Wreckitnize – Streetparade EP

Redrum Records komt weer met een release op vinyl. Zo hoort het, zou ik zeggen. Nederlandse artiesten komen meestal met hun materiaal op een CDtje en dat helpt niet echt in verband met gedraaid worden op feesten en dergelijke.

Wrechitnize is een relatief onbekende crew, bestaande uit MC’s Van Illest en GMB en afkomstig uit Rotterdam. Half jaren 90 begon Van Eelst zijn hiphop carrière en GMB volgde rond 1999. Wreckitnize heeft op verschillende plekken van zich laten horen en heeft inmiddels twee belangrijke dingen behaald, namelijk het winnen van Unsignedtalent.nl 2003 en de Grote Prijs van Zuid-Holland 2004 in de wacht slepen. Als bijna logisch vervolg komen ze in 2005 met een EP genaamd Streetparade…

De plaat maakt zowiezo al een goeie indruk bij het aanpakken van de hoes. Een strakke, vrolijk ogende illustratie van Luckydubz maakt de hoes een fijn ding om naar te kijken en je vergeet bijna dat er nog een schijf in zit.
Op de stevige plaat staan lekkere uiteenlopende nummers. Productie is voornamelijk van Wreckitnize zelf en maakt op mij de indruk dat deze mannen groot aanhanger van de mid-90’s hiphop en de Jazzamatazz serie zijn. Over het algemeen zijn de beats opgewekt en jazzy. Flowende beats en baslijnen in combinatie met jazz-gitaren en saxofoontjes voeren de boventoon bij de meeste producties. De intro komt van de hand van Redrum Squad en klinkt dan ook wat anders als de rest, maar past zeker in dezelfde jazzy vibe van het geheel. Vervolgens is er een lekkere knaller genaamd “Invitation” en bij mij komt Wreckitnize goed binnen. Leuk zijn ook de Pete Rock-achtige muzikale intermezzo’s hier en daar.

Tekstueel zit het allemaal ook lekker in elkaar. Goed verstaanbare raps, op een redelijk standaard manier gebracht, zorgen ervoor dat het een vol geheel wordt.
De onderwerpen zijn verschillend. Wreckitnize heeft het over dingen als de hiphop cultuur, een dame die niet helemaal netjes was en het nodige braggen & boasten, wat bij bijna elke hiphop plaat wel aanwezig is, blijft redelijk binnen de perken.
De featurings liegen er niet om en het zijn er ook niet weinig. Naast Wreckitnize laten Ganza, Amal, Ill Bill, Kombo, Scep, Sabac Red, Feeble, Sub-Con, Gysterieux, Psar, Unorthadox en Mike Redman van zich horen op deze EP. Zoals je kan zien best veel MC’s die op een vrij kort durende plaat voorbij komen. Dit maakt eigenlijk dat het lijkt dat Wreckitnize zelf geen plaat kan vullen, wat volgens mij alles behalve waar is.
De opvallendste featurings zijn natuurlijk de Non Phixion collega’s Ill Bill en Sabac Red die acht lines droppen op de track “Next In Line”. Persoonlijk vind ik deze track het minst goed van de hele EP. Het is een soort open mic sessie, waar op zich niks mis mee hoeft te zijn. De beat van deze track is echter heel vrolijk en dat heeft een heel onnatuurlijk effect op Bill en Sabac. De rhymes zijn on point maar passen gewoon niet bij de beat en dat geldt voor meerdere MC’s op dit nummer. Ik begrijp dat het heel wreed is om als groep een plaat uit te brengen met rappers van zo’n kaliber als extra’s, maar ik ben van mening dat deze track ten eerste misplaatst is op de EP en ten tweede geen mooi geheel is. Daarbij komt nog dat de scratches erop ook allesbehalve strak zijn.
Een leuke skit met DJ Psar die een hele zooi lines dropt op de mic is wel weer een aangename verrassing.

Als product is deze EP een kwaliteitsding. Een mooie verzorgde hoes zonder de boos kijkende, gebarende, in het donker staande rapper zegt veel over de inhoud. De plaat zelf is lekker dik en getuigt dus ook van kwaliteit. Wreckitnize zelf heeft een overtuigende manier van rappen en een smooth productie. De featurings hadden van mij wat minder gemogen, zodat we wat meer van de man zelf konden horen. Ook de misplaatste possetrack is een minpuntje op deze EP. De positiviteit die deze EP uitstraalt mag echter niet lijden onder deze twee minder positieve dingen. Het geheel is gewoon lekkere kwaliteits hiphop zonder al te veel stoerdoenerij en poespas. De plaat laat bij mij een goed gevoel achter en zal dat bij de eventuele koper zeker ook doen

A1. Intro / Invitation feat. Ganza
A2. Ocean Of Power
A3. Revelation