Tech N9ne – Something Else

Op deze plaat komen wederom veel bekenden voorbij: B.o.B., Kendrick Lamar, Wiz Khalifa en Big K.R.I.T., we horen ze allemaal op het nieuwste wapenfeit van de 42-jarige Aaron Dontez Yates, dat net als veel van zijn voorgangers in drie verschillende ‘hoofdstukken’ is opgedeeld. ‘Fire’ illustreert het donkere, gothische en thematische gedeelte van het album. ‘Water’, wat op mainstream publiek gerichte, luchtige tracks bevat en tenslotte ‘Earth’, waarin Tech zich focust op sociologische problemen in de wereld, die volgens hem een betere toekomst verdient.

Fire
Na een meteorietinslag in Pleasant Hill, Missouri, en een beschrijving van de nasleep ervan (door middel van een nieuwsbericht), begint het album pas echt met Straight Out The Gate, waarop Tech N9ne’s vriend Krizz Kaliko en System of A Down-zanger Serj Tankian meedoen. Tech valt meteen met de deur in huis: I am the public enemy number one / Fuck your fame, I became the name of the gun rapt hij met een vurige delivery. In de daarop volgende track B.I.T.C.H. (Breaking In To Colored Houses) heeft hij het over zijn voornamelijk blanke fanbase, maar dat hij ook graag door urban stations gedraaid zou willen worden om ook de gekleurde doelgroep te bereiken.
Maar Tech heeft meer te melden. Op Fragile gaan de mooie soulvolle stem van Kendall Morgan, de gruwelijke flows van Mayday en de introspectieve poëzie van Kendrick Lamar hand in hand, terwijl er ook nog een boodschap aan vast zit: laat je als artiest zijnde niets wijsmaken door critici die niets van je muziek weten.

De tweede skit van het album is wederom van een nieuwslezer, die deze keer beschrijft dat er veel meldingen zijn van vandalisme. Op veel scholen in Kansas City zouden de letters EBAH (niet geheel toevalligerwijs het alter ego van Tech N9ne) gekalkt zijn. Deze skit leidt de luisteraar in bij het tweede gedeelte van het album.

Water
Dwamn is Tech’s zelfverzonnen slang en is een combinatie van de woorden damn en wham. Op de track beschrijft hij een vrouw die zo mooi is dat het enige woordje wat haar kan beschrijven ‘dwamn’ is. De track is het eerste echte minpunt van de plaat, door de wat rommelige instrumentatie, die met zijn bliepjes en snel op elkaar volgende snares lijkt op een Major Lazer-productie. Tel daarbij het irritante refrein op en je komt tot de conclusie dat je Dwamn niet nog eens gaat luisteren, laat staan op gaat nemen in je vocabulaire.

Vervolgens doet So Dope (They Wanna), de tweede single van de plaat, denken aan de hit Worldwide Choppers, die op All 6’s and 7’s stond. Één van de gasten op die track doet nu weer mee: Twisted Insane levert, net als de vorige keer, een toffe tongue twist verse af. Maar echte ster van de possecut is Snow Tha Product, die het in haar verse heeft over jongens die haar alleen willen vanwege haar looks. Naar eigen zeggen wil ze geen sekssymbool worden, in tegenstelling tot veel andere vrouwelijke rapartiesten. Ze toont haar zelfrespect terwijl ze dikke bars rapt. ‘Water’ is het meest op mainstream gerichte, radiovriendelijke gedeelte van de plaat. Gelukkig ook het kortste gedeelte, want na de poppy track met B.o.B. en Wiz Khalifa ben je toe aan weer wat knowledge.

Earth
Earth is het gedeelte van Something Else waarop we meer Aaron Dontez Yates horen dan Tech N9ne. Op de eerste track van dit stuk van het album gaat het met Krizz Kaliko los op een man uit Kansas City die een vierjarig meisje zou hebben verkracht. En daar houdt hij niet op. Ook de gebroeders Tsarnaev, die de bomaanslagen bij de marathon van Boston op hun geweten hebben, moeten het ontgelden, net als Adam Lanza, die onschuldige kinderen vermoordde op een school. Tech is gefrustreerd over wat er in deze wereld gebeurt en laat dat overduidelijk weten:

Why did Adam shoot the school up?
Maybe cause the way he grew up
Maybe cause of loose screws
Scratch all that, cause mama loved to pick the tool up
Now a marathon blew up
And it’s by the hands of two nuts

Duidelijke taal. Maar het hoogtepunt van de plaat komt bijna aan het eind van de plaat, na het derde nieuwsbericht. In Believe spreekt Tech N9ne zijn wens uit en spoort hij iedereen aan om racisme en discriminatie in het verleden te laten op een mooie melodische beat. Daarnaast moet iedereen volgens hem vechten voor zijn of haar passie. De engel-achtige vocals van Kourtney Leveringston maken het geheel af.

Tech N9ne is eerlijk, openhartig en vooral zichzelf op Something Else. Hij is niet alleen die snelle rapper met de donkere context. Hij is een vader die zijn kinderen wil beschermen voor al het kwaad dat de wereld herbergt. Op dit album laat hij af en toe Tech N9ne en af en toe Aaron Dontez Yates op de voorgrond treden, en dat is een positieve ontwikkeling. De beste man heeft nog altijd inspiratie genoeg en naar hem luisteren gaat nog altijd niet vervelen. Van mij mag Tech N9ne nog jaren platen blijven maken.

01. News With Mark Alford 1 (skit)
Fire
02. Straight Out The Gate (featuring Serj Tankian, Krizz Kaliko)