Young Blood Brass Band

Bloederig? nee, Jong? jawel. De Young Blood Brass Band was voor de 2e keer weer in Nederland om naar eigen zeggen weer een fantastische show te geven. Ekko was voor de tweede maal toe het toneel waar de acht koppige band hun werk kon doen…

Voor diegenen die niet bekend zijn met de Young Blood Brass Band zal ik een kleine introductie geven over deze live-band. Deze 8 koppige band bestaande uit een MC/snare drum, tuba, trombone, twee maal een trompet, een saxofoon, en twee maal bass drum, komt uit New York City en was vorig jaar al te zien op o.a. de Uitmarkt, Lowlands en zo ook op een Boemklatsch party in de Ekko. Tevens hadden zij ook een kleine hit met Talib Kweli. Dit jaar zijn ze terug en er waren enkele veranderingen in de band, want de drummers waren vervangen en de blazer van de gigantische tuba had een andere gedaante. Een jaar na dato stonden de heren van de YBBB vernieuwd en wel op het podium van de Ekko te Utrecht.

Nadat de vaste Boemklatsch DJ’s Illvester, Lygra en Sjam dik anderhalf uur het publiek getrakteerd hadden op hele dikke funk platen kwamen de leden van de YBBB het podium op na aankondiging van host Atactic. Voorman / MC David Henzie Skogen nam het woord en vroeg het publiek, dat er overigens erge zin in had, om zonder muziek te springen. Onwennig volgde het publiek deze instructies wat een komisch uitzicht gaf op een stille zaal met springend publiek. Hierop deden de blazer hun intrede en zo werd het kippevel letterlijk op je lichaam geblazen. Er kwam een gigantisch geluid van het podium en men kreeg zo “Bloodshot” te horen van het 2e album “Unlearn”. Jammer was het doffe geluid van de saxofoon dat weg viel in het geluid van de andere instrumenten. Nummers als “Round One”, “The Movement”, “Avalanche” en “Is an Elegy” van het “Center Level Roar” album galmden weergaloos door de zaal en bereikte een hoogtepunt voor zowel de band als het publiek bij de track “Brooklyn”. Ieder band lid kreeg de gelegenheid om zijn solo ding te spelen waardoor iedereen op zijn beurt even alleen in de schijnwerpers stond. De energie straalde van de band af die het dik anderhalf uur vol hield. David Henzie Skogen wist als MC met zijn spoken word / rap niet echt te overtuigen in de nummers, want ook hij was niet te verstaan wanneer de instrumenten en dan met name de blazers voluit speelden. Wel eindigde het optreden net zoals het begon… een springende mensen massa in een stille zaal.

Natuurlijk kwam de band na het laatste nummer nog terug voor een toegift, want dit is tegenwoordig de standaard bij hiphop feesten. Hierna had men de gelegenheid goodies en muziek cd’s te kopen van de heren en/of om ze te complimenteren. De Boemklatsch DJ’s gingen nog even door met hun funk platen en verlieten de mensen waaronder ik de zaal met weer een geslaagd Boemklatsch feest in het geheugen geprint.

Hoogtepunt: Solo sessies van de drummers en de trombone
Dieptepunt: Doffe en zachte geluid van de Saxofoon
Bier: 1,50 Euro