Slept On Fam – Audio Crack

Het nog onbekende collectief Slept On Fam debuteert met hun album Audio crack. Hoewel de leden afkomstig zijn uit South Carolina (Wargasms), New Jersey (Konseetid, niet op deze cd aanwezig), Maryland (C-Gully), Newcastle (Configa) en New York (Arsenal), is het geluid het best te omschrijven als Eastcoast hiphop uit de jaren ‘90. De verschillende MC’s en invloeden zorgen op het eerste gehoor voor een aardige afwisselende plaat, maar al gauw gaat Audio crack vervelen.

Configa levert veruit de meeste beats en over het algemeen zitten deze prima in elkaar. Dreigende, duistere producties als Warrior’s march en Seven wisselt hij af met een banger als Pedal 2 the metal. Deze up-tempotrack wordt gedragen door de trompetsample en harde drums en levert een passend geluid voor de opschepperij van Arsenal, C-Gully en Wargasms.
From the bottom is door de reggae-invloeden in zowel de beat als de voicesample een lekker nummer waarop de MC’s vertellen over hun moeilijke weg naar de top.

Hoewel Slept On Fam ons anders wil doen geloven, hebben zij deze top nog niet bereikt. De rappers hebben allemaal potentie en variërende stijlen, maar kunnen niet heel lang boeien. Ze komen aardig in de buurt van dertien-in-een-dozijn status. C-Gully wordt na een aantal tracks zelfs irritant, met z’n geforceerd overkomende rauwe stemgeluid. De Engelsman Configa had wat mij betreft wat vaker achter de microfoon plaats mogen nemen, want met zijn typische accent weet hij je aandacht er wel bij te houden. Af en toe slaat hij qua productie echter de plank mis, zoals op That 70s joint, waar een gitaarsample is gebruikt in een verschrikkelijke poging nostalgie op te wekken.

Op de prima afsluiter Beginning to end rapt Slept On Fam met nostalgie over vroegere periodes in hiphop, toen er nog geregeld klassiekers werden gemaakt. Hoewel de crew bewijst zeker wat in z’n mars te hebben is Audio crack absoluut niet die classic die aangekondigd werd in de intro. De beats zijn over de hele linie wel in orde, maar iets te standaard. Datzelfde geldt eigenlijk voor de raps, die na een tijdje luisteren gaan vervelen. Wanneer een album dan 20 tracks bevat, luidt de conclusie dat er meer in had gezeten, als de plaat wat minder lang was geweest.

02. Audio Crack
03. Roaches
04. Warrior’s March featuring Chino XL