Winne – Winne Zonder Strijd

Dat zoveel mensen zolang blijven wachten op een debuutalbum van een Nederlandse rapper is ongekend. De in 2006 bij Top Notch getekende, gerenommeerde rapper uit Rotterdam, is waarschijnlijk één van de meest geanticipeerde rappers van Nederland. Met producer Concrete heeft hij de handen ineengeslagen met dit album als resultaat. Niet alleen Concrete, maar ook producers FsGreen, Presto, D-Lux en Soulsearchin laten stuk voor stuk goede producties achter op de cd.

Winne Zonder Strijd is een album dat je niet meteen moet beoordelen op het eerste moment dat je hem begint te luisteren, maar is meer een album dat je even moet laten inzinken. Na dat gedaan te hebben hoor je een rapper vol concentratie, kracht, gedrevenheid en zelfverzekerdheid. Winne is na de onenigheid met zijn voormalige producer Kapitein Mo er sterker op geworden en dit hoor je duidelijk terug op het album. Met nummers als Lotgenoot, Rood, Binnenvetter en Wandel Met Me Mee is dit geen typisch debuutalbum. Integendeel: anders dan je zou verwachten van de Winne van eerdere internethits als Top 3 MC, is dit album inhoudelijk veel persoonlijker dan elk ander debuutalbum.

Je hoort vrijwel meteen in de intro Belofte een meer volwassen rapper. Met uitzonderingen als W.I.N.N.E. en Zegevieren blijft Winne op deze volwassen manier verder gaan. Op het laatst genoemde horen we Winne als vanouds: “Wij zijn gekomen net als Crips voor die rooie, het beste paard van stal aan je poort als het paard van Troje//jij liet die neger binnen, knipperde één keer met je ogen en ik was met het hele leger binnen.” Je hoort de rechterhand van Winne, Feis op het refrein, die laat horen een goede zangstem te hebben wat resulteert in een mooi zangrefrein. Concrete zet eveneens weer een goede productie neer met een beat die lekker in het gehoor ligt.

Lotgenoot, een mooi nummer over vriendschap, moet genoemd worden. In dit nummer hoor je duidelijk hoe Winne is veranderd van een jongeman naar een man, heel volwassen en rustig. De talentvolle producer FsGreen laat op Alles Wat Ik Wil horen waarom hij de laatste tijd zo geliefd is in de hiphopwereld. Met mooie piano-samples en een lekkere, soulvolle sound is dit een onmisbare track op het album. GMB neemt het refrein voor zijn rekening, waarin hij in maar liefst 6 verschillende talen (Nederlands, Surinaams, Papiaments, Engels, Frans, Marokkaans) vertelt waarom dat meisje nou alles is wat hij wil.

Dat ‘De Generaal’ ook een goede verhalenschrijver is laat hij zien op het nummers als Rood (waar je wordt meegenomen naar een dag uit het leven van de man). Maar in met name Crime Passionel wordt er op geniale wijze verteld over een Rotterdamse jongen genaamd Jimmy die met zijn zwangere vriendin Evelien door een moeilijke periode gaan en daar uiteindelijk niet goed uitkomen. In het nummer wordt Winne bijgestaan door de radio- en tv-commentator Dick Klees, die het nummer perfect opvult met zijn intrigerende en heldere stemgeluid. Producergroep Soulsearchin levert een beat met mooie saxofoon geluiden, die precies past bij de sfeer van het nummer.

Dat het merendeel van de tracks geen recht-toe-recht-aan knallers zijn, wat we eigenlijk van Winne gewend zijn, kan voor sommige liefhebbers als minpunt bestempeld worden. Voor de overige liefhebbers is dit album het wachten meer dan waard. Dat Winne Zonder Strijd binnenkwam op nummer 11 van de album Top 100 zegt eigenlijk al genoeg. De in real-life gesloten, rustige en ietwat verlegen jongen heeft met dit album wellicht de beste nederhop release van 2009. Winne heeft zijn woord gehouden en levert met zijn debuutalbum Winne Zonder Strijd een ouderwetse klassieker. Hopelijk zal zijn volgende release minder tijd gaan innemen.

02. W.I.N.N.E.
03. Wat Echt Is ft. Laise
04. Lotgenoot