Tim – De Hoogste Tijd

Rapper Tim Beumers vergaarde vooral respect met zijn optredens in de Spitt Battles waar hij volledig in zijn element rappers binnen een paar bars opat, verteerde en weer uitscheet. Daarnaast was hij ook te horen op de albums van zijn crew VSOP. De grote man uit Spijkenisse had al een aantal losse, meer actuele, solotracks online gedropt, maar nu is er dan eindelijk zijn debuut “De Hoogste Tijd”.

Ergens ben ik nooit volledig onder de indruk van Tim geweest. Battlend vind ik hem zeker te pruimen maar zodra hij aan meer serieuze tracks meewerkt is mijn aandacht vaak snel afgeleid. Zo ook op “De Hoogste Tijd”. Op tracks als “Alles Of Niets”, “Je Moest Je Schamen”, “Bolle” en “Je Weet Het” komt Tim op een hele rustige, soms bijna normaal pratende manier, iets waar ik bij Tim echt niet op zit te wachten.

Op de “Hoogste Tijd” gaat het over vrij voorspelbare Tim onderwerpen. Van dik zijn (Bolle), familie (Zonder Jullie), blowen (Rolle Met Bolle) tot zeuren over de rapindustrie (Simpel), we hebben het allemaal al eens gehoord, en vaak nog beter ook. Uitblinker van de plaat is zonder meer de track “Mond Vol Tanden” waarbij Tim een bezoek aan geflipte tandarts ODM brengt. De track is werkelijk hilarisch en iedereen die wel eens met een gaatje in de tandartsstoel heeft gelegen kan zich zonder problemen zo inleven. De in de beat verwerkte boor levert bijna kippenvel op. Ook “Ik Zie Wel” en “Simpel” vind ik goed te doen. Helaas zijn dit maar enkele van de in totaal 14 tracks die een smile op je smoel weten te toveren. Knallende punchlines of prachtig gevonden metaforen kwam ik nauwelijks tegen.

Qua producties is het ook wat wisselvallig. Lekkere tracks komen van Masta Lee (De Hoogste Tijd), Presto (Simpel), Bolle (MP) en D-Lux (Ik Zie Wel). Waar tracks als “Rolle Met Bolle” perfecte beats onder de track hebben slaat Tim ook regelmatig de plank mis, zoals op “Nooit Meer Terug”, een track die stiekem een veel engere beat moet hebben dan degene die hij nu heeft. Hetzelfde geld voor “Goede Kanten”. De beat past volledig niet bij Tim’s flow en het R&B refreintje. Sowieso zijn de meeste refreinen nogal simpel en saai, maar daar heb ik in de Nederlandse hiphop vaker last van. De features zijn ook niet echt wereldschokkend. VSOP-er Mike komt zoals je hem verwacht op “Rolle Met Bolle”. Mini valt mij niet ontzettend tegen op “Je Weet Het”, maar om nou te zeggen dat hij onmisbaar is, nee. CC heeft een oninteressante flow op “Blut”, en het blijft me verbazen wat mensen in hem zien. Fijne hulp komt van Senna die een vrolijke hook doet op “Ik Zie Wel”, ODM is perfect als enge tandarts op “Mond Vol Tanden” en Tjerk klinkt goed op het refrein van “Simpel”. Ook de 3 kinderen die meewerken aan “Bolle” brengen wel een lach op je gezicht. De features zijn over het algemeen wel ok, maar veel meer ook niet.

Dat is eigenlijk het probleem met de hele cd. Het is allemaal wel ok. Ik kan me niet voorstellen dat ik deze cd snel weer in m’n cd speler ga stoppen. Het is precies als VSOP’s Huiswerk album, af en toe wel leuk als je het tegenkomt, maar niet iets waar je snel tijd voor vrijmaakt. Iets wat me overigens het bloed onder de nagels vandaan haalde is het feit dat bijna alle tracks in een keer af worden gekapt voor een skit die 9 van de 10 keer zinloos en niet vermakelijk is. Verder zit er ook een slordigheidje/mislukte grap waarbij de laatste 12,5 minuten volledige stilte bevat zonder bonustrack of whatsoever.

Samengevat is dit precies wat ik had verwacht. Een aardige plaat waar de fans van VSOP zeker tevreden mee zullen zijn. Ben je geen VSOP of Tim fan dan zal deze plaat je zeker niet op andere gedachten brengen. Je kunt hem eens checken als de cd voor een paar euro in de budgetbak ligt, maar de volle mep is dit zeker niet waard.

01. De Hoogste Tijd
02. Alles of Niets
03. Simpel ft Tjerk