Steach & Dobleye – Koele Meren

De eerste stappen werden gemaakt gedurende de Tocht door het Schimmenrijk, een sterk voorafje dat door veel luisteraars werd gelauwerd. Voor de producties van Dobleye wordt vaak de loftrompet gestoken. Zijn grimmige sound was op veel Hof-albums te horen. Steach is een imposante MC: zijn teksten zijn doordrenkt van literaire knipsels (bijvoorbeeld de track Titaantjes, naar een roman van de schrijver Nescio), drugsgebruik en kritiek op de (consumptie)maatschappij. Dat laatste blijkt al in de openingstrack Hier: ‘Het is pas nep als het door mensen gemaakt is’ klinkt in het refrein.

De grimmige, dikke producties van Dobleye blijven op de eerste nummers achterwege. Met uitzondering van Hier, een productie die gebouwd is op stevige synths. Djinns opent dreigend, gedurende de track spreekt Steach een suïcidaal persoon moed in. Ze Vermoordt Me is een nummer dat haar naam geen eer aandoet: Steach spreekt over een dame die hem zeer dierbaar is (‘Zij: mijn muze, de puurste, mijn beste vriend / met benefits zo van: nu even seksen Steach’). Gedurende het album verplaatst Steach zich vaak in andere (fictieve) personages om zo te vertellen over zelfmoord, mentale dwalingen en drugs. Vaak schetst Steach zichzelf als outsider, bijvoorbeeld op Nozem: ‘Ik klap een hele coffeeshop in m’n eentje/ Wagenberg vindt het vreemd, de Domstad noemt het leven.’ Met de titeltrack Koele Meren komt de plaat tot een einde.

Steach & Dobleye varen grotendeels verder op de koers van Tocht door het Schimmenrijk. De producties van Dobleye zijn niet minder duister. Zijn producties zijn qua hardheid afgenomen: op Koele Meren komt de dreiging voornamelijk uit de symbiose van de producties en Steach’ tekstueel vernuft. De thema’s die de MC aanhaalt zijn niet vernieuwend maar de invulling ervan wel. En dat is ook zeker wat waard.

Koele Meren is nu uit op Hof van Jaeden en voor 11 euro te bestellen via http://hofvanjaeden.com

01. Hier
02. Ver Weg