Style Wars + Style Wars revisited

Film: Style Wars + Style Wars revisited

Regisseurs: Henry Chalfant & Tony Silver

Cast: Crazy Legs, Seen, Skeme, Cap, Frosty Freeze

Film uitgebracht in: 1983

De film volgt een groot aantal writers en probeert er achter te komen waarom deze vandalen zoveel risico en moeite nemen om hun naam op een trein te krijgen. We zien o.a. prachtige fragmenten van een jonge en inmiddels legendarische SEEN overdag werkend aan een gigantische piece en CAP die er vervolgens totaal onrespectvol overheen tagged (wat overigens zijn trademark is). Misschien zijn de beste beelden wel die vanSKEME, toen nog een 17 jarige tagger, in de keuken samen met zijn moeder die vol machteloosheid, onbegrip en woede vertelt over haar zoon die een passie heeft om ’s nachts treintunnels in te glippen en wagons onder te spuiten. Style Wars staat bol van dit soort prachtige fragmenten, die stuk voor stuk een mooi beeld laten zien van een vervlogen periode.
De makers van deze documentaire hebben goed werk verricht, want aan het eind van de film heb je eigenlijk alleen maar grenzeloze sympathie en respect voor deze jonge mannetjes met hun jaren ’80 matjes en gejatte spuitbussen. Zonder hun kon graffiti niet worden wat het nu is. Het mooie aan Style Wars is dat het ons duidelijk maakt dat graffiti niet alleen door de boze, kansarme, jonge, zwarte man wordt gedaan, zoals vooral in de jaren ’80 het vooroordeel heerste. Graffiti is voor iedereen, we zien writers uit alle buurten van New York, van elke etniciteit en uit elke sociale laag. Het ging hun om het maken van de dopeste piece, om het taggen van zoveel mogelijk treinen, het krijgen van zoveel mogelijk fame en om de eeuwige strijd tegen de schoonmakers die alles weer weghaalden.
Het is al weer in ’83 dat Style Wars voor het eerst op de Amerikaanse televisie te zien was en twintig jaar later is deze film uitgegroeid tot de meest invloedrijke graffitidocumentaire in de geschiedenis van hiphop. Hoeveel duizenden jongeren zijn er wel niet geïnspireerd geraakt door deze film om vervolgens zelf de straat op te gaan met spuitbussen? Niet voor niets is dit dan ook een klassieker die elke zichzelf respecterende hiphopper gezien moet hebben. Know your history!
Style Wars Revisited is een korte epiloog waarin we zien wat er 20 jaar later is geworden van de sterren uit de originele film. Wie heeft het gemaakt, wie niet en wie heeft het logo van Yo, MTV raps gemaakt. Kort maar krachtig en leuk extra einde voor een film die op zichzelf al erg indrukwekkend is.

Geplaatst door bowie op 31 december 2003