Waxflowers – The Search For Benzz

DJ Smooth Cee en DJ Fourth Element zijn beide leden van het DJ collectief The Waxflowers. The Search For Benzz is een mixtape die ze samengesteld hebben naar aanleiding van een merkwaardig yoghurtincident. Moniek Benzz is een nogal onaantrekkelijk vrouwelijk gevaarte dat naast Smooth Cee woonde. Op een dag was Moniek aan het zonnebaden toen ze zich ineens begon in te smeren met yoghurt. Later is ze verhuisd, maar de heren van Waxflowers wilden haar graag nog eens dissen dus zijn ze een zoektocht naar Moniek Benzz begonnen. Deze zoektocht is de basis voor de mixtape geworden, logisch…toch?
Hoe de Waxflowers dit verhaal door de nummers hebben verwerkt is net zo bizar als het verhaal zelf. Tijdens het tweede nummer (Fresh Is The Word van Mantronix) hoor je een versneld telefoongesprek waarin iemand van Waxflowers op zoek gaat naar Moniek. Doordat het gesprek versneld is worden de stemmen behoorlijk hoog, en in combinatie van het platte accent werkte dit bij mij behoorlijk op de lachspieren. Door deze mixtape heen komen er dus een aantal van deze gesprekken langs, en hoe verder je luistert hoe dichter ze bij het einddoel komen.

Maar waar het natuurlijk voornamelijk over gaat is de muziek. De nummers die langskomen zijn in het begin voornamelijk lekkere boombap nummers van o.a. Roxanne Shante, T la Rock, Spoonie G en het al vernoemde Mantronix. Ik heb eigenlijk al een behoorlijke tijd niet meer zoveel naar dergelijke hiphop geluisterd, maar ik vond het wel verfrissend om er weer eens naar te luisteren. De nummers gaan ook allemaal goed in elkaar over, wat natuurlijk wel essentieel is met dergelijke platen.
Na het oldskool gedeelte worden de echte skills even uit de kast gehaald door een DJ-track er tussendoor te zetten. Veel cuts, scratches en weer een stuk telefoongesprek (Met wie spreek ik? Bennie Jolink!) vormen de overgang naar het tweede gedeelte van de tape. Het tweede gedeelte is een stuk van de liveshow die de Waxflowers gaven in het voorprogramma van Souls of Mischief in de Goudvishal vorig jaar. Leuk om terug te horen aangezien ik daar toen ook aanwezig was. De nummers van deze liveset zijn meer wat “moderne” underground. DJ Vadim, Awol One, Latyrx en El-P (Linda Trip!) komen onder andere langs. De afwisseling tussen oldskool en underground is opzich prima: zo wordt het allemaal wat breder gehouden qua lineup. Alleen miste ik van de liveset wel “A to Zero” van Sixtoo, die hoorde ik in de Goudvishal wel en die had ik persoonlijk graag ook nog teruggehoord op de tape omdat ik het zo tof vond dat ze die toen draaiden. Na de liveset komt trouwens nog een dope DJ track en een ontknoping van het o zo spannende verhaal (waar ik natuurlijk niets over kan verklappen)

Al met al is dit plaatje gewoon ideaal om op de achtergrond op te zetten als je met wat vrienden wat bier aan het drinken bent (of wat jonkos rookt, ieder zijn voorkeur natuurlijk) alhoewel er waarschijnlijk wel wat wenkbrauwen omhoog zullen gaan bij het horen van de telefoongesprekken die random langskomen. Als deze echter een paar keer zijn langsgekomen werkt dit alleen maar sfeerbevorderend. Wat ook heel duidelijk wordt is dat Smooth Cee en Fourth Element erg veel plezier hebben beleefd aan het maken van “The Search For Benzz” alleen al tijdens de telefoongesprekken. Hierdoor komt die meligheid ook wat beter over op de luisteraar.
Het mag duidelijk zijn dat dit niet een van de meest indrukwekkende releases van het moment is. Maar als je gewoon een diverse mixtape wilt hebben met lekkere oldschool, goede underground en een flinke dosis meligheid dan is dit best een hele leuke plaat.

mixing:
02: Mantronix – Fresh is the word
03. Waxflowers