THC – Puur En Onversneden

THC werd bekend met tracks als Je Bakt Er Nix Van en Zonder Berouw die vrijwel iedereen wel op z’n computer had staan. Straatmuziek was het toén en straatmuziek is het nu nog stééds. De Tuindorp Hustler Click komt uit Amsterdam Noord en is actief bezig vanaf het jaar 1995. Naast het feit dat THC een eigen kledinglijn heeft, zoals het echte gangsterrappers betaamt, is de formatie van verschillende nationaliteiten afkomstig. Tóch beschikken ze allemaal over hetzelfde plat Amsterdamse accent.
De 9 Tuindorpers bestaande uit: Rocks, Menaze, RB Djan, D’Tuniz, Ace, Zuen, Flex Stoney en Kenna hebben een nieuwe aanwinst voor de click: Miss Sophie, een THC chick uit Amsterdam Noord. Ze beschikt over redelijke zangkwaliteiten en zorgt ervoor dat de tracks wat lieflijker worden, in sommige gevallen een nadeel. THC is tuig en ruig en de energie van enkele tracks dalen door de vrouwenstem.
Vele lyrics zijn gebaseerd op levenservaringen en levensvisies die ze hebben opgedaan in Amsterdam Noord. Big 2 en King O Sabie zijn de producers, maar het meeste is gedaan door King O Sabie.

Tijdens de intro hoor je dat er een deal plaatsvindt, er word puur en onversneden cocaïne verkocht. Maar al snel merk je dat het nieuwe album de werkelijke deal is met een straatwaarde van 20 euro.

Je Weet Het is de eerste single sinds In de Noord-side, op deze track zijn Rocks, RB Djan, Menaze en Miss Sophie te horen.
Tijdens het maken van het album was Flex, de broer van Rb Djan afwezig wegens omstandigheden, wel verschijnen hij en Kempi in deze clip.

Zelf beweren ze dat dit wel het beste Nederlandse album zou kunnen worden van dit jaar, maar er staan tracks op waarvan ik mezelf afvraag wat de werkelijke bedoeling of achterliggende gedachte is. Dope! en Ik Heb Pang Pang (een nummer dat al een tijdje geleden op internet verscheen ft. Zed Dibiassi en Rotjoch) zijn voorbeelden van zulke nummers. In Tanita wordt duidelijk gemaakt dat de heren met drugszaken bezig zijn en wordt de weegschaal de hemel in geprezen. Een gevoelig nummer is Elke Keer Als Ik Naar Je Kijk ft. Lloyd de Menza. Het begint met een jazz-achtige intro. “Omdat ik weet dat je houdt van mij, neem ik je mee naar een paradijs voor jou en mij / Ik heb iemand nodig die dáár is voor mij en raad eens, die dame ben jij / Je maakt me lijp het is een zeker feit ik voel me blij, Elke Keer Als Ik Naar Je Kijk”.
Geef Mij Maar Amsterdam is een ode aan onze hoofdstad. Eenvoudig en wel leuk om te beluisteren, maar niet te vaak, omdat het zo’n refrein heeft drie dagen lang in je hoofd blijft hangen. 4 tracks verder horen we Hijg Voor Mij, een totaal tegenovergestelde track die druipt van de seksuele bedoelingen, de titel zegt het eigenlijk al. “Lekker ruig voor me/ breng wat hoeren naar me huis voor me/ trek allemaal je kleren voor me uit voor me/ maak wat buit voor me/ maak geluid voor me/ luid voor me bitch, heb schijt voor me/ Schatje hijg voor me.” De Zon Schijnt Op Mij is weer een track waarmee je kunt opstaan, een vrolijke beat en een positieve belading. De afsluiter is Broederschap, een gevoelige track maar toch straight. De liefde in de click tussen de broeders wordt hier duidelijk gemaakt en Miss Sophie maakt het af met het refrein, haar gevoelige vrouwenstem is hier van toegevoegde waarde.

Puur & Onversneden is de juiste benaming voor dit album, dat zeker.
Het is echte ruige tuig muziek vol agressie, seksuele bedoelingen en baldadige expressie.
Maar het is wel de moeite waard om te beluisteren. De tracks komen globaal op hetzelfde neer, alleen is het verwarrend dat de ene track vol gevoeligheid zit en de andere weer vol agressie, stoere praat en onverschilligheid. Zo is het moeilijk te pijlen wat THC werkelijk wil overbrengen.
Ook verschillen de tekstuele skills onder de Amsterdammers nogal, zo raken de tracks uit hun balans. Op het album wordt nogal veel gezongen, zowel door Miss Sophie als door Zuen, iets wat je ligt of niet.Wel is het duidelijk dat de legendarische 2pac een groot inspiratiebron is voor de gasten, te merken aan de soort gelijke riedeltjes en soort gelijke West Coast Beats.
Ook al is er na het vertrek van Appa een vrouwtje in het veld bijgekomen, is dit album nog steeds behoorlijk vrouwonvriendelijk, maar wat doe je eraan?

01. Puur en onversneden
02. Intro