meest pure vorm van hiphop. “Ik kan dan ook niks anders”, vertelde hij in interviews. En dus bleef hij ook na zijn doorbraak- en succesjaar 2019 trouw bezoeker van de studio. Hij breidde zijn laatste langspeler uit: BRUTAAL wordt met acht nieuwe nummers omgedoopt tot BRUTXXL.

Al bij een eerste luisterbeurt wordt duidelijk waarom Gorik ‘Zwangere Guy’ van Oudheusden voor die aanpak heeft gekozen. De kilte van BRUTAAL is nog niet uit zijn systeem. Verre van, zelfs. De globale virusuitbraak heeft hem en zijn broeders flink getroffen. Grote festivals en een overname op alle Nederlandse podia moesten uit de agenda worden geschrapt. Maar met dezelfde pen als waar hij die dikke krassen mee moest zetten, weet hij nog mooier te beschrijven hoe koud het voelt zonder shows. Even waren Guy en zijn crew perspectiefloos.

Guy en zijn geweten

Hij bespreekt de situatie in een lockdown met zijn eigen geweten, gespeeld door Josse de Pauw. De 68-jarige acteur, regisseur en auteur vergezelt hem door de hele plaat heen niet alleen in een uitzichtloze tijd, maar brengt ook nog een lach op het gelaat van Guy én dat van de luisteraar. Als Guy in sleuteltrack KUTJAAR hardop klaagt over de klappen die de cultuursector anno 2020 te verduren krijgt: “Guy, ge moe nie zagen, ge het weer ’n gouden plak!”, verwijzend naar de tweede gouden plaat die Guy voor BRUTAAL ontvangen had. Het lachsalvo van de twee kunstenaars onderstreept de zelfspot nog eens dubbel en dwars.

Guy reflecteert andermaal als geen ander. Op zijn eerste jointje en hoe hij in aanraking kwam met het schrijven van raps (1 UIT DE 1000) en op het beetje zwarte geld dat hem gelukkig maakte in zijn jeugd (DOORBIJTER). Dat doet hij op de fijne stoffige hiphopproducties, maar net als op de reguliere versie van BRUTAAL zijn er in de bijgevoegde tracks -ook prima te nemen als losse EP- ook nieuwere muzikale invloeden te vinden. Guy deinst niet terug voor dreigende drill en al helemaal niet voor de ragecore van Antwerpenaar Rare Akuma. Samen met Stikstof-partner Jazz Brak maakt hij een tweeluik van Guttergang, met een beat die nog meer overstuur raakt dan in het origineel. Verwijzend naar de geniale merchandise-lijn waarop het gebit van vriend Pierre de hoofdrol speelde: “Tamme zakken krijgen zware klappen van mijn hele bende die dat harder taft / Scheve tanden, en een dikke toeter die dat overal op elke t-shirt plakt!

Besef dankzij Kenny

Voordat de originele plaat aanbreekt (Guy koos ervoor acht nieuwe nummers voor BRUTAAL te plakken) is er een grandioze finale. Het verhaal van de door Brussel zwervende KENNY, dat Guy op een prachtige manier uiteenzet. Door de jaren heen verliest de hoofdpersoon alles en iedereen om zich heen, en terwijl Guy aan hem denkt beseft hij dat zijn eigen leven lang zo slecht nog niet is. De gitaarsolo van Jan Paternoster is de kers op de taart. En zo combineert Guy huiveringwekkende storytelling met een sterk staaltje zelfreflectie en een muzikale ondergrond die doet kopknikken.

Die drie ingrediënten vormen de hoofdmoot voor de acht nieuwe nummers. Guy keerde in zichzelf, maar wist dat met behulp van zijn crew en zijn geweten om te zetten in iets moois. De grijze en kille wereld die hij schetste met BRUTAAL, wordt vooral dankzij de pandemie geheel doorgetrokken. Want voor een bourgondiër die met cultuur gevoed wil worden, is 2020 een triest kutjaar. En dat hoor je op BRUTXXL.

Zwangere Guy’s nieuwste telg is nu verkrijgbaar op de streamingdiensten, maar ook op CD en vinyl.

Meer Releases, Reviews