Wees geen laatkomer en pak dezelfde golf als Dentalhon

Het is alweer zo’n vier jaar geleden dat er met New Wave letterlijk een nieuwe golf van hiphopartiesten aanspoelde op Schiermonnikoog. Het album veranderde game voorgoed; qua sound, qua records en qua streamingcijfers. Lil Kleine, Ronnie Flex, Frenna, Lijpe en Jonna Fraser zijn afkomstig uit die lichting artiesten en runnen de game nu. Toch werkt de hiphopgame net als de Waddenzee; er is eb en vloed. En als het vloed is en de golven hoog genoeg, kun je Dentalhon zien op een ‘Andere Wave’. Je kunt hem in het live-circuit al geruime tijd zien als back-up van Cry, aan de zijde van Tisci London of met zijn hele crew Individuals. Nu is er ook een EP uit.

Onder de video’s die hij de afgelopen jaren op YouTube zette, zijn comments te lezen als ‘Ik zeg het je, Denta is een van de hardste Nederlandse rappers die actief is, zijn tijd komt nog wel.’Daar is hij het zelf mee eens. “Het is mijn tijd voor die money en shows!”, rapt hij dan ook in de laatste zin van het refrein van Mijn Tijd, zijn nieuwste samenwerking met homie Tisci London. Op een trage maar harde beat rappen de twee mc’s over hun weg naar de rapmoney. Het is een terugkerend thema op Andere Wave; de road to riches. Die weg is lang, maar moet met de overtuiging waarmee Dentalhon zijn raps brengt prima te bewandelen zijn. Bulkend van het zelfvertrouwen slaat hij zich zeven tracks lang door de almaar variërende productie. Voor elke track heeft hij de hulp ingeroepen van een andere beatmaker.

Sensymon en Slicer tekenen voor de productie van de eerste twee nummers, die zweverig en melodieus klinken. Vanaf de eerste track Op De Maan steekt Dentalhon zijn ambities en werklust niet onder stoelen of banken. “Ze willen het ook / ik ben weer on the road / want voor die guala ben ik net als Milli On Go!”, rapt hij, verwijzend naar zowel zijn honger als de naamsverandering van de producer die bekend werd met zijn werk voor de generatiegenoot van Denta: Jacin Trill.

Vanaf Niet Lacken gaat de productie de hardere kant op. Trapmoneybiggie is op dreef met harde 808’s en Dentalhon zorgt voor extra saus door de ad-libs flink mee te laten tellen. Op de titeltrack laat hij weer een hele andere kant van zichzelf zien. Nu is het zijn stem die de melodieën bepaalt. Met fijne rapzang maakt hij duidelijk dat hij zijn huidige gang koestert, en dat daarin geen ruimte is voor haters. Het tempo gaat weer omhoog met DDD, wat staat voor Dommer Dan Dit. Op een stuiterende productie van Guap wisselt hij springerige flows uit met Cry.

‘Denta’ rijgt speels zijn bars aan elkaar. De ene keer vol op de trapflow, de andere keer zingend, en het volgende moment doet hij iets wat er precies tussenin lijkt te zitten. Na Joggen, Like Me et cetera, bewijst hij niet alleen te kunnen trappen. In 17 minuten maak je kennis met Dentalhon, die laat zien hoe je een andere wave pakt, en ook nog op een heel andere manier dan hoe veel anderen het zouden doen. Sluit aan nu hij nog redelijk onder de radar door surft.

Geplaatst door bowie op 31 juli 2019