Vet Verse Flows – Diversen

Er is de afgelopen tijd veel gesproken over de Nederlandstalige hiphopverzamelaar Vet Verse Flows. Wat vooral opviel was de kritiek die menigeen had op het toch wel tegenvallende eindresultaat. Hiphopinjesmoel.nl kan eigenlijk niets anders concluderen dan dat Vet Verse Flows inderdaad tegenvalt.

Dicecream en Man!ak trappen af met het titelnummer dat gebaseerd is op de melodie van Deep Purple’s Smoke On The Water. Het refrein en melodielijntje zijn irritant, de beat is redelijk, maar de stemmen dig ik niet. Het Hilversumse Kingstreet Klick laat met Vet Van A Tot Z horen dat talent zeker aanwezig is: prima bragging & boasting-raps, goeie flows, dope beat. II Zwaard feat. MHD klinkt daarentegen weer vrij wack met vervelende raps en een klote beat. Egaflavour komt redelijk, maar de raps zijn te ver naar achter gemixt en klinken te nonchalant. Daar waar Samiro tegenvalt op het korte Mokerslag, klinkt Het Doek Valt van Typhoon feat. Opgezwolle lekker met een fijne beat en prima raps (hjjjjja!).

Brainpower’s Schreeuw Het Uit kennen we inmiddels wel en waarom het nummer op deze verzamelaar staat is mij een raadsel, want ik blijf het persoonlijk een vervelende track vinden. Hoewel Zwolle weer eens gerepresent wordt op Ale Iacta Est, digg ik de steelo van Typhoon feat. Dynopha niet echt (beat is wel koel). Ragga Benz van Kingstreet Klick is Nederlandstalige reggae die aardig klinkt, maar door andere acts vele malen beter is gedaan. MC Art krijgt de pik niet omhoog, Man!ak, Brainpower en Dicecream doen aardige zaken op Mijn Zone, hoewel ik Man!ak en Dicecream als rappers vrij wack en over de top vind komen.

Meesterzet van Samiro en Tease (de initiator van deze verzamelaar) is te onopvallend en de beat, raps en het gladde refrein maakt dat deze track het ene oor in gaat en het andere weer uit. Hoe Nederlandstalige hiphop wel hoort te klinken wordt op track 16 duidelijk als VSOP wederom dope komt met scherpe rhymes, dikke flows en een speelse, heerlijke beat op Achter De Vuurlinie, het hoogtepunt op het verder matige Vet Verse Flows. Egaflavour, Jerome XL en Dicecream, Man!ak & Murth The Man O Script voel ik niet en het leuke aan MC Jan-Diederik (hidden track) is er inmiddels ook vanaf.

Hoewel Vet Verse Flows een erg goed initiatief is, had ik van deze verzamel-cd veel en veel meer verwacht. De top van de Nederlandse hiphop zoals op de onderstaande site te lezen valt, is het op een aantal uitzonderingen na, in elk geval niet.

01. Dicecream & Man!ak – Vet Verse Flows
02. Kingstreet Klick – Vet van A Tot Z
03. Jerome XL – Jerome Skit