Zion I – Deep WaterSlang

Zion I. Zion who? Zion I! Voor menigeen nog een onbekend duo, daarom een kleine introductie. Zion (MC) en Amp Live vormen al bijna vijf jaar Zion I. Vanuit Oakland geven zij een opsteker aan de underground Hip Hop van de West Coast. Amp live verzorgt de beats en MC Zion is degene die z’n lyrics hierop dropt. Een ware chemistry! Misschien kennen sommige gasten hen al van hun sterke debuut album ‘Mind Over Matter’ met daarop de welbekende track ‘Revolution (B-Boy Anthem)’. Of hun eerder verschenen EPs ‘Chapter IV’ en ‘Starship’. Al redelijk wat ervaring dus om hun nieuwe album tot een goed eindproduct te brengen.

Deep Water Slang V2.0 hebben we speciaal voor HIJS naar de redactie over laten vliegen vanuit de States. Gereleased door Live Up/Raptivism Records (www.raptivism.com). De single Cheeba Cheeba met gastflows van Aceyalone maakte ons heel niewsgierig naar de rest van het album want oh, wat rockt Cheeba Cheeba

Als het hele album vol stond met zulke hoogstandjes konden we het alvast tot een Prrrpoo! album benoemen. Tot onze blijde verbazing is het album juist veel gevarieerder. Het begint met zeer lekkere hip hop tracks als The Drill en Warriors Dance welke nog eens versterkt wordt door de aanwezigheid van Pep Love. Het innovatieve Finger Paint, aan de ladies gericht, brengt het tempo iets terug maar yoh, de soul komt hier echt uit diepe wateren. De afwisseling met gitaarsamples maken dit een zeer origineel stukje! Kharma brengt je opeens weer terug op het droge, met harde beats maar een ietwat vals refrein. Verrassend is de omslag midden in het nummer naar de chemische beats.

Flow, een track van 5 minuten +, in combinatie met The Grouch, is iets teveel van het goeie. Eigenlijk de enige track die ‘slechts’ op een gemiddeld niveau komt. A.E.I.O.U., wat? *A*ll day / *E*verything I say / *I*on eye / *O*fficial style / *U*nderground sounds that we play / we do it our way: eigenzinnig dus, gewoon spitten op dancehall beats, waarom niet?

De teksten die gespuugd worden zijn veelal maatschappijkritisch maar ook persoonlijke dingen zoals Sorry waarin Zion excuses aanbiedt aan de personen waarmee hij relatieproblemen heeft gehad. Met Le, Le, Le wordt de Afrikaanse trots naar voren gebracht met een opgewekte vibe. Ander hoogtepunt op het album is het up-tempo Mind Blow waar flink met de sample machine geëxperimenteerd wordt.

Vaak wordt een album wacker zodra van de ene stijl op de andere wordt overgegaan. Deze afwisseling is bij Zion I altijd een succes. Op een of andere manier voelt dit duo elkaar zo goed aan dat elke track wel wat heeft. MC Zion kan z’n ding doen op uptempo beats, op een ‘bijna ballad’, en op een basic hip hop beat allemaal van een Amp Live die hiervoor het nodige respect verdiend. Dit maakt van Deep Water Slang een album waarin je niet verdrinkt maar waarbij je constant je hoofd boven water houdt!

01. Jahmbo
02. The Drill
03. Warriors Dance ft. Pep Love