Urbq’s – Boilingpoint

De line-up van deze mixtape liegt er in ieder geval niet om. Onder meer leden van DAC, Blaxtar, Unorthadox, Tenshun zorgen voor het vocale geluid. Waar eerdergenoemde artiesten al enige bekendheid vergaard hebben, vallen artiesten als MC Fit, Stress en GNM Noom op door hun onbekendheid. Laatstgenoemde is overigens ook de host. Verder bevat deze cd producties van niemand minder dan Darin G, Delic, Arts the Beatdoctor Skiggy Rapz en nog een aantal producers.

Aan de line-up te zien moet dit wel een knallend iets zijn, toch? In principe is het inderdaad een verzameling bekendere en onbekende tracks, maar erg vernieuwend is het niet. Volgens Urbq kun je door alle onzin tegenwoordig door de bomen het bos niet meer zien. Daarom wil deze DJ met dit product iets bijdragen aan de ruggengraat van Nederlandse hiphop. Vanuit dit oogpunt hoeft het dus niet vernieuwend te zijn, of je het blijft luisteren is een tweede. Want qua variatie valt het toch wat tegen. Het is bijvoorbeeld wel heel erg overdreven om op maar liefst drie tracks de stem van Jiggy Dje te horen, ook al zijn het onuitgebrachte nummers. Dit verschijnsel is verder wel simpel te verklaren gezien het feit dat Urbq de DJ van DAC is.

Bovendien kent iedereen hoogstwaarschijnlijk allang tracks van DAC-members, Blaxtar en Spacekees. De nummers van de wat minder bekende acts zijn ook een stuk minder interessant. De remix van Doorhalen is een van de weinige hoogtepunten, maar de overige remixes van Q & Mitch zijn een stuk minder boeiend. Verder leveren Unorthadox en Tenshun zoals altijd weer een dope bijdrage met respectievelijk Where Do I stand en Cliffbangers.

Voor diegenen die redelijk op de hoogte zijn van Nederlandstalige hiphop is deze mixtape overbodig. Bovendien word je niet echt gestimuleerd om hem eens even rustig te checken door de irritante host GNM Gnoom. Urbq’s Boilingpoint is wel aardig als je de afgelopen jaren in een grot hebt geleefd. Helaas geeft het wel matig overzicht van Nederlandse Hiphop op dit moment.

02. Keynote Speakerz – Word
03. Diggy Dex – Dubbeldik
04. Stress – Check Jezelf