Skiggy Rapz – Satellites

Soloalbum is een goede benaming voor Satellites; op het project staat slechts één gastartiest: Tienus, die je kunt kennen als back-up MC van Skiggy, doet mee op de titeltrack. De producties komen allemaal uit de koker van Skiggy Rapz zelf. Op de cover van het album staat hij voor zijn eigen winkel. De reclame op de winkel belooft 13 gloednieuwe tracks, bangende beats, spitfire flows en hooks die je bijblijven. Dat is inderdaad het geval.

De refreinen op het album zijn over het algemeen erg sterk. Door de melodielijnen en de vele zanglijnen klinkt het album toegankelijk, ook voor hen die niet van hiphop houden. Vaak kun je na één luisterbeurt het refrein al meezingen. In tegenstelling tot eerder werk van de MC staan er op Satellites geen samples. Dit zorgt voor een melodieuze fundering, waarop Skiggy ook vocaal gezien goed uit de voeten kan.

Hoogtepunten op het album zijn het mellow SPR*, waarin Skiggy speelt met flows terwijl hij verhaalt over een vrouw die hem laat voelen alsof hij een superster is, en Shilly Tilly, waarop de andere kant van Skiggy Rapz komt bovendrijven. Op een harde productie (inclusief een vocale benadering van Selah Sue’s Raggamuffin) met stevige drums bragt hij erop los:
So don’t be surprised if I’m passing by / I’ll be immortal till the day that I die!
Een track die ongetwijfeld de handjes van de bezoekers in de lucht doet gaan tijdens aankomende shows.

Hey Now doet jammer genoeg wel erg veel denken aan Mac Miller, zowel het refrein als de flows in de verses zijn erg radiovriendelijk. Hetzelfde geldt voor het refrein van Winning Vibes, waarin eurohouse-achtige invloeden zijn te horen. Skiggy beschrijft hoe goed hij zich voelt in de track. In de coupletten bewijst hij dat ook tongue twist flows binnen zijn bereik liggen. In de tweede verse geeft hij op een bijna stotterende manier shout outs naar zijn Superjam familie. In de partytrack Put It On vormt wederom een aanstekelijk melodietje de basis voor het meezingbare refrein. In de coupletten komt Skiggy met speelse flows opnieuw naar voren als degelijke MC.

Vrolijkheid, catchy refreintjes en voornamelijk hele goede producties: de ingrediënten voor een meer dan behoorlijk Skiggy Rapz album anno 2013. De MC draait al heel wat jaren mee, maar bewijst met Satellites nog altijd relevant te zijn. Het merendeel van de tracks luistert heerlijk weg. De poppy insteek waarvoor is gekozen, zal niet bij elke hiphopliefhebber goed vallen. Als je liefhebber bent van acts als Mac Miller, Gym Class Heroes en Lupe Fiasco zul je je zeker vermaken met Satellites. Het is een album waarop de duizendpoot zijn kunsten maximaal tentoonstelt. Voor moeilijke lyrics moet je niet zijn bij Skiggy Rapz. Voor sferische, funky, vrolijke en toegankelijke hiphoptracks wel. Daar waar hij op voorganger Boat Drinks nog een aantal gastartiesten uitnodigde, trekt hij nu de kar volledig zelf. En dat gaat hem bijzonder goed af. Skiggy Rapz heeft met Satellites een prima tweede album afgeleverd.

01. Natural Born (Beat door Skiggy Rapz)
02. Follow (Beat door Skiggy Rapz)
03. SPR* (Beat door Skiggy Rapz)