Soul Position – 8 Million Stories

Soul Position is een groep bestaande uit de uitzonderlijke producer RJD2 en collega mc/producer Blueprint. Deze heren hadden al een eerder van zich laten horen in de vorm van de Unlimited EP die vorig jaar de massa liet kennis maken met dit duo. Nu is er dan het, voor sommige mensen, langverwachte album 8 Million Stories.

De titel suggereert misschien een album waarop in verhaal-vertellende wijze gerapt wordt, maar niets is minder waar. Blueprint laat duidelijk zijn veelzijdigheid als MC horen. Na de intro wordt het persoonlijke thema van Blueprint afgespeeld. Printmatic waarin Blueprint zich met humoristische zinnen als You write raps with feathers / in a school of hard knocks / you majored in mascara / with a minor in black leather / a nightclub swinger / tryin’ to get your sister act together. introduceert en zich afreageert op wacke MC’s. De bass en drums met toegevoegde soundeffects van RJ sluiten goed aan op de lyric. Met Inhale nodigt Blueprint je uit om deze zware duistere beat te inhaleren. Hier wordt een ille rhyme op gedropt met een ietwat cliché refrein. Ook zeer amusant is de Jerry Springer Episode waar Print humoristisch zijn relatie uitlegt. RJD2 maakt deze track compleet door zijn bekende elektronische tonen af te stemmen op de flow van Blueprint en zo deze track tot een geheel maakt. Een chaotische beat zet de toon bij Just Thinkin’ waar Blueprint zijn gedachten op een rijtje zet. Hierna komt rustig een geweldige beat op gang waar Print op verhaalvertellende wijze in Fuckajob toelicht over het feit dat de werkende mens wordt vervangen door de computer. Een Shaft-achtige sample met andere drukke sounds zorgt voor een vermakelijke track waarin ook nog eens een link wordt gelegd met de KRS classic Outta Here.

Een boom-bap beat in een nieuw jasje introduceert Look of Pain waar een duistere sfeer te horen is. Blueprint spit met emotie en hartstocht over verschillende jeugddrama’s. Deze track word opgevolgt door Survival waar een gastbijdrage van Greenhouse Effect en de lichte scratches het geheel opleukt en een diepzinnige tekst je aan het denken zet. Het lijkt alsof RJD2 zich heeft uitgeleefd op Share This waar een rustige beat met heerlijke pianosamples en de geluiden van een harp je mee laten zweven op de lyric die Print beduusd brengt om zo na enkele minuten RJD2 trompetjes toevoegt om zo naar mijn idee elke luisteraar kippevel te bezorgen. Je kan deze track vergelijken met June van het album Deadringer waar RJD2 hetzelfde onderneemt. In het nummer Run rapt Blueprint op een manier die je zou kunnen vergelijken met Slick Rick. Humor gecombineert met realisme zorgt voor een zinnige lyric. ;I learned how to walk at age 1, and wasn’t satisfied till I learned how to run! / At age 18 I didn’t wanna run, but I had to run by the shots fired from a gun… Harde snares samen met piano samples zorgen voor een herkenbare beat van RJ. De productie word nog strakker en beter in de track Right Place Wrong Time waar klassieke vocals een perfecte toevoeging zijn. Dit is naar mijn weten RJD2 op zijn best en deze beat zou zo als instrumental gebruikt kunnen worden voor Dead Ringer Part II. Blueprint dropt hier een verhaal met een droevige sfeer. De ‘Candyland’ interludes zorgen voor een komische manier van inleiding op de verschillende nummers.

Het album word afgesloten met No Excuse for Lovin’ en 1 Love gevolgd door een bonus track. Ik wil duidelijk maken dat dit album niet is afgeraffeld. Want deze tracks zijn stuk voor stuk juweeltjes. Rustige deuntjes waar die harp weer terugkomt en een smooth lyric waar de rhyme skillz van Print van topniveau zijn en met een pakkend refrein dat ervoor zorgt dat deze track op repeat beland, niet wetend dat hierna 1 Love het album op spectaculaire manier afsluit. Meteen een snel ritme met hoge en lage tonen door elkaar heen. It’s all about love, not hate y’all… en ik kan Blueprint geen ongelijk geven. Na een stilte van 6 minuten volgt een bonus track met Copywrite & Jakki Da Motamouth.

Waarschijnlijk had ik met 4 Million Stories al genoeg genomen maar dit album, 8 Million Stories, kan je zo vaak analyseren als je wilt, maar er is maar 1 conclusie: dit is een dope album met kwaliteit. RJD2 bewijst weer een van de beste producers van de hiphop van tegenwoordig te zijn. Blueprint definieert zijn eigen karakter op het album als een MC van niveau. Het mooie aan dit album is dat alle beats door 1 persoon zijn afgehandeld en alle rhymes door 1 persoon, wat zorgt voor zo’n classic hiphop gevoel in de trent van Gangstarr. Vanaf de piano in de Intro tot de outro van 1 Love merk je de ‘chemistry’ tussen MC en producer. Geen enkele verveling in deze 8 miljoen verhalen.

*Tracklist: *
02. Printmatic
03. Inhale