Various Artists – Scarfaced

Scarfaced is het nieuwe Made in da Shade project. Dit keer hebben ze een multimedia remix gemaakt van het gangster epos Scarface. Scarfaced is net als het gelijknamige theater stuk de soundtrack waarvoor regelneef Brian Elstak in opdracht van Made in da Shade verschillende Nederlandse hiphop artiesten bijelkaar heeft gebracht op deze compacte disc.

Elf tracks telt het schijfje wat begint met de pschychedelice beat van Kubus die de titeltrack “Scarfaced” siert waarop RFx (AvalanchE) opent met _"SCARFACED… Ik kijk met open ogen naar de samenleving, scars in the face zijn tekens van mijn overleving." _Een duidelijke opening op een krachtige beat waarin variatie centraal staat. Een duister gevoel volgt met dank aan Duvelduvel waarbij hun wazige, eigenzinnige raps “Tony Montana” eren. Hoogtepunt qua productie is overigens de zowat sprekende pianosample gecombineerd met een vrolijk fluitje wat goed in contrast staat met de rest. Jiggy Djé en Tenshun laten hun “Littekens” achter als Kohfie Konnect. Een up-tempo straight up hiphop beat vormt de achtergrond voor scherpe zinnen en punchlines van deze twee gevatte MC’s.

Typhoon bedankt Presto voor zijn optimistische beat bij “Familiar” waar Senna het refrein voor haar rekening neemt. Met gevoel spit Ty zijn lines, maar weet het optimistische gevoel niet vast te houden. Een Tony Montana imitatie die luidt “Fuck You!” door Sef Nice siert de beat van Steamin’ Demon naast de raps van Juiceisdunaam en Sef zelf, die hun frustratie spitten op “Fuck You!” Deze frustraties vormen komische lines als:_ “En wie verandert er steeds de laatste trend, steeds al ben ik er aan gewend”_ of: _"Ondanks de weersverwachtingen van Piet Paulusma, regent het als ik de kou in ga dus" _waarop de titel van de track volgt. Hierna volgt Unorthadox met accentloos engels op “Gizmatic The Rabbit”. Op verhaal vertellende wijze vormt het lage stemgeluid en de verschillende flows van Uno een geweldige combinatie met de loops in de beat. Feestgevoelens onstaan bij “Pelikanen”. Waar Flinke Namen als MC Fit, Sef Nice en beatcreator The Flexican een pompende party track presenteren. Met een catchy refrein en komische verses over kakkerlakken kan deze track het nog wel eens goed gaan doen op verschillende feestjes.

Kas weet met Sage je opnieuw te intrigeren naar zijn verhaal die hij met zijn opmerkelijke flow weet te spitten. Sage voegt daar nog het hare aan toe, ook in het refrein, wat deze tot een lekkere boombap track maakt. Dit is zonder meer een van de beste tracks is die dit album telt. In rap tempo volgt hierna die “Gangstershit” van Colombiaanse Bloedgroep waar Darin G (DAC) de beats verzorgt en Juiceisdunaam (Stress) het vocale gedeelte. Deze Bloedgroep haalt flink uit naar die zogenaamde ‘gangstershit’ wat hedendaags de kranten zelfs haalt. Juice weet weer met moeilijke lettergrepen en woordspelingen zijn zegje te doen op het snelle tempo wat in het nummer zit. Het tempo blijft snel in het verhaal “Showdown” van VSOP waar Tim de rol van Tony Montana vervult. CC weet hier de show te stelen met zijn geslepen flow wat het nummer nog omhoog krikt, want van de rest ben ik niet zo gecharmeerd. De instrumentale track “Biet 4 Brian” die aangeleverd is door Opgezwolle’s Delic is weer een streling voor het trommelvlies. A La “Dipsaus” weet Delic weer een prima muzikaal kunstwerk samen te smeden en deze soundtrack en perfecte afsluiter te geven.

Met al deze tracks die zo op hun eigen manier verbonden zijn met de film Scarface en/of het theater stuk Scarfaced kan Made in da Shade zich geen betere promotie wensen. Deze cd die via Supertracks Records wordt uitgebracht en 11 Oktober in de schappen ligt geeft de vibe weer die je in het theater stuk vanaf de première op 11 November kan verwachten. Frisse hiphop van Nederlandse bodem en “if you fuck with this, you fucking with the best…”

*Tracklist: *
1. Kubus ft. RFx – Scarfaced
2. Duvelduvel – Tony Montana