Veel enthousiasme en spontaniteit bij Atmosphereremix release

De kelder van Dynamo in Eindhoven is het strijdtoneel van de Atmosphereremixes-release party, een cd met Nederlandse bewerkingen van Atmosphere nummers. Vooral heren uit het Eindhovense, maar ook Nijmegenaar Ruys en Def P dragen hun steentje bij.

De bezoekers in de kleine zaal maken zich op voor een avondvullend feestje. Het is aan de Bokkenrijders de beurt om af te trappen. Dit doen ze met een sound die terug doet denken aan de oldschool nederhop van midden jaren 90. Het geeft de zaal een tweeslachtig gevoel. Aan de ene kant wordt de rauwe sound wel gewaardeerd maar aan de andere kant klinkt het soms wat te simpel en heerst het gevoel dat er vandaag de dag meer kwaliteit kan worden geleverd. Zira en Alpha doen hun ding wel met enorme passie en dat is zeker te prijzen.

Een groot verschil is het dan ook als Che het podium betreed. De sympathieke Eindhovenaar wordt op het podium, naast Dj Native, bijgestaan door gitarist Herb. Deze combinatie werkt uitstekend en doet het optreden van De Bokkenrijders verbleken. Che wisselt oudere feestnummers af met nieuwe tracks om daarna in stijl af te sluiten met het gevoelige nummer Uitvlucht. Slechts bijgestaan door gitarist Herb zorgt hij hiermee voor een vroeg hoogtepunt van de avond.Naast de ijzersterkte performance van Che verdient back-up rapper Rebus ook een eervolle vermelding. De beste man staat ziek als een hond op het podium maar vervult zijn rol met verve.

Che heeft maar even de tijd om bij te komen van zijn triomftocht want hij wordt al weer op het podium verwacht als back up van Macro. Macro zou Macro niet zijn als hij niet een hele andere show op touw zou zetten dan wordt verwacht. De bandleden van Macronizm blijven als toeschouwer in de zaal en hij poept in het half uur dat hij heeft zes nieuwe tracks van zijn aankomende album uit. Het publiek in de halfvolle zaal gaat ondanks de onbekende nummers goed los. Vooral de nieuwe track; Jantje Lacht, Jantje Huilt klinkt erg sterk en brengt Macro’s vindingrijkheid duidelijk naar voren.Naast deze sterke nieuwe track is het afsluitende Dikke Middelvinger en de freestyle met Dwarsligger een hoogtepunt. Met Silvio Berlusconi, kleine kinderen en kraakpanden als onderwerpen laten de heren zien nog steeds prima op elkaar ingespeeld te zijn. Freestylemeester Def P heeft in de zaal goedkeurend toegekeken en mag als laatste act het podium op. Met DJ Daan achter de draaitafel slingert P zowel nummers van zijn eerste solo-album Cryptokilostijl als zijn meest recente Pascal Rascal de zaal in. Een basic show van de ouwe meester.

Als het tegen enen loopt worden de tracks van het album gedropt. Voor sommige Atmospherefans zullen enkele interpretaties tenenkrommend zijn, maar dit weerhoudt het publiek er niet van goed los te gaan op de in elkaar geknutselde nummers. Het is ook niet puur vertaalwerk, iedereen heeft echt zijn eigen draai aan de tracks gegeven en dat is te prijzen. Justus, de host van de avond, springt ook nog even op het door georganiseerde chaos geregeerde podium. Hoogtepunten zijn de interpretaties van Macro, Che en Def P van de nummers Lovelife, Give Me en You.

Atmosphereremixes is een album dat is gemaakt uit respect voor de band Atmosphere en niet met de intentie om de groep te overtreffen of het origineel op te fokken. En zo moet het ook benaderd worden. Slug vermeldde in het hoesje al dat hij vereerd was met het initiatief van de rappers, en als hij het had kunnen zien, zou hij zeker goedkeurend hebben gekeken met hoeveel enthousiasme en spontaniteit zijn repertoire vertolkt werd. Een stuk Minneapolis is wedergeboren in Eindhoven.

Hoogtepunt: Het optreden van Che en de freestyle van Dwarsligger/Macro.
Dieptepunt: De Bokkenrijders (al is dieptepunt niet de juiste omschrijving, eerder de minste act van de avond).
Bier: 2 Dynamo-munten.