Slum Village – Evolution

Anno 2013 bestaat de groep uit de enige overgebleven originele member T3, Illa J (de broer van J. Dilla) en Young RJ, die sinds 2005 produceert voor de groep. Evolution opent met brag and boast-track Braveheart, waarop koorvocalen opbouwen en veranderen in een toffe synth die gepaard gaat met boombap drums. Young RJ en Mobb Deep’s Havoc droppen al braggend hun bars waarna Illa J de track mag eindigen met een verse die hij twee keer zo snel uitvoert als zijn voorgangers. Qua rap geen uitstekende opener, maar het niveau gaat meteen omhoog: Rock Rock bevat stoffige, harde drums, scratches door DJ Jazzy Jeff en de tweede vocale gastbijdrage van de plaat: Rapper Big Pooh schept samen met T3 en Illa J op over hoe goed ze wel niet zijn. Simpel recept, de uitvoering is goed.

Jammer genoeg geldt dat laatste niet voor alle tracks en blijft het niveau niet constant: zo klinken de rappers op de minimalistische beat van Scared Money (met Early Mac) ronduit verveeld en op 1 Nite voornamelijk zeurderig doordat de laatste lettergreep van elke zin melodisch wordt gerekt. Ook de beat van die track is erg saai. Gelukkig staan daar vermakelijke tracks als Hustle en Riot! tegenover, waarop de beats (ingetogen) en de mc’s (energiek) perfect in balans zijn. Het enige wat bij het merendeel van de tracks ontbreekt, is een uitschieter qua verse of op z’n minst een memorabele quote. Nu zijn de mc’s van het collectief toch al geen hoogvliegers, maar wat meer variatie was leuk geweest.

Als je bij het horen of lezen van de naam Slum Village nog altijd als eerste denkt aan Fantastic Vol. 2, kun je beter geen luisterbeurt wagen aan Evolution. J. Dilla zal ongetwijfeld niet omdraaien in zijn graf, sterker nog: hij zal niet eens boos zijn op zijn broer (die op zijn soloalbum al bewees te kunnen rappen), maar Slum Village is, hoe kan het ook eigenlijk anders, niet meer wat het ooit geweest is. Niemand luistert naar SV voor complexe rijmschema’s en moeilijke flows, maar tekstueel zijn er gewoonweg te weinig interessante dingen te ontdekken op deze plaat. Evolution bevat te weinig variatie en teveel fillers, waardoor het een album is dat ongetwijfeld snel de luwte in verdwijnt en wordt overschaduwd door betere en meer memorabele releases. Misschien was het toch verstandiger geweest om met (het ook al niet zo memorabele) Villa Manifesto af te sluiten.

01. Braveheart f/ Havoc (produced by Young RJ)
02. Rock Rock f/ DJ Jazzy Jeff & Rapper Big Pooh (produced by Young RJ)
03. Let It Go f/ Blu (produced by Young RJ)