Welcome to 6 blocks, 96 buildings

Bij wie de namen Mobb Deep, Nas, Noreaga en Tragedy Khadafi geen belletje doen rinkelen, kennen de term Queensbridge waarschijnlijk ook niet. Waar Marley Marl back in the days de funderingen bouwde voor een scene die helemaal op zichzelf staat, proberen Q-Butta en Ric Rude verder te bouwen.
Op een soulvolle intro over Curtis Mayfield’s Little Child Runnin’ Wild komt Marley even aan bod met een korte shout out naar zijn “opvolgers”. Al gauw wordt me duidelijk dat het hier om een compilatie van nieuwere, maar ook al eerder gereleasete tracks gaat, aan elkaar getoeterd door de befaamde stadion/gastoeter. Niet alleen tussen de nummers in wordt ie gebruikt, maar ook door de tracks heen is de toeter te pas en te onpas te horen. Toch wel een dik minpunt wat mij betreft, evenals het feit dat het geen mixtape betreft, maar een knip en plak compilatie.
Voor zover ik kan zien behelst de line-up van de CD de hele QB scene: Marley Marl, Mobb Deep, CNN, Nature, Big Noyd, Nashwan, Cormega, Lakey Da Kidd, Mr.Cheeks, Bars-N-Hooks, Infamous Mobb, Imam THUG, Lord Tariq, Killa Sha, Bravehearts, Nas, Screwball en Tragedy Khadafi. Oh nee, degene die ik nog mis in deze lijst is Littles, dat zal ongetwijfeld zijn redenen hebben. Voor de rest een compleet plaatje.
De tracks zijn stuk voor stuk nummers met de typerende Queensbridge sound. Moeilijk te omschrijven, maar ik probeer het toch op een simpele manier: rhymes uit de hood met een veelal soulvolle begeleidingstrack.
De opzet van de CD is alles behalve bijzonder. Het is dus geen mixtape, wat het geheel wat interessanter en één geheel had gemaakt als dat wel zo was geweest. Nu is het een soort van opstapeling van tracks die Q-Butta en Ric Rude hadden liggen met hun eigen productie, aangevuld met een hele zooi andere QB tracks die al dan niet gereleaset zijn om het zo een “QB mixtape” te kunnen noemen. Als er dan toch een mixtape uit de QBC zou moeten komen, zou ik zo 20 betere tracks weten dan degene die er nu op staan. Gemiste kansen!

Pluspunten van deze CD vind ik de mij onbekende tracks van Cormega So Much en One Hand Wash The Other van Tragedy Khadafi. Voor de rest is het voor de liefhebber van thugged out rhymes en de QB vibe wel een lekkere CD. Verwacht geen standaard boombap shit. Ik zie deze “mixtape” als een spotlight op de MC’s uit de buurt, die grootheden als Mobb Deep, Nas en Tragedy Khadafi heeft voortgebracht, alhoewel ze die spotlight niet nodig hadden…

01. Marley Marl – Intro
02. Mobb Deep – Wassup
03. CNN, Nature & Prodigy – What Makes You Think