Sticks & Delic – Fakkelteit

Fakkelteit is net als eerder Opgezwolle-materiaal een productioneel juweeltje. Delic toont wederom aan dat hij in Nederland op eenzame hoogte staat als producer. Melodieuze, vol klinkende nummers, opgeleukt met accordeons, blazers en strijkers. De meeste tracks liggen qua geluid in de lijn van het laatste groepsalbum Eigen Wereld. Maar ere wie ere toekomt: de enige niet-Delic track, geproduceerd door A.R.T., is een ware voltreffer. Spaanse Vlieg is een heerlijk feel-good up-tempo nummer, niet in de laatste plaats door het fijn gebruikte gitaartje.

Waar Delic de top beatmaker is, is Sticks een van de betere rappers in Nederland. Soepel flowend, ogenschijnlijk zonder enige moeite, spuugt hij de zestien tracks vol. Verwacht geen diepzinnige, abstracte teksten, maar de bekende scherpe en soms grappige beschrijvingen uit het leven van de rapper en wellicht een groot deel van zijn publiek. Natuurlijk is er tussen de regels door genoeg maatschappijkritiek te horen en er zijn ook wel enkele nummers met een duidelijke boodschap. In Broodje Aap rapt Sticks onder andere over het uitzetten van een asielzoekervriend van hem en op Vrij klinkt z’n verlangen naar volledige vrijheid. Voor de mensen die rekenden of hoopten op een Sticks die zich verder heeft ontwikkeld, zal dit echter niet genoeg zijn tussen de wederom talrijke verwijzingen naar het rondhangen in Zwolle.

De ontwikkeling zit ‘m dus vooral in het muzikale aspect. Met een sowieso bovengemiddeld sterke rapper als Sticks levert dat een cd vol lekkere tracks op. Water/Vuur, gedragen door de droevige vioolsample, is zo’n topper. Jawat!, die zelf rapt zich bewust te zijn van het feit dat z’n flow niet de beste is, is behoorlijk in vorm en schetst een mooi beeld van irritaties binnen vriendengroepen. Het eerder genoemde Broodje Aap is ook dik in orde. Sticks is scherp, inhoudelijk sterk en een subtiel flamencogitaartje over een boombap beat doet de rest. Het zijn sowieso vaak de details in de producties die een track net even dat extra bijzondere geven, zoals de verrassende beatswitch op Snelle Jongens.

Naast die van Jawat! komen ook alle andere gastbijdrages goed uit de verf. Typhoon, James, Shyrock en Rico zijn op verschillende tracks te horen. Sticks vaste kompaan verschijnt zelfs op vijf nummers. Het is genoeg om voor voldoende afwisseling te zorgen en net niet te veel om dit soloproject alsnog een Opgezwolle-ding te laten worden. Vooral Rico’s verse op Weg Kwijt is lekker, evenals Shyrocks strakke toevoeging. Beide rappers zorgen voor een variatie in flow en woordkeus die Sticks heel af en toe mist. Tracks die hier echt onder lijden zijn er echter amper. Wellicht is Brak iets te veel van weer hetzelfde gebabbel over drankgebruik, maar vaker komt het voor dat Sticks z’n reputatie meer dan waar maakt. Zo gaat hij op Tot Zo spitsvondig in op z’n eerdere Gekke Gerrit-creatie.

Het aantal Gerritjes dat vooraan staat bij Opgezwolle-shows zal door Fakkelteit niet afnemen. Het album voldoet aan hetgeen wat alleen echte artiesten kunnen: een goed verkoopbaar product maken zonder dat de kwaliteit eronder lijdt. Met een volwassen klinkend album als dit, door een uitblinkende Delic en een gewoon goede Sticks, zal de positie van Opgezwolle aan de top van de Nederlandse hiphopscene voorlopig niet veranderen.

01. Welkomstwoord
02. Weg Kwijt met Shyrock en Rico
03. Utopia met Typhoon en James