Swollen Members – Black Magic

Succesvolle hiphopacts uit Canada zijn schaars. Tot het selecte gezelschap dat ook buiten de landgrenzen bekendheid geniet, behoort zonder twijfel het driekoppige collectief Swollen Members. Na goed ontvangen albums Balance uit 1999 en Bad Dreams uit 2001 is het echter bergafwaarts gegaan met de groep. Het dieptepunt Heavy uit 2004 proberen producer Rob the Viking en MC’s Madchild en Prevail weg te poetsen met hun nieuwste werk: Black Magic.

Al in november 2005 verscheen de titeltrack als single. Een prima nummer dat leunt op de rustige beat van Rob the Viking waaraan op een geinige manier gefluit is toegevoegd. De track gaf goede hoop voor het nieuwe album, maar die hoop verandert bij het luisteren regelmatig in teleurstelling. Blackout is een openingsnummer dat elke overtuigingskracht mist, vooral door erg ongeïnspireerd klinkende raps van Prevail. Het daaropvolgende Swamp water is niet echt slecht, maar dit heeft eigenlijk alleen te maken met Phil Da Agony en Planet Asia die een goede gastbijdrage leveren op deze bragtrack.

Sowieso pakken de meeste features op dit album goed uit. Moka Only, Ghostface Killah en Evidence zorgen voor de nodige afwisseling naast Madchild en Prevail. Vooral Dark clouds, de track waarop de Dilated Peoples MC meedoet, is een lekker nummer. Op een relaxte beat, die door de melodie nog vrij vrolijk overkomt, rappen Madchild en Evidence over de mindere dagen in het leven. Ook de bijdrage van Ghostface op Weight is in orde. Niet zozeer zijn standaard verse over coke, maar wel zijn typische, kenmerkende stem en flow zijn welkom als aanvulling op twee MC’s die niet overtuigen. Mede door de pompende beat van The Alchemist is dit een van de betere nummers. Put me on is zonder twijfel de track met de minst geslaagde samenwerking. Naast een afgezaagde pianomelodie (Daydream, recentelijk gebruikt door Guru en Lupe Fiasco) en cliché liefdesraps, is Everlast irritant aanwezig met slappe zang. Het geheel klinkt als een wanhopige poging tot enig commercieel succes.

Dat Swollen Members wel degelijk dope tracks kunnen afleveren, ook op eigen kracht, bewijzen ze bijvoorbeeld met Pressure, een up-tempo nummer met een aparte clubachtige beat. Ook Massacre mag er wezen, vooral vanwege de afwisselende pianomelodieën. Met duistere, mysterieuze teksten zetten de rappers hier een sfeer neer die je het liefst op de hele plaat had willen horen.

Anders dan de titel doet vermoeden, mist deze plaat namelijk het donkere, duistere geluid van Swollen Members’ meest gewaardeerde albums. En van magie is al helemaal geen sprake. Hoewel de groep in het verleden heeft bewezen kwaliteit af te kunnen leveren, is daar op Black Magic te weinig van terug te horen. Prevail en Madchild hebben niet écht iets te vertellen en redelijk wat beats zijn typische gevalletjes van net niet. Goede tracks staan er zeker op deze cd, maar die worden te vaak afgewisseld met totale missers zoals Put me on, Torture en Sinister. De nare smaak van Heavy wordt hierdoor niet overtuigend weggespoeld.

02. Blackout
03. Swamp Water feat. Phil Da Agony & Planet Asia
04. Pressure