U-Niq – Scheepsrecht

Je hebt van die comebacks die je eeuwig bij blijven en comebacks die minder stof doen opwaaien. De aankondiging van U-Niq over zijn nieuwe album enkele maanden geleden, werd geen groot nieuws maar moet toch gezien worden als een belangrijke gebeurtenis. Rembrandt van Rijm is terug met opnieuw een album over God, de Rotterdamse straten, vrouwen, vriend en vijand.

Het nieuwe album is in weinig opzichten te vergelijken met zijn vorige twee albums. In 2006 kwam het eerste Nederlandstalige wapenfeit Rotterdam uit en in 2008 was daar Het Kapitalisme, beide onder de paraplu van TopNotch. Laatstgenoemd album is vooral door de rapper zelf bestempeld als ‘te snel uitgebracht’ en was inderdaad niet tot in de puntjes uitgewerkt. Met zijn nieuwe plaat Scheepsrecht wil U-Niq duidelijk maken dat hij wel degelijk in staat is tot het afleveren van een meesterwerk. Vooraf beloofde hij een totaalproduct en legde U-Niq zoals altijd de lat hoog voor zichzelf.

Het album bevat 18 tracks, een aantal dat je al snel achter je oor doet krabben maar voor iemand met de status en ervaring van een zwaargewicht moet dit niet voor (langdradige) problemen zorgen. De openingstrack Nr. 1 was al eerder gelekt en opent het bal. Geen bijster harde productie maar de intentie van U-Niq is duidelijk. Hij was, en voelt zich nog steeds, de beste in zijn soort en de verpersoonlijking van hiphop.

De eerste tracks van het album glijden helaas te makkelijk langs je heen. Onopvallend. Lyrically zit het goed in elkaar, U-Niq is aanwezig en duidelijk in zijn boodschap maar hij grijpt je nog niet bij je strot. De refreintjes vliegen je om je oren maar zijn best wel zwak en maken dat je al vroeg in het album geneigd bent tracks te skippen. Gelukkig zit er een stijgende lijn in de tracks en met Feis op Broodnodig, Winne op Focus en Kleine Viezerik op Shawty, verhogen U-Niq en consorten het niveau flink. Shawty met KV en geproduceerd door de uiterst getalenteerde Giorgio Oehlers, deelnemer aan de befaamde Beat M Up beatbattles, is een banger met dit keer wel een nice refreintje. Op de track Vrijdag hoor je dat de hoofdrolspeler gelukkig ook in zijn eentje een track kan afmaken; exact de reden waarom U-Niq zichzelf nog steeds de President mag noemen. Het nummer beschrijft tot in perfectie de Rotterdamse straten op een vrijdagavond en laat je proeven van die donkere, grimey sfeer: “Nog steeds te vinden in de kroeg waar we lullen over Geert en Mark terwijl we teamen om te rollen als die niggers van FARC, op de block met een kladblok, een blok en een handglock, een kop in m’n hand nog, die sos gaat naar Bangkok.” Hard.

De lof voor beste track moet U-Niq echter toch delen met Mr. Probz. Verboden Liefde geproduceerd door StatikMusic neemt je een paar decennia mee terug in de tijd en is een track over een onmogelijke relatie tussen een Surinaamse Darryl en de blanke Angela. Aangrijpend door het totaalplaatje van productie, lyrics, flow en vooral de gevoelige hook van Probz.

Op de afsluiter Monopoly wordt het hele ‘Ecktuh Ecktuh’-team nog even van stal gehaald. De afgelopen jaren brachten verschillende members uit het kamp releases uit. Zo dropte Winne natuurlijk Winne Zonder Strijd, brachten Lexcouper en Crimitov als A&C het ondergewaardeerde Politiek Incorrect uit en kwam Xdot met de Xdot voor Hip Hop EP. Een aantal van Ecktuh Ecktuh horen we echter toch eigenlijk alleen ‘in combinatie met…’. Maar goed dat een album van een van Rotterdams hardste collectieven niet lang meer op zich laat wachten. U-Niq zelf sluit na de harde possecut nog even af met een verklaring omtrent zijn vertrek en comeback.

“Ik wil nog even zeggen dat hiphop hetgeen is dat mij heeft geïnspireerd om dit te doen. Falen was en is nooit een optie. Hard werken maakt meer mogelijk dan je denkt en ouwehoeren dat levert helemaal niks op. (…) Ik zal nooit beweren dat ik het allemaal beter weet maar wat ik zeker weet, wil ik graag delen met de ander, zodat die ander niet dezelfde pijn hoeft te doorstaan.”

Natuurlijk is het goed dat U-Niq niet voor goed van het podium is verdwenen. Zijn truc om aan de aandacht te ontsnappen door met vervroegd pensioen te gaan, is mislukt en die zal hij niet nog een keer kunnen uithalen. De scene heeft dit soort iconen nodig. Ervaren mc’s die hun sporen hebben verdiend en de lijnen uit durven te zetten. U-Niq laat er geen onduidelijkheid over bestaan. Of je het nu leuk vindt of niet: zolang hiphop bestaat, blijft U-Niq zich bemoeien met muziek en dat is een goede zaak.

Scheepsrecht komt morgen uit en is te pre-orderen op Bol.com. Zondag is de releaseparty in de Rotterdamse Off Corso met special guests Kleine Viezerik, Mr. Probz, Phatt en Laise.

01. Nr. 1 (productie Soulsearchin)
02. 2-strijd met Phatt (productie Soulsearchin)