Unsigned Talent

Unsigned Talent "the platform for independent urban acts". 6 voorrondes en 1 grote finale een nieuw platform is geboren. HIJS was aanwezig in Delft waar de eerste voorronde plaatsvond.

De organisatie www.unsignedtalent.nl stelt zich ten doel om jong talent in het “urban” (lees: black) segment een kans te geven zich te presenteren. Een van de avonden van deze talentenjacht vond recentelijk plaats in Speakers. De kwaliteit van de acts liep sterk uiteen, van jonge beginnelingen van een jaar of 16, 17 tot mensen met duidelijke podiumervaring. Speakers was matig gevuld, ik schat dat er een mannetje of 80 was, voornamelijk bestaande uit vrienden en kennissen van de optredende acts. Tja, dat krijg je ervan als je voor een talentenjacht een entreeprijs van 7 euro vraagt…

Acts als Miss Double Dee, Hido en Anti moeten duidelijk nog werken aan hun muziek en performance, maar gezien hun jonge leeftijd hebben ze daar nog alle tijd voor. Wat me bij Anti opviel is dat ze een medley van allerlei instrumentals van hiphopklassiekers gebruikten als nummer. Het lijkt me dat het op een talentenjacht niet echt gepast is om materiaal van anderen te gebruiken, maar blijkbaar was dit voor de organisatie geen probleem. Geneius D en R.P. Zero toonden duidelijk potentie, alleen was Geneius D qua productie (nog) niet zo sterk.

Dan over naar de twee acts die ik persoonlijk er uit vond schieten: Wreckitnize en Maximus Prime. Wreckitnize is een Rotterdamse groep die hiphop maken vanuit het oude principe van een mooie stoffige sample combineren met harde boombap-beats, die eveneens gesampled zijn. MC Van Illest is een getalenteerde rapper/producer, en het viel te zien dat hij al jaren bezig is met zijn muziek. Wreckitnize is een zeer terechte winnaar van de avond kortom, we gaan nog veel horen van deze Rotterdammers. Maximus Prime is een MC met jarenlange podium-ervaring, hetgeen te zien was aan zijn performance. Maximus is totaal zichzelf op het podium en voelt zich als een vis in het water achter zijn microfoon. De muziek is eigenzinnig en bevat veel hiphop-invloeden maar ook funk en aanverwante muzieksoorten worden niet geschuwd. In het midden van zijn korte set verraste Prime het publiek met een indrukwekkend spoken word gedicht, hetgeen alleen maar bijdroeg aan het unieke karakter van deze MC.

Al met al een leuke en afwisselende avond met beginnende talenten, al wat verder ontwikkelde artiesten en een terechte winnaar: Wreckitnize. De tweede plek was voor Anti, een beslissing waarin ik me minder kan vinden persoonlijk.

Hoogtepunt: Wreckitnize
Dieptepunt: Ik wil jonge mensen die net bezig zijn niet ontmoedigen, dus noem ik geen dieptepunt.
Bier: 1,80