Velp Zuid – We zijn weer op pad

Het meest opvallende waren het aantal collabo’s op de korte demo, maar volgens mij kunnen de featurings het niveau vaak alleen maar naar boven halen. Al kan een overvloed eraan ook slecht uitdraaien, omdat ze de MC’s overstijgen.
Vette Shit is het eerste nummer dat door onze oren wordt gepompt en begint alvast tof op een aardige beat met een pianodeuntje, maar echt plakken doet deze niet. MC’s Chack en Brad Spitt proberen er dan wat extra sfeer bij te steken, maar hun delivery en teksten blijven hangen op het niveau van “tof geprobeerd”, omdat ze gewoon niet overtuigend genoeg komen. Ik hou van Holland wil dan weer een ode brengen aan Nederland, terwijl het landje toch meer wordt afgekraakt dan opgehemelt. Chack begint sterk met ‘Rood wit blauw is waar ik van hou’ maar vervalt dan al snel in een hoop wereldse problemen en heeft schijnbaar problemen om ontopic te blijven integenstelling tot Brad Spitt. Tot mijn eigen treurnis kan ook zangeres Mona het niveau niet echt omhoog halen.
Het echte hoogtepunt van deze demo is de derde track Ik wil alles, er komt wat meer tempo en Mona zingt echt door, vooral de eerder humoristische MC Justin Kees komt sterk op dit nummer. Toch komt een nummer later wederom een poging om catchy over te komen: ‘doe maar mee met VZP’. Toch is dit niet de sterkste rap ooit gehoord, tevens profileren ze zich als een groep die schijnbaar een breed publiek wil aanspreken, want vrouw en kinderen mogen meegenomen worden.

VZP hanteert een hoop verschillende stijlen wat niet echt goed uitdraait: de raps zijn niet echt pakkend, maar toch aardig geprobeerd en ook de featurings kwamen goed uit en zorgden voor wat toffe variatie. Van vooruitgang kunnen we hier niet echt spreken qua stijl, als lokale rappers in het nabije jeugdhuis daarentegen zullen ze het wel heel goed doen.

01. Vette Shit
02. Ik Hou van Holland ft. Mona
03. Ik Wil Alles ft. Mona & Justin Kees