Van Rico’s ‘Rated R’ wil je als luisteraar geen bar missen

Er zijn weinig namen binnen de Nederlandse hiphopscene zo onlosmakelijk aan elkaar verbonden als die van Rico en Sticks. Als duo, maar ook als leden van Opgezwolle en de Fakkelbrigade tilden ze elkaar naar een hoger niveau en nestelden ze zich aan de top van Nederland. Dit wil echter niet zeggen dat ze elkaar nodig hebben. Vorig jaar bewees Sticks tweemaal nog steeds prima op z’n eigen benen te kunnen staan, terwijl Rico op zijn nieuwe plaat Rated R ook solo in topvorm blijkt. Over de beats van Guan wisselt hij aan de lopende band serieuze teksten af met hilarische punchlines, wat ervoor zorgt dat je geen bar wil missen.

Als we Rico zelf mogen geloven is hij ondertussen een ouwe lul. Oke, hij heeft met zijn 43 jaar misschien wel de gemiddelde leeftijd van de actieve rappers anno 2021 overschreden, maar dat wil niet zeggen dat hij uitgeblust is. Op Rated R doet de Zwolse mc zich niet anders voor dan dat hij is en worden we getrakteerd op wijsheden verpakt met een dikke laag humor. Tel daarbij op dat Rico door zijn leeftijd een wandelende culturele encyclopedie is geworden. Hij zorgt ervoor dat onder meer de Snorkels, Boris Becker, The Isley Brothers en De Freggels niet in de vergetelheid zullen raken.

Rappen vanuit de foetus

Het album opent met een keiharde beat van Guan die zomaar uit de productiefabriek van The Alchemist had kunnen komen. Rico blijkt in perfect in balans met zijn beatmaker en is ook meteen wakker. Hij opent met een ongewone mix tussen brag en boast en teksten over het vaderschap. Het gevolg? Wat dad jokes en een bar over een Volkswagen California Camper. De muziek klinkt verfrissend en neemt op Spielberg zelfs een duistere wending, terwijl Mijn Zone een bizarre track is vanuit zijn perspectief tijdens zijn geboorte. Vanuit de foetus rapt hij de luisteraar toe.

Op Henk bereikt Rico zijn rappende hoogtepunt op Rated R. Hij rapt over het in zin ogen diepgewortelde racisme binnen onze samenleving. Hij neemt met de bar “Fuck etnisch profileren, preventief fouilleren, extra surveilleren, over één kam scheren” geen blad voor de mond en spreekt zich uit. Minutenlang wisselt Rico humor af met een serieuze noot. Ook de subtiele verwijzing naar The Message van Grandmaster Flash & The Furious Five zal door kenners niet onopgemerkt blijven.

Lessen zonder belerende toon

Het is Boriaantje waarop je weer merkt dat Rico uit een andere generatie komt dan de meeste van zijn collega-rappers. Hij maakt van het oudhollandse kinderliedje Moriaantje een track over bolletjes en de hood, in plaats van over een bolletje zonder hoed. Alleen al door het onmiddellijke contrast met Henk is de track geniaal geplaatst in de tracklist. Op Kiss ’n Ride pakt Rico even credits voor zichzelf en rapt hij dat hij rappers heeft zien komen en gaan als een kiss ’n ride.

Op 43 blikt hij terug op het verleden en rapt dat zelfs zijn dealers hem zeiden op te passen. Nu hij niet meer drinkt en rookt, blijkt de lucht helder. Rico deelt vooral zijn levenslessen, zonder onderwijzend te klinken. De grootste les blijkt: probeer vooral te leven en te genieten in het nu en het verleden achter je proberen te laten. Op Schroevendraaier vertelt hij dat het vaderschap niet gemakkelijk is: “Opvoeden is kunst, dat leer je niet in een boek.” Rico blijkt lessen genoeg te hebben, dus dat zal wel goed zitten.

Rico is dus ook groots zonder Sticks, maar dat wil niet zeggen dat het een probleem dat zijn vriend toch op David Attenborough te horen is. Sticks geeft Rico de terechte credits en rapt dat hij door hem pas écht weet wat rappen is. Wie naar Rated R luistert kan niets anders doen dan Sticks gelijk geven. Rico geeft een masterclass. Hij mag zichzelf dan een ouwe lul vinden, maar het lijkt erop dat hij nu pas de top van zijn kunnen heeft bereikt.

Geplaatst door bowie op 27 augustus 2021