Zo Moeilijk – Nieuwe Moves

Op Nijmeegse Modo waren zijn producties grimmig. Die sfeer leek de mc’s op het lijf geschreven. Toch was het eindresultaat nog vrij wisselvallig en rommelig. Daar is op Nieuwe Moves absoluut geen sprake van. Nikes zet een evenwichtige sound neer die duistere bangers gemakkelijk afwisselt met zachtere, soulvolle beats. Hij gebruikt voor die afwisseling een slim kunstje: hij switcht de sound twee keer vakkundig met instrumentale intermezzo’s die doen denken aan een ruimtevaart.

Rosco en Nosa weten niet alle producties van Jugo Boss op waarde te schatten. Een goed voorbeeld is Talk Of The Town. Rosco presenteert zichzelf als de nieuwe sheriff in town. Hij praat daarbij over zichzelf in de derde persoon. Een leuk concept maar door de verveelde flow en het saaie refreintje komt het totaal niet over. Nosa is wat constanter dan zijn kompaan, al laat hij af en toe een behoorlijk twijfelachtige line los: “Door te vragen Pac of Biggie, je weet dat ik Biggie Pac”.

Gelukkig zijn de mindere tracks vooral een uitzondering op de regel. Nosa laat zich van zijn beste kant horen op Kant A. Hij neemt ons mee langs zijn memory lane, waardoor je eigen klassiekers ook even voorbij flitsen. Een nummer dat zeker kan hangen met zijn eveneens dope solo tracks op het vorige album. De volwassen sound van Rosco is te horen op tracks als Waar Ik Ga, Laatbloeiers en Rijkdom. Een welkome afwisseling na de borstklopperij die op de meeste tracks te horen is. Zo willen we hem graag vaker horen. Nosa levert ook een harde verse af op Laatbloeiers. Sticks is verantwoordelijk voor het relaxte refrein. Resultaat is een heerlijke track om even bij weg te dromen.

Een hoop interessante namen sieren de tracklist. Onder meer DuvelDuvel, Rico, Leeroy, James en Rosco’s broertje Kabel komen langs. Akwasi en Sticks staan er zelfs drie keer op. Duvel komt erg hard op Jaman, Rico steelt de show op Nieuwe Moves Remix en Akwasi levert een keihard refrein op Codes. Alleen de verse van Sticks op Cirkels valt behoorlijk tegen. De hakkelende flow die ook veel te horen was op Alledaagse Waanzin kan hij beter laten varen.

Nieuwe Moves klinkt constanter en diverser dan voorganger Nijmeegse Modo. Rosco en Nosa zijn flink gegroeid in de tussentijd en leveren een prima prestatie. Ze halen niet op iedere track een even hoog niveau, maar er staan een aantal gruwelijke nummers op de plaat. Daarnaast hebben ze de beschikking over een van ’s lands beste producers. Nikes rijgt de twintig tracks moeiteloos aan elkaar en imponeert door geen enkele misstap te maken. De nieuwe moves van Zo Moeilijk bevallen uitstekend waardoor de lat behoorlijk hoog ligt voor de releases die nog uit moeten komen dit jaar.

Nieuwe Moves is nu uit. Check Top-Notch.nl voor meer info.

02. Doomdenkers
03. Talk Of The Town (T.O.T)