Why? – Sanddollars EP

Nee, Sanddollars is geen hiphopalbum, als je daarop zat te wachten kan je eigenlijk wel stoppen met lezen. Aan de andere kant, als je een echt hiphopalbum verwachtte is de kans groot dat je waarschijnlijk al gestopt bent met lezen bij het zien van het woord Anticon. Maar als deze EP van Why? geen hiphop is, wat is het dan wel? Nou eigenlijk is Sanddollars een hele typische indierock plaat. Met zijn vorige album Oaklandazulasylum tastte Why? het terrein van singer-songwriting en folkmuziek af en dus is de stap naar indierock eigenlijk best een logische vervolgstap.

Nou is indierock de laatste tijd een erg druk bezet territorium, (er komen bijna meer indierock albums uit dan mixtapes om hiphoppers zoet te houden) kan een jongen die eigenlijk uit een andere richting komt dan wel meekomen en zich onderscheiden van de rest? Ja, ik denk serieus dat Why? deze capaciteiten zowel als muzikant en als vocalist bezit. En ik moet ook toegeven dat deze EP best lekker weg luistert. Vooral nummers als “Miss Ohio’s Nameless” en “Mutant John” zijn zeker de moeite waard om een keer te beluisteren. Toch zit er mij iets heel erg dwars met dit plaatje. Hoe vernieuwend dit misschien mag klinken voor iemand die voornamelijk hiphop luistert, voor iemand die redelijk wat indierock luistert is dit echt heel erg basic. Was Anticon niet dat label dat altijd vernieuwende en vooruitstrevende muziek wilde maken? Dit is dus allesbehalve vernieuwend en vooruitstrevend. Bands als Godspeed You Black Emperor en The Flaming Lips hebben indierock op prachtige en ingenieuze wijze uitgediept en er echt iets aan toegevoegd. Het was mooi geweest als een Anticon artiest hier gebruik van zou maken door deze dieptes te verkennen. Sanddollars schraapt echter alleen over het oppervlakte van de mogelijkheden die openlagen. Dit is echt een grote gemiste kans aangezien ik Why? wel in staat zie om dit te bereiken.

Positief kan dan wel weer gezegd worden dat EP’s als deze luisteraars open stellen voor muziek waar ze in eerste instantie niet naar zouden luisteren. En ook de zang van Why? is er wel enigszins op vooruit gegaan in vergelijking met Oaklandazulasylum. Waar hij op zijn vorige album nog klonk als een nasale wannabe Bob Dylan, klinkt hij nou als een gewone wannabe Bob Dylan. Dat wil niet zeggen dat zijn teksten slecht zijn verder, vooral het al eerder genoemde “Mutant John” klinkt erg compleet, ook omdat zijn stem in het refrein het geheel behoorlijk goed complementeert.

Al met al hink ik een beetje op twee gedachtes met betrekking tot dit album. Aan de ene kant vind ik het knap om van Why? om een degelijke indierock plaat neer te zetten. Aan de andere kant vind ik dat hij het zichzelf toch te makkelijk heeft gemaakt. Ik vind dit in het principe hetzelfde als Lou Reed die een typisch hiphopalbum maakt en gaat roepen dat hij rock opnieuw uitgevonden heeft. Liefhebbers van Anticon zullen het zonder meer wel vet vinden en er met plezier naar luisteren, maar ik trap er niet in.

01. Miss Ohio’s Nameless
02. 500 Fingernails
03. Sick 2 Think