T.I. – Paper Trail

Persoonlijk vond ik dit nogal een statement. Hoewel de features er niet om liegen. T.I. heeft steun gekregen van o.a. Jay-Z, John Legend, Kanye West, Rihanna, Lil’Wayne, Ludacris. Maar the best album, dat beslissen we zelf wel.

De swagger boy uit het zuiden is een man met een verhaal. T.I. is veroordeeld en zal een tijdje moeten brommen. Tenminste nadat hij met zijn dienstverlening klaar is. De Paper Trail is ook voor het grootste gedeelte geschreven tijdens zijn huisarrest wegens illegaal wapenbezit. Gelukkig is hij niet helemaal in die convicted vibe opgegaan. T.I. trapt af met wat standaard ‘ik ben de beste’ hiphop tracks. In het nummer Ready for whatever blikt de veroordeelde rapper terug op zijn illegale praktijken. Met de zin ’I’m a man, I ain’t perfect, gotta admit it I’m guilty’ geeft hij zelfs een waterdichte bekenning.

Waar T.I. vroeger nog wel eens meningsverschil had met Ludacris over wie de beste rapper van het zuiden is, laten ze op On Top of the World horen hoe het ook kan. Met een aanstekelijk refrein van B.o.B. vertellen ze nu samen hoe het is aan de top van de wereld.

Alleen als de track Live your life begint vliegen de rillingen over mijn rug. Sommige dingen moet je niet samplen. Dit niet omdat het op zichzelf een goed nummer is, maar omdat het juist van zich zelf een verschrikkelijk nummer is. Als je denk met basshunter’s Boten Ana weg te kunnen komen, dan heb je het goed mis. Dan kan zelfs Rihanna zingen wat ze wil, dat gaat er bij mij niet in. Snel vergeten dus en doorgaan.

Gelukkig pakt hij het dan weer op met zijn grootste hit Whatever you like. De cd luistert verder lekker weg. T.I. maakt een mooie mix met relativerende nummers en clubbangers. In het nummer What Up. What’s Happenin’ verteld T.I. dat hij misschien wel even uit de roulatie is, maar dat wil niet zeggen dat er geen rekening met hem gehouden moet worden. Mijn persoonlijke hoogtepunt is toch wel Swagga like us. Niemand minder dan Jay-Z, Kanye West en Lil Wayne staan de rapper bij. Als je denkt dat T. I. zal verzuipen tussen de grote namen heb je het mis. T.I. doet niets onder voor de anderen en haalt misschien wel het hoogste niveau van de 4.

The best album of the year, zeker niet. Maar zeker wel een degelijk album. Met zoveel gastmuzikanten is het altijd afwachten of de plaat niet iets weg gaat hebben van een verzamelaar. De swagger boy heeft echter een mooie balans weten te vinden op het album. Ook is goed te horen dat hij zijn teksten tegenwoordig opschrijft. Met goed uitgedachte teksten weet hij zelfs op te boksen tegen o.a Jay-Z. Met alleen als echt dieptepunt Live you live is Paper Trail dus gewoon een goed album.

01. 56 Bars (Intro)
02. I’m Illy
03. Ready For Whatever