A State of Mind – Cosmic Flavour EP

ASM is meer dan een underground-act. ASM is een familie met een eigen platenlabel, magazine en ontwerpbureau. ASM is een familie waarin ze zelf hun broeders en zusters hebben uitgezocht en daarbij zijn meerdere grenzen overschreden. ASM heeft leden in Duitsland, België, California en diverse plaatsen in Groot Brittannië. Daar staat tegen over dat ze muzikaal zeker geen grenzen verleggen. Ze laten zich beïnvloeden door het vroegere werk van Nas, The Pharcyde en A Tribe Called Quest, maar klinken als Jurassic 5 en Ugly Duckling.

Het geluid van ASM is niet lente-fris, in de zin van vernieuwend, maar wel lekker zomers, in de zin van luchtig en funky. De rijms zijn old school; simpel en harmonieus. “Who are you? I’m Green-T, makin’ it funky on this m.i.c. / You with that ASM-crew too? Yeah, you know that / We getting’ busy throwing raps on the soulclaps.” Dat de voor de hand liggende rijmwoorden en rijmschema’s nergens gaan irriteren heeft deels te maken met de korte tijdsduur van deze release en deels met het feit dat de rappers elkaar lekker afwisselen. Géén 16 lijns van de één, een chorus en 16 lijns van de ander, maar het stokje nergens langer dan 8 maten vasthouden. De solo-tracks daar uiteraard buiten gelaten.

Dat de rappers duidelijk niet Amerikaans klinken vind ik persoonlijk geen probleem. Liever een echt accent dan je stem net zo lang verdraaien tot je klinkt als een echte Fifty. De zware stemmen op de Cosmic Flavour EP zijn fijn om aan te horen. Een goed voorbeeld is dat pas na research bleek dat de veelvuldig terug te horen MC ‘FP’ een in het Engels rappende Duitser is!

‘Old Time Sake’ is een uptempo en persoonlijke favoriete track. Met een smeuïge fluit en sample’s van Common Sense en Brand Nubian in het refrein krijg ik ook die heimwee. Wat ASM ook terug brengt is het gebruik van de draaitafel als instrument. Ik wil niet weer die mixtape-discussie aanhalen, maar damn. Eindelijk weer eens een plaat met scratches! ‘In The Groove’ maakt geinig gebruik van sample’s van o.a. Run DMC, Black Moon en Dilated Peoples. ‘Mary Got Mojo’ wordt vooraf gegaan door een grappige, nu wel met dik Duits accent uitgesproken, statement; “Make no mistake, underground MC’s need pussy too.” Het perfect-date verhaal is leuk voor een enkele luisterbeurt. Zodra je de clue hebt gehoord is de lol er wel vanaf. Qua tempo niet vooruit te krijgen en qua drums gewoon zwak, maar leunend op een heerlijke sample is ‘Soulful’ een goed voorbeeld van ASM’s potentie.

“The whole ASM-crew they got so much soul” De bedoelingen zijn goed, de uitwerking is wisselend. Toch kunnen liefhebbers van dit sub-genre, zeker nu J5’s laatste album nogal tegenviel, best een plekje in hun cd-kast maken voor de jazzy, niks-aan-de-hand act die A State Of Mind is.

01. Sound Check
02. Old Times Sake
03. Mary Got Mojo (feat. Versatile)