Timmietex & Ben Jur – Bekende Gezichten

Timmietex als Ben Jur bewijzen allebei enorm gegroeid te zijn sinds de release van De Texus Ranger. Qua onderwerpen is de Tilburgse rapper volwassener dan op de voorganger. Liever geen zwaar gedoe voor Timmietex was de titel van het interview dat HIJS met hem had rond de release van die plaat, daar komt Timmietex deels van terug op Bekende Gezichten. Ruimte voor luchtige brag ’n boast-tracks is er nog altijd genoeg, maar vaker gaat hij topicgericht te werk: zo gaat opener Geen Idee over de meningen die mensen vormen na de eerste ontmoeting met hem, rapt hij in het daarop volgende Als Ik Je Parfum Ruik dat hij zijn ex-geliefde nog wel eens mist, maar dat het beter is dat ze uit elkaar zijn gegaan en gaat Benjamins (waarop Ares het refrein zingt) over blut zijn:

Parkeerboete en een blauwe brief,
kapotte broek en een ouwe fiets
ook m’n matties hebben niets, je kan niet hangen
vraag Lars, hij krijgt nog een barkie van me.

De titeltrack van het album is het eerste hoogtepunt, mede dankzij de beat en de 8-bit samples in het meezingbare refrein: headnodden gegarandeerd. Favoriete Meisje (inclusief country-invloeden) is vervolgens een verlate zomerhit, inclusief uptempo beat die perfect in het oeuvre van Dio had gepast. Een leuke afwisseling, maar gelukkig blijft het bij deze catchy uitspatting van de heren, want een heel album van Timmietex & Ben Jur met dit soort hitgevoelige tracks past niet in hun straatje. Wat volgt is een blokje met het oldschool aanvoelende clubanthem Gedraag Je Als Een Goof (wat zoiets als lomperik betekent), een track over drugsgebruik en een track waarin de Tilburgse rapper een verbale strijd aangaat met Tjerkovara (ook bekend van Van Kwaad Tot Erger) om een meisje dat ze in de club spotten. Dit soort tracks voelen qua onderwerpen wat clichématig aan, toch worden ze op een unieke manier uitgevoerd. Net als de concepttrack Karman’s Wet, waarin hij in de eerste twee verses twee karakters beschrijft: de bekendste bedelaar van Tilburg en een zakenman. In het derde couplet komen de twee op een onverwachte manier bij elkaar. Liefhebbers van straight up hiphopbeats komen helemaal aan het einde van de plaat aan hun trekken met Echte Liefde, waarin Timmietex zijn liefde voor zijn naasten bezingt, en Best Zo, waarin hij terugkomt op diverse zaken die hij gedurende het album heeft besproken. Zo komt hij terug op het feit dat het niet prettig is om met hem te leven (Geen Idee), dat hij soms liever in zijn eentje is dan met vrienden (Bekende Gezichten) en dat hij met je meisje babbelt (Een Of De Ander). Met deze twee volwassen tracks besluit Timmietex zijn nieuwste wapenfeit. Daarmee is de cirkel rond. Een betere afsluiter had het album niet kunnen hebben.

Bekende Gezichten is een gevarieerde plaat geworden. Zowel wat beats als raps betreft. Ben Jur zorgt voor een gevarieerd palet aan beats en gaat van uptempo (Favoriete Meisje) naar een oldschool clubbanger (Gedraag Je Als Een Goof) en van 8-bit-achtige samples (Bekende Gezichten) naar recht-toe-recht-aan hiphoptracks (Echte Liefde, Best Zo). Dit zorgt voor een sfeervol geheel waarop Timmietex zijn meest persoonlijke en volwassen teksten tot nu toe ten gehore brengt. Op het hitgevoelige Favoriete Meisje na staat er niet echt hitmateriaal op de plaat, het is een echt luisteralbum geworden. Timmietex houdt het dichtbij zichzelf. Bekende Gezichten is precies wat je van hem wilt horen anno nu.

01. Geen Idee
02. Als Ik Je Parfum Ruik
03. Benjamins (met Ares)