Spinal & Steen – Kadaverrap (EP)

Spinal beleefde met z’n groep N7N een tijdje geleden een bescheiden doorbraak met het debuutalbum Kwaad Tegen Kwaad. Steen heeft ook al het een en ander gedropt en beide MC’s zijn niet vies van een portie kadaverrap. Een onlogische combo is dit dus niet. Men neme dus een gestoorde Utrechter die teveel zuipt plus een pratend skelet en viola: shockerende teksten in het kwadraat.

Nee, dit is inderdaad niet muziek wat je blij maakt zou je zeggen… Toch tovert het duo af en toe een glimlach op het gezicht, zij het door de grove teksten. Of je mond nou opengaat van verbazing of lachen, lines als “ik tjop een pen in je schedel” en “schiet jezelf door je kop met een shotgun” komen op zich wel aan, zeg maar. Kadaverrap knalt verder in rap tempo door je speakers. De EP telt zes tracks plus een intro. Soms (lees: nogal vaak) worden grove tracks gekenmerkt door het lukraak spitten van scheldwoorden en vieze dingen. Dat van die scheldwoorden en vieze dingen klopt inderdaad bij dit project, maar dat lukraak niet. Zo beschrijven beide heren in Mijn Huis hun woonomgeving: “Me stoel is bezeten/ dat ding moet kapot/ een inrichting ingericht alsof je ’n gesticht binnenkomt/ afgesloten van de buitenwereld/ geen licht in me hol/ dit is de plek waar ik ontbind in het stof/” Dus als je ooit een keer bij Steen op bezoek gaat en van te voren wilt weten hoe zijn huis eruit ziet: luister deze track en je weet genoeg. Anyway, naast de zojuist gequote lines zijn er nog tientallen anderen die bij Jan Modaal niet door de beugel kunnen, maar absoluut door de keuring van “harde lines” komen. Oh ja, en als je ooit nog een manier zoekt om zelfmoord te plegen, luister dan gewoon Doe Het en je kan kiezen uit talloze manieren. De felle vioolsample en dikke bass dragen goed bij aan de steenharde sfeer van het nummer. Zo hebben deze lichtelijk gestoorde MC’s in elk nummer wel een duidelijk (en grof) thema gestopt. Ook de laatste track is niet één om van in slaap te vallen. De titeltrack vormt een perfecte afsluiting van deze EP. Het aanstekelijke refrein en de outro sluiten dit project met verve af.

Nee, het genre kadaverrap valt niet onder de muziek die je snel draait op een verjaardag, alhoewel Spinal en Steen daar ongetwijfeld schijt aan zullen hebben. Het is wel “heerlijke” muziek als je ranzige teksten over harde, maar dan ook écht harde beukende beats wilt horen.

01.Graven
02.Hier Een Pen
03.Mijn Huis